Jump to content

Ny båt !!


880

Recommended Posts

En kamerat ønsker seg ny båt. Han vil bytte ut sin Master 740 med en større båt som har et bedre fartspotensiale.

Kravene:

4 faste køyplasser med mulighet for 2+

Rak aksel.

Ikke Volvo. Men annen motor med god omtale.

Akterdekk, ikke AC.

Fart ca. 20 knop ++

Lukket båt.

Nyere enn 95' mod.

Pris inntil 1 mil.

 

Tips om båter han bør se etter og objekter for salg nu ønskes.

Link to post
Share on other sites

Med disse kriteriene som utgangspunkt ville jeg vurdert Viknes 880 eller Viknes 1030, men sistnevnte blir sannsynligvis for dyr. Disse båtene blir vanligvis, tror jeg, levert med Yanmar motorer. Begge er, etter mitt skjønn, supre båter! Anbefaler sterkt at din venn ihvertfall vurderer disse skikkelig før han (el. hun) tar avgjørelsen!

 

 

Jeg ønsker lykke til!    :rolleyes:      :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hva legger du i "jobb"

 

Skal du kjøpe trebåt bør du se på det som en hobby og ikke en jobb.

 

Skal du ha en trebåt i bra stand er det mye jobb å få den bra hvis det har vært slurvet noen år, men når det er gjort er det lite "jobb" med vanlig vedlikehold på en velstelt trebåt.

 

Uansett antall timer som brukes i havna under båtpuss er disse bare gode minner når du ligger ute i skjærgården med en kald  :wink: .

 

Lykke til  :lol:

 

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Velkommen som nytt medlem  :wink:

Det kommer jo litt an på hvor gammel båten du tenker på er, og selvfølgelig hvilken stand den er i og hvilken stand du selv ønsker at båten skal være i.

Selv kjøpte jeg og broren min en snekke på 27,5 fot i fjor sommer. Vi gikk fra en 14 fots plastbåt og det eneste vi gjorde med den før sjøsetting var å smøre på bunnstoff og polere. På trebåten i år smørte vi på bunnstoff pusset dekk og ga skroget et par strøk med lakk. Var egentlig ikke så veldig mye jobb, men så kommer jo alt det andre man fort gjør i tillegg da, men det samme må man nok gjøre med en plastbåt også. Det er ikke noe mer jobb å pusse skroget forsikitig og male på to lag lakk, enn å polere hele skroget.

Det meste av svar du vil få her vil nok være basert på erfaringer og det vil helt klart være forskjellig fra person til person. Personlig synes jeg ikke det er så enormt mye jobb med en trebåt.

Link to post
Share on other sites

Svaret er både ja og nei.

Dersom båten er godt vedlikeholdt og velbygget er det ikke stort mer enn en tilsvarende plastbåt. Det er imidlertid avgjørende at vedlikeholdet taes fortløpende. Du kan ikke ta et "friår" for deretter å tro at det bare blir "litt mer" året etter. Vedlikeholdsbehovet akkumulerer seg da i 3-potens.

Dersom trebåten har sett bedre år, er svaret ubetinget JA!! Styr unna med mindre du ikke ønsker deg en ny, altoppslukende hobby.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv hatt to og 7/12 trebåt (partsrederi), og det krever litt "å holde hodet over vannet" hvis båten ikke er (veldig) bra når den blir innkjøpt. Det er en fordel å ikke ha for mange tommeltotter, og du bør generelt like å fikse på båten.

 

Som påpekt, så forfaller trebåter utrolig fort hvis man er litt lat ett år.

 

Hvis du derimot primært er interessert i å bruke båten, så legg merke til at båter produsert i glassfiberarmert polyester er veldig populære. Sikkert ikke uten grunn.  :rolleyes:

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Det at det er mer jobb med en tre båt en med plass båt kan alltids diskuteres. Som mange er inne på her dersom båten er bra vedlikeholdt er det ikke mer arbeid. Mange har en tendes til å glemme hvor mye tid som går til med "gnukking" på en plast båt og dersom du bruker dårlig polish blir båten matt ganske fort. En annen ting er at plastbåter som er glemt et år eller to må man som ofte bruke lang tid til å få den skinnende.

 

Fordelen med plast båt er at du ikke trenger å tenke på at den skal trutne når den kommer på vannet, men har du gjort en god jobb så skal ikke dette by på de store problemene!

 

Det er heller veldig få plast båter som kan slå trebåter som er i prima stand. Selv synes jeg at de fleste godt vedlikeholdte mahogny båter er det peneste som finnes på sjøen.

 

Lykke til med tre båt!

 

mvh jibb

Link to post
Share on other sites

Vel .. Vi har diskutert dette før og jeg mener fortsatt at det er mye mye mer jobb med en trebåt enn en plastbåt. Greit nok at mange liker å holde på med trebåt(er) som hobby, men hvis man ikke er spesielt opptatt av å pusse trebåt ville jeg valgt plast.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok også at det er mer arbeid med å holde en trebåt fin og velstelt enn det er med en plastbåt. MEN så er jo en velstelt trebåt mye finere å se på og har mye mere "sjel" enn en plastbåt.

 

Personlig har jeg ikke så mye tid til overs, med tre gutter på 2,4 og 6 år, men er veldig glad for at det er andre som ser seg tid og anledning til å ta godt vare på trebåter. Jeg synes at fjorden ville vært mye fattigere hvis jeg ikke så noen velholdte trebåter. Mange av dem er jo som rene smykker å regne!

 

Også enig i at det å ta vårpussen er hyggelig når været er bra og det begynner å livne til i båthavna. Lykke til med båtvalget, men ta med i beregningen at det ER noe arbeid med båt, da blir du kanskje positivt overrasket over at det ikke er SÅ mye...    :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...