Jump to content

Er Mercruiser 4,2L en ok moter, eller?

arnulfs

Recommended Posts

Har nøyaktig samme installasjon i NB 840`n, med 250 hesteren og et bravo 2X drev (x drevet er visstnok forsterket for dieselbruk) alt 2004 modell. Motoren har vel ruslet ca 650 - 700 timer nå, uten et feilslag. Bravo 2 har singelpropell og virker å være robust. NB`n er en forholdsvis bred båt (3,30), men båten planer lett ut, og har en toppfart på ca 30 knop, og vi marsjer helt uanfektet med 20 - 24 knop. Forbruket på marsjfart er målt til mellom 1,2 - 1,4 L pr nautiske mil, noe som virker å være helt kurant i forhold til sammenlignbare nabobåter i havna med andre motorfarver....

Dette er en 6 sylindret motor uten den aller siste dieselteknologien med common rail. I de nyeste 4 syl. motorene på markedet har man begynt å hente ut opp mot 350 hk., ikke BARE med suksess har jeg registert.

Som nevnt her er forsiktig og fornuftig bruk av motor og drev, samt også gjennomføring av foreskrevet vedlikehold, særdeles viktig på motorer og drev til denne typen bruk. Jeg gir alltid motoren god tid på lave tutall til å gå seg gjennomvarm før marsjfart gjennomføres. Drevet blir aldri utsatt for brå aksellerasjon, for å unngå at dreiemomentet fra motoren "bryter" for mye på drevet. Skal du kjøre vannski, så velg en annen lettere båt! Det er mange tonn som skal flyttes, og sterke motorkrefter tilgjengelig, ta det pent!

Alt i alt er jeg fornøyd med Mercruiseren så langt! :smiley:

Redigert av Petterøe (see edit history)

Hei. Ønsker å slutte meg til det "Petterøe" skildrer. Har selv identisk motor (250hk) fra 2000 og med bravo IIIx.

Kun lovord om både motor og drev. Grom lyd i rekkesekseren og meget godt "skyv" i denne motoren.

Bruker konsekvent original motor og drevolje. Ingen grunn til å risikere noe for å spare noen hundrelapper på kort sikt. Faktisk har Quicksilvers motorolje ligget i samme prisnivå som andre "gode" oljer.

Drevolje/motorolje + filter skiftes en gang pr år (høst).

Anbefaler så absolutt denne motoren, og husk...uansett motor, vedlikehold er kritisk viktig.

Lykke til videre! :cheers:

Arve

Takker for gode tilbakemeldinger på motor og drev.

Jeg oppdaget ved prøvekjøring at max-turtall var ca 3200 omdreininger (22,5knop), skal det ikke være mulig å hente ut flere omdreininger enn dette på motoren? Den har snurret ca 500 timer og er fulgt opp med foreskrevne servicer. Er usikker på størrelse og stigning på propell :confused:

Da har denne motoren for stor propell. Maks turtall for denne motoren skal ligge i området 3600-3800 rpm dersom jeg ikke husker feil.

Men andre ting som kan spille inn er om båt er ren under. Dersom den er "overgrodd" under kan dette fort utgjøre både 300-400 rpm på motor.

/Øystein

Takker for gode tilbakemeldinger på motor og drev.

Jeg oppdaget ved prøvekjøring at max-turtall var ca 3200 omdreininger (22,5knop), skal det ikke være mulig å hente ut flere omdreininger enn dette på motoren? Den har snurret ca 500 timer og er fulgt opp med foreskrevne servicer. Er usikker på størrelse og stigning på propell :confused:

Tyder på at du har feil propell ja. Mener at du på full spiker bør kunne oppnå 3800 o/min, og du skal vel på en Halco 29 kunne greie 22-23 knop som normal marsjfart med denne motoren. Antar selvfølgelig da at du har den planende versjonen av Halcoen, og ikke den med kjøl......... :lol: Vil anbefale deg en prat med Mercruiserforhandler om propellvalg. Det blir vel en vurderingssak mellom båttype/drevutveksling/propell-størrelse og stigning.

Lykke til! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...