arnulfs Startet 13.Mai.2009 Del på Facebook Startet 13.Mai.2009 Har fått tilbakemeldinger som spriker i alle retninger om kvaliteten på Mercruiser sine motorer. Er nesten i havn med å kjøpe Halco 29 med en -03 mod. Mercruiser 4,2L med bravo2 drev montert. Er dette en holdbar fremdriftspakke jeg vil bli fornøyd med? Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Min påstand: Selv en BMW vil du kunne bli fornøyd med, dette har mye mer med forrige/nåværende eiers bruk, enn fargen på motoren. :-) BjA Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 (redigert) Har nøyaktig samme installasjon i NB 840`n, med 250 hesteren og et bravo 2X drev (x drevet er visstnok forsterket for dieselbruk) alt 2004 modell. Motoren har vel ruslet ca 650 - 700 timer nå, uten et feilslag. Bravo 2 har singelpropell og virker å være robust. NB`n er en forholdsvis bred båt (3,30), men båten planer lett ut, og har en toppfart på ca 30 knop, og vi marsjer helt uanfektet med 20 - 24 knop. Forbruket på marsjfart er målt til mellom 1,2 - 1,4 L pr nautiske mil, noe som virker å være helt kurant i forhold til sammenlignbare nabobåter i havna med andre motorfarver.... Dette er en 6 sylindret motor uten den aller siste dieselteknologien med common rail. I de nyeste 4 syl. motorene på markedet har man begynt å hente ut opp mot 350 hk., ikke BARE med suksess har jeg registert. Som nevnt her er forsiktig og fornuftig bruk av motor og drev, samt også gjennomføring av foreskrevet vedlikehold, særdeles viktig på motorer og drev til denne typen bruk. Jeg gir alltid motoren god tid på lave tutall til å gå seg gjennomvarm før marsjfart gjennomføres. Drevet blir aldri utsatt for brå aksellerasjon, for å unngå at dreiemomentet fra motoren "bryter" for mye på drevet. Skal du kjøre vannski, så velg en annen lettere båt! Det er mange tonn som skal flyttes, og sterke motorkrefter tilgjengelig, ta det pent! Alt i alt er jeg fornøyd med Mercruiseren så langt! Redigert 13.Mai.2009 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Hei. Ønsker å slutte meg til det "Petterøe" skildrer. Har selv identisk motor (250hk) fra 2000 og med bravo IIIx. Kun lovord om både motor og drev. Grom lyd i rekkesekseren og meget godt "skyv" i denne motoren. Bruker konsekvent original motor og drevolje. Ingen grunn til å risikere noe for å spare noen hundrelapper på kort sikt. Faktisk har Quicksilvers motorolje ligget i samme prisnivå som andre "gode" oljer. Drevolje/motorolje + filter skiftes en gang pr år (høst). Anbefaler så absolutt denne motoren, og husk...uansett motor, vedlikehold er kritisk viktig. Lykke til videre! Arve Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Hei, Har en D4,2L 220hk på ZF 63 gear / aksel. Denne har ruslet 1060 timer og er fra 1997. Ikken noen problemer i det hele tatt. Myk og stille gange 8,5 liter / driftstime (ok, er ingen råkjører..) Hilsen TrudeIII Sitér dette innlegget Trude III Link to post
arnulfs Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Takker for gode tilbakemeldinger på motor og drev. Jeg oppdaget ved prøvekjøring at max-turtall var ca 3200 omdreininger (22,5knop), skal det ikke være mulig å hente ut flere omdreininger enn dette på motoren? Den har snurret ca 500 timer og er fulgt opp med foreskrevne servicer. Er usikker på størrelse og stigning på propell Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Da har denne motoren for stor propell. Maks turtall for denne motoren skal ligge i området 3600-3800 rpm dersom jeg ikke husker feil. Men andre ting som kan spille inn er om båt er ren under. Dersom den er "overgrodd" under kan dette fort utgjøre både 300-400 rpm på motor. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Takker for gode tilbakemeldinger på motor og drev. Jeg oppdaget ved prøvekjøring at max-turtall var ca 3200 omdreininger (22,5knop), skal det ikke være mulig å hente ut flere omdreininger enn dette på motoren? Den har snurret ca 500 timer og er fulgt opp med foreskrevne servicer. Er usikker på størrelse og stigning på propell Tyder på at du har feil propell ja. Mener at du på full spiker bør kunne oppnå 3800 o/min, og du skal vel på en Halco 29 kunne greie 22-23 knop som normal marsjfart med denne motoren. Antar selvfølgelig da at du har den planende versjonen av Halcoen, og ikke den med kjøl......... Vil anbefale deg en prat med Mercruiserforhandler om propellvalg. Det blir vel en vurderingssak mellom båttype/drevutveksling/propell-størrelse og stigning. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.