Lazyjack Startet 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2009 Trenger nødrorinnretning til Skagen Race. Etter det jeg har sett på nettet fungerer ikke: Bøtte i tau som strammes inn veksevis på stb/babord vinsj Spinnakerbom med finerplate Hva med 3-4 meter lang 4"*4* slept på tvers bak med tau i hver ende frem til vinsj på hver side? Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 (redigert) [...]Andre forslag? På noen båter kan det fungere med en (liten) fokk i akterstaget istedenfor storseil og så trimme fokken på forstaget og fokken på akterstaget til å gi båten ønsket kurs. Ikke sikkert dette godtaes av regattakomiteen da... (eller om det funker på din båt). En grådig dimensjonert åre vil funke, men så det det å ha en svær åre på dekk... Bøttetrikset ditt kon modifiseres litt sånn at det (kanskje) funker: drivanker istedenfor bøtte, og feste linene i baugen* og bruke spinnakerbommen for å få de lengst mulig ut til ønsket side (og skape maksimalt mulig moment). edit: *Og føre linene bakover Redigert 13.Mai.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg kjøpte et drivanker som jeg arrangerer med 2 tau , tror det må holde Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Vi har tenkt oss 2 drivankere - en på hver side bak som nødstyring, 2 "i serie" foran som drivanker. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg kjøpte et drivanker som jeg arrangerer med 2 tau [...] Vi har tenkt oss 2 drivankere - en på hver side bak som nødstyring[...] Er dette noe som faktisk funker på din/deres båt? Eller er det mer et "paragraf ror"? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg har kjøpt SEABRAKE Det har flere funksjoner, en av dem er nødror. Har ikke prøvd det ut enda. Seatronic selger disse. Koster rundt 1500,- for minste modellen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
MortenK Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 (redigert) Kan du ikke bruke spinnakerbommen/spristake med en lukeplate som du sikkert har inni båten. Det bruker jeg! Oops ... nå så jag at dette har du jo nevnt i første innlegg. Men uansett, jeg har testet løsningen og den fungerer strålende for meg Redigert 14.Mai.2009 av MortenK (see edit history) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
rover Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Liten påhenger på brakett, så har du "hekktruster" også;-)) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 [...]spinnakerbommen/spristake med en lukeplate[...] Og det fungerer? Hvordan fester du lukeplaten? Hvordan funker dette i litt drittvær? Hvor lenge funker det? Er det noen som helst som bryr seg, så lenge båten kommer gjennom sikkerhetssjekken? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Spinnakerbom med en dørkplate eller en lukeplate fungerer fint. Jeg har selv brukt det, og kan bekrefte at det virker i høy sjø og dårlig vær. Du velger en av platene som er tykk nok, men ikke med for stor overflate. Kjøp inn 3 u-bolter som passer til dimensjonen på spinnakerbommen, og bor opp de hullene i platen som skal til for å feste platen til bommen. Ikke bor noen hull i bommen, da blir den svekket. Når uhellet er ute, og du må ha et nødror, trenger du bare å sette delene sammen. Så stikker du bommen med platen over rekka akterut og binder den fast til f.eks akterstaget eller pulpiten om du har åpen hekk. Nødroret fungerer som en åre, og du "ror" båten i riktig retning. Bruk u-bolter som dette, men uten den øverste metallplaten: Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Krimart Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 (redigert) Har aldri selvt hatt behov, heldigvis, men ut fra hva jeg har lest er det veldig avhengig av båttypen. Har men en litt større båt med mer moderne undervansskrog er det ikke så mye annet enn et ekstraror man monterer på hekken som fungerer, som f.eks: http://www.selfsteer.com/products/sos/index.php Søk litt på forumet, det er flere tråder på dette emnet. Redigert 14.Mai.2009 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Da endte jeg opp med å kjøpe et Lazilas drivanker, 150 cm. i diameter. Det skal holde opp til 45 fot men syntes ikke det så overdrevent solid ut. Får håpe det gjør jobben, som drivanker eller nødror. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.