Jump to content

Hvordan lakkere en alu propell?

1975david

Recommended Posts

Hei,

Har en aluminiumspropell som kunne trenge noen runder med våtslipepapir og ny lakk.

Har lest litt om diverse epoxy primere og etch primer, pluss evnt toppstrøk.

Finnes det noen rimeligere løsninger som fungerer tilfredstillende?

Dette er en original OMC/Evinrude propell som skal sitte på en utenbordsmotor.

På forhånd takk!

Kjøp deg en boks med syregrunning, en boks med god grunning og en boks med billakk.

Puss og avfett propellen, og varm den litt med hårføner før du bruker syregrunningen.

Syregrunningen skal kun være ett tynt lag.

Så er det vanlig grunning og billakk til slutt.

Jeg har prøvd mange "billige løsninger", men det holder ikke!!

Erfaringen er fra Volvopenta Duopropp alu propeller.

Ta kontakt med et lakkeringsverksted, de har syregrunning. De jeg tok kontakt med i Moss, brukte kun enkomponent syregrunning på sprayboks. Syregrunningen er dyr, så kanskje du kan få verkstedet til å syregrunne for deg. washprimer er syregrunning.

Jeg brukte "Sikkens Washprimer 1K CF" på 400 ml sprayboks. Mener å huske at boksen kostet over 300 kr.

Redigert av Vidar B (see edit history)

om denne syregrunningen har noe for seg vet jeg ikke men det jeg vet er at hvit spray fre biltema fungerer utmerket uten grunning. tæring er jo ikke et problem om anodene ner fine.

Mulig det andre er mer varig men jeg tar heller en jobb på 5 min hvert 2 år enn 1000kr på 5 år. så ser proppellen ny ut hver gang du gidder å gjøre jobben.

Har selv gjor dette på alle mine outboard proppeller.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...