Jump to content

Hente dybdedata fra Raymarine Raytech RNS 6.0

Uer

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg om det går an å hente/sende dybde fra Raytech RNS6.0 på en eller annen måte,

og så bruke denne i et annet program på PC'n.

Primært for å registrere PBG (Personlig Bunn Generator) for å vise 3D bilde av bunnen.

Raytech/PC er koblet til en DSM300.

Franson GpsGate er fin til å fordele NMEA-signal, men problemet blir vel å få dybdedata fra Raytech til GpsGate.

Redigert av Uer (see edit history)

Så denne tråden litt sent.

Jeg har ingen problemer med å registrere dybdedata fra min DSM300 digitale svinger og overføre til Raytech RNS.

Jeg registrerer og kan spille av dybdedata fra en seilas.

Jeg har Raymarine RNS v 6.1 koblet til E-serien via ethernet (high speed sea talk).

Jeg tviler imidlertid på at dette lar seg gjøre med Franson GpsGate, men dette har jeg ikke forsøkt selv.

Tror at det er tatt forbehold om at denne opptaksfunksjonen er forbeholdt ethernetsystemet.

Jeg har heller ingen problemer med å få dybdedata til Raytech.

PC'n er tilkoblet DSM300 via ethernet.

Målet er å få dybdedata fra Raytech over til et annet program på PC'n.

Jeg skal nå prøve å kjøre utgang fra Com1 til inngang på Com2 på PC'n med dertil egnet kabel.

Tror kanskje det kan gå, for under NMEA config i Raytech kan man definere hvilke NMEA setninger som skal sendes ut.

Da ville jeg tatt i bruk ett program som simulerer serieporter, for eksmepel TCP-COM.

Det gjør at du kan sette opp to virituelle serieporter og linke de opp mot hverandre, foreksempel setter du opp raytech til å sende ut data på com10 og pbg programmet til å motta på com11. Du vil da motta dataene uten å koble eksternt.

:flag::flag:

Da har jeg prøvd et program som heter "Free Virtual Serial Ports Emulator 0.929"

Her kan man blandt annet lage en virtual com-port som 2 programmer kan bruke samtidig.

Det virket. Satte opp Raytech til å sende data på denne porten, leste NMEA-setningene i hyperterminal,

og da virker det vel i andre programmer også.

Takk for gode råd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...