Jump to content

Bygge om fra salt- til ferskvannskjøling Nidelv 24

Cybr

Recommended Posts

Jeg har en Nidelv 24 (81 mod.) med en VP MD17 36Hk, som er ferskvannskjølt.

Jeg har i det siste lekt med tanken på å bygge om denne til ferskvannskjøling, jeg har allerede anskaffet kjølesløyfe for montering under vannlinjen (beregnet for motor på 60Hk).

Har funnet ut at i tillegg til sirkulasjonspumpe for ferskvannet trenger jeg ekspansjonstank, slanger og en pumpe for kjøling av eksosen. Er det noe jeg har glemt her?

Er dette en omstendig prosess, eller lar det seg gjøre enkelt for en som anser seg som hendig? :tongue:

Regner med at motoren har fått den julingen av saltvann som den tåler etter 27år, uten at det har vært noe indikasjon på feil med den.

korrektur

Jeg har en Nidelv 24 (81 mod.) med en VP MD17 36Hk, som er ferskvannskjølt.

Jeg har i det siste lekt med tanken på å bygge om denne til ferskvannskjøling, jeg har allerede anskaffet kjølesløyfe for montering under vannlinjen (beregnet for motor på 60Hk).

Har funnet ut at i tillegg til sirkulasjonspumpe for ferskvannet trenger jeg ekspansjonstank, slanger og en pumpe for kjøling av eksosen. Er det noe jeg har glemt her?

Er dette en omstendig prosess, eller lar det seg gjøre enkelt for en som anser seg som hendig?

Regner med at motoren har fått den julingen av saltvann som den tåler etter 27år, uten at det har vært noe indikasjon på feil med den.

du har en som per i dag er saltvannskjølt;) en liten skriveleif sikkert;)

Kan vel funke ja, spørs om det blir god nok kjøling hvis du bare har et rør under vannlinja........

Har du en sjøvannspumpe på kjølesløyfa så fungerer vel det helt flott..... utallelige eldre båter bruker dette systemet.

Walter_S har jo en flott tråd om slik ombygging

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=14850

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Kjølerør under båten er bra. Den orginale impellerpumpa brukes til gear og eksoskjøling. Du må ha ei ekstra pumpe til å sirkulere ferskvannet/kjølevæska gjennom motoren og kjølerøret. Denne kan være ei elektrisk pumpe av Martek-typen eller ei reimdrevet sentrifugalpumpe fra en bilmotor. En ekspansjonstank med trykklokk må du også ha. Lønner seg å montere en sil/"strainer" for å samle opp rustflak. Et grundig "systemrensklyster" anbefales før du går i gang. Ta ut tappekraner i manifold og nederst i sylindre og grave ut rust og drit med en ståltråd.

Redigert av TMe (see edit history)

Hei!jeg har selv en md3b som jo stort sett er samme motor som du har.Denne har hatt martec ferskvannskjøling

siden 1990 og dette fungerer veldig bra.Med dette settet slipper du jo også å lage hull/gjennomføringer til kjølesløyfa.

Jeg tror maritim selger disse til en grei pris.Med ferskvannskjøling tror jeg disse motorene kan gå leeeeenge,så jeg

tror det er verd invisteringen hvis du har planer om å ha båten en stund :smiley:

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...