Cybr Startet 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2009 Jeg har en Nidelv 24 (81 mod.) med en VP MD17 36Hk, som er ferskvannskjølt. Jeg har i det siste lekt med tanken på å bygge om denne til ferskvannskjøling, jeg har allerede anskaffet kjølesløyfe for montering under vannlinjen (beregnet for motor på 60Hk). Har funnet ut at i tillegg til sirkulasjonspumpe for ferskvannet trenger jeg ekspansjonstank, slanger og en pumpe for kjøling av eksosen. Er det noe jeg har glemt her? Er dette en omstendig prosess, eller lar det seg gjøre enkelt for en som anser seg som hendig? Regner med at motoren har fått den julingen av saltvann som den tåler etter 27år, uten at det har vært noe indikasjon på feil med den. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Har nettopp hatt en MD17 inne for service. Den hadde ferskvannkjøling, men med varmeveksler. Enkelt og bra:-) Sitér dette innlegget Link to post
Cybr Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 For å gjøre med litt dum her nå. En ferskvannskjølt motor med varmeveksler, har den ingen kontakt med sjøvann - slik at varmen i fra motoren omsettes direkte til luft? Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Nei, varmeveksleren blir kjølt av sjøvann. Du har en loop der sjøvannet blir pumpet inn og så ført evt gjennom kjøler for giret og så gjennom varmeveksler for motor for å så bli sluppet ut i riserene. Så riserene har kontakt med sjøvann, men ikke motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Cybr Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Skjønner. Men en sløyfe under vannlingen gjør samme nytten da vil jeg tro? Dog ikke så vakkert ;) Sitér dette innlegget Link to post
smuss Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 korrektur Jeg har en Nidelv 24 (81 mod.) med en VP MD17 36Hk, som er ferskvannskjølt. Jeg har i det siste lekt med tanken på å bygge om denne til ferskvannskjøling, jeg har allerede anskaffet kjølesløyfe for montering under vannlinjen (beregnet for motor på 60Hk). Har funnet ut at i tillegg til sirkulasjonspumpe for ferskvannet trenger jeg ekspansjonstank, slanger og en pumpe for kjøling av eksosen. Er det noe jeg har glemt her? Er dette en omstendig prosess, eller lar det seg gjøre enkelt for en som anser seg som hendig? Regner med at motoren har fått den julingen av saltvann som den tåler etter 27år, uten at det har vært noe indikasjon på feil med den. du har en som per i dag er saltvannskjølt;) en liten skriveleif sikkert;) Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Skjønner. Men en sløyfe under vannlingen gjør samme nytten da vil jeg tro? Dog ikke så vakkert ;) Kan vel funke ja, spørs om det blir god nok kjøling hvis du bare har et rør under vannlinja, hva er det du tenker å ha der, en svær radiator, he he? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 (redigert) Kan vel funke ja, spørs om det blir god nok kjøling hvis du bare har et rør under vannlinja........ Har du en sjøvannspumpe på kjølesløyfa så fungerer vel det helt flott..... utallelige eldre båter bruker dette systemet. Walter_S har jo en flott tråd om slik ombygging https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=14850 Redigert 14.Mai.2009 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cybr Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Interessant tråd det der, men jeg tror ikke jeg satser på tørr eksos. så ender jeg vel opp med å bruke dagens pumpe til kjøling av eksosen. for så å montere en pumpe for sirkulasjon Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 er det ikke noe som heter martek som leverer ferskvannskjøling til disse da???Et komplett sett med alt du trenger Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Hasla 26 Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Martec ta ett søk på dette. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
kipp36 Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Har også hørt at en må hvere veldig nøye med rengjøring osv ved evt en konvertering,men men jeg vet ikke??? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
TMe Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 (redigert) Kjølerør under båten er bra. Den orginale impellerpumpa brukes til gear og eksoskjøling. Du må ha ei ekstra pumpe til å sirkulere ferskvannet/kjølevæska gjennom motoren og kjølerøret. Denne kan være ei elektrisk pumpe av Martek-typen eller ei reimdrevet sentrifugalpumpe fra en bilmotor. En ekspansjonstank med trykklokk må du også ha. Lønner seg å montere en sil/"strainer" for å samle opp rustflak. Et grundig "systemrensklyster" anbefales før du går i gang. Ta ut tappekraner i manifold og nederst i sylindre og grave ut rust og drit med en ståltråd. Redigert 14.Mai.2009 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Hei!jeg har selv en md3b som jo stort sett er samme motor som du har.Denne har hatt martec ferskvannskjøling siden 1990 og dette fungerer veldig bra.Med dette settet slipper du jo også å lage hull/gjennomføringer til kjølesløyfa. Jeg tror maritim selger disse til en grei pris.Med ferskvannskjøling tror jeg disse motorene kan gå leeeeenge,så jeg tror det er verd invisteringen hvis du har planer om å ha båten en stund Sitér dette innlegget Link to post
skoppy Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Hei jeg har et nesten nytt martec anlegg liggende send med en im hvis du er intresert Sitér dette innlegget En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen Link to post
ringvassøy Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Hvor stor kjølesløyfe er det du skal montere. Vi har en tilsvarende motor med varmeveksler som er tært(rustet) hull i innvendig. Skal bygge om til rørsløyfe under båten men er usikker på lengde og diameter på rørene under båten?? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 6m med ø25 rør bør holde. Bør helst være CuNi 90/10, dette er dyrt som gull. Kobberrør holder bra det også. Sitér dette innlegget Link to post
ringvassøy Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 ok da skal vi ha nok rør. har beregnet 8meter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.