Jump to content

Båtstereo, Boss 1600 pakke, er den noe bra?


Tommelise

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en ok båtstereo og har sett at de har BOSS 1600 pakke til 2995, er det noen som har denne og vet om den er noe bra? På samme siden som jeg har linket til her er det også andre billigere alternativer, er disse ok? Vil ikke bruke for mye penger på dette her, men jeg vil jo ikke kjøpe noe billig skvip heller som ikke gir noe god lyd ifra seg. Skal brukes til å spille cder, så radio delen er ikke særlig viktig.

 

BOSS stereopakke

 

Lurer også litt på denne pakken her:

 

Jensen stereopakke

Link to post
Share on other sites

Jeg har den Boss pakken i båten min. Det fungerer helt greit. Et tips er å ikke montere den lodrett da flippfronten ikke åpner seg helt når man trykker på knappen.

 

Bra trykk i spilleren og høytalerene er ok. Ikke superbra, men helt greie. Hideawayantenne er jo kort og bortgjemt så det er jo ikke optimalt når man lytter på radio, men den funker helt greit den også egentlig.

 

Jeg kjøpte min for en sund siden, men monterte den for et par uker siden. Jeg betalte 2300 ink frakt hos nettbåt. Samme sett som det du linker til.

 

Og det følger med laaaaang kabel til fjernkontrollpanelet. Så man kan ha spilleren inne i kabinen og panelet ute ved styreposisjonen, eller hvor man selv ønsker å ha den.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Den pakken til 3000 er sikkert heilt grei. Har sjølv Boss anlegg i båten, ikkje siste modell. Har spelar og høgtalarar i kasse med monteringsfeste. Trur dei kostar ca. 1000 kr. og spelaren nokon tusenlappar. For min del syns eg lyden vart for puslete ute. Høgtalarane skal flyttast inn i kabinen.

 

Dersom anlegget ikkje skal vera ute under open himmel eller liknande går det heilt greit å bruka kva som helst stereo. Det er mykje rimeligare.

 

Driv sjølv å montera eit gamalt bilanlegg no til halve prisen, med mykje betre lyd.

Link to post
Share on other sites

BOSS MR10 heiter visst mine høgtalarar.

 

Dersom du skal ha maritimt anlegg, kan det jo vera eit alternativ å kjøpa ein spelar med mindre fancy funksjonar og dei 6*9 Boss høgtalarane. VIl tru dei er ein del betre. Då kjem ein vel på rundt 2 700, evt. på runt 3 300/3 400 med hakket dyrare spelar.

 

Dei har divers marinestereo på maritim iallfall.

 

viel gluck med valet:D

Link to post
Share on other sites

Dersom anlegget ikkje skal vera ute under open himmel eller liknande går det heilt greit å bruka kva som helst stereo. Det er mykje rimeligare.

 

Driv sjølv å montera eit gamalt bilanlegg no til halve prisen, med mykje betre lyd.

 

Jeg er litt usikker på hvor vi skal ha anlegget, vi har en Askeladden 605 Explorer og ville egentlig ha det ute ved styrekonsoll og da med sprutsikkert deksel, men har også vurdert å ha det inne i kabinen. Vi hadde en eldre 21 fot plastsnekke som vi monterte vanlig bilstereo i, den funket fint den bortsett fra at etter en stund så forsvant lyset i displayet som viste radiokanalene og hvilke cd spor man hørte på. Et vanlig bilanlegg tåler vel ikke så mye fukt og slikt som et båtanlegg, blir jo fort litt dugg og slikt i en båt, så trodde kanskje det var bedre å ha et båtanlegg uansett om man hadde det inne eller ute?

Hvis ikke så vurderer jeg å kanskje kjøpe bilstereo heller og høytalere utenom.

Link to post
Share on other sites

BOSS MR10 heiter visst mine høgtalarar.

 

Dersom du skal ha maritimt anlegg, kan det jo vera eit alternativ å kjøpa ein spelar med mindre fancy funksjonar og dei 6*9 Boss høgtalarane. VIl tru dei er ein del betre. Då kjem ein vel på rundt 2 700, evt. på runt 3 300/3 400 med hakket dyrare spelar.

 

Dei har divers marinestereo på maritim iallfall.

 

viel gluck med valet:D

 

 

Det er jo også et alternativ. For anlegget trenger jo ikke være noe særlig fancy, viktigste er jo at man får en ok lyd. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ihvertfall pakkeløsninga. Synes det var litt mer trøkk i marquant høytalerene jeg fikk av svigers til jul, men så er de også en del kraftigere, dvs større magnet og høyere oppgitt effekt. Det er såppass at de kiler i ræva når man drar på litt. Jeg har høyttalerene plassert under benken bak, og den fungerer nesten som ei basskasse.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg om dette er representativt for alle Boss-spillere, men en kamerat har en Askeladden 605 som ble kjøpt splitter

ny i Norge med en Boss pakke med en sånn fastmontert fjernkontroll originalmontert fra båtforhandleren.

Denne spilleren tar kun inn radiofrekvenser i oddetall. Altså feks 97.1, 97.3, 97.5 osv

Helt håpløst dersom man feks skal høre på feks nrk mp3 eller andre kanaler som

har partall-frekvens (feks 97.0)

 

Kan jo hende denne spilleren er paralellimportert fra USA, da jeg har vært borti

flere USA-baserte spillere som har denne "feilen".

Redigert av Comicguy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm, me har hatt problemar med radioen ombord. Kanskje det er partal/oddetal som er problemet. Dette skal eg finnta ut av!

 

Dersom anlegget skal vera inni kabinen er det ivertfall ikkje noko problem med bilstereo. Eg monterer bilstereo ute under kalesja også, og marinegøgtalarar inne, av ein eller anna grunn:)

Link to post
Share on other sites

Det er jo ingen feil i den forstand. det skyldes at bla USA har en litt annen frekvensplan slik at radioen er programmert til å søke på litt andre frekvensensstep enn hva vi bruker i Norge. her bruker vi 5khz step, mens USA bruker noe annet, er det 7khz ? Husker ikke i farta.

 

Bossradioen min funker ihvertfall på Norske frekvenser. Den har RDS og hadde ingen problemer med å finne P1 og P4 etc. Hadde den hatt "feil" stepping hadde ikke dette gått.

 

Har brukt den litt og den tar inn det den burde :)

 

Kjøper man noe som ikke er programmert for Norges frekvensplan blir det jo et problem, men tror at denne spilleren kan settes opp til Norsk eller Amerikansk standard.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Har sjekka på stereoen min no. Den tar berre inn partalsfrekvensar. 91.7, 34.3 osv.

 

Nokon som veit korleis eg kan få gjort noko med detta?

 

Vil så gjerne ha radio!

 

På BOSS sine spilleren er det litt foskjellig fra modell til modell.

På de nyeste må klokka stå på 24 timers visning for å få europeiske frekvenser. Står den på 12 timer får du bare partall.

Dette sår i manualen

Link to post
Share on other sites

jeg har denne spilleren:

http://www.flak.no/index.php?expand=11&amp...mp;ProdNo=41207

 

Og disse høytalerene:

http://www.flak.no/index.php?expand=11&amp...mp;ProdNo=13555

 

I min båt er lyden veldig bra!

Man kjenner liksom at det vibrerer litt i båten når bassen slår inn. Ikke forde høytalerene er so voldsomt kraftige, men forde dem er smart plassert. Nemmelig på skrå under toften helt bak, slik at lyden hele tiden kommer mot meg og bassen blir fordelt i skroget.

 

Så med litt over 2.000 kr. så har du mer enn god nok lyd. Jeg kjører i 30 knop med min båt og musikken overdøver alt av støy fra båt og motor.

 

Jeg lurte til å begynne med på om jeg skulle ha de største 6x9 høytalerene til Boss samt en forsterker. Men tro meg. Det blir alt for mye. Å bygge annlegg i båt er ikke akkurat optimalt og du kan bare tenke deg hvordan det vil høres ut i "latrinen" når du guffer opp for fult. Dreggen som rister... glassene som klirrer og batteriet som går tomt meget kjapt.

 

Her om dagen så kjørte jeg fra Fredrikstad brygga til Holm brygga (ca. en halvtimes tur i rask fart) med stereoen på full guffe mens jeg tok meg en kald en. Min far ventet på meg ved brygga for å kjøre meg til byen (for jeg hadde jo tatt meg en øl) og han hørte musikken på brygga selv om jeg var 3km. unna ute i kilen.

 

Så det er ikke størrelsen på høytalerene som er det viktigste, men hvor dem blir montert og hvordan.

 

Man får også stereo med fjernkontroll. Glem det!

Har aldri brukt min og den ligger i skuffen hjemme. Jeg har en 17 fots båt og sitter aldri mer enn maks en meter fra stereoen, så en fjernkontroll trenger du ikke bruk penger på. En sprutsikker boks er sikkert kjekt, men foreløpig har min spiller tålt mange dusjer uten at den har stoppet. Stopper den, så kjøper jeg bare en ny. Koster jo ikke all verden.

 

Så konklusjonen er at du kommer meget langt med ett billig system, og enda lenger med en skikkelig montering.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har enda ikke kommet så langt at jeg har fått kjøpt noe stereo så fint at flere har svart meg og gitt tips. :smiley: Radio er ikke noe viktig for meg for dem som nevner at man ikke alltid får inn gode norske kanaler osv, jeg hører så sjelden på radio at det ikke kommer til å bli noe særlig brukt. Syns radioen sender mye dårlig musikk, kjedelige programledere og mye mas og kjas så jeg orker bare ikke å høre på det.

Link to post
Share on other sites

På BOSS sine spilleren er det litt foskjellig fra modell til modell.

På de nyeste må klokka stå på 24 timers visning for å få europeiske frekvenser. Står den på 12 timer får du bare partall.

Dette sår i manualen

 

På min radio trykker jeg og holder inne MENU, så blar jeg med volumpilene til jeg kommer til AREA (område) Der kan jeg velge bla Europa, da stemmer frekvensene. Står det på USA stemmer det selvsagt ikke :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Har enda ikke kommet så langt at jeg har fått kjøpt noe stereo så fint at flere har svart meg og gitt tips. :smiley: Radio er ikke noe viktig for meg for dem som nevner at man ikke alltid får inn gode norske kanaler osv, jeg hører så sjelden på radio at det ikke kommer til å bli noe særlig brukt. Syns radioen sender mye dårlig musikk, kjedelige programledere og mye mas og kjas så jeg orker bare ikke å høre på det.

 

Du får kjøpt modeller som har inngang for Ipod/MP3 etc. (3.5mm jack i fronten) Du kan koble til enhver lydkilde egentlig. Spilleren jeg kjøpte fra Marineshop har dette. Funker helt kurant. Ikkeno hassel :cheers:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Vil tro at en vanlig bilspiller vil duge i båt, så lenge den ikke er utsatt for direkte vannsøl. Gjorde selv et lite kupp på bilradio, utstilling og utgått modell på 4 x 45w fra pioneer. Kjøpte så disse og monterte dem nede i kabinen, i langbenken med 3 adskilte rom. Spiller helt supert og blir sikkert bedre når matter og puter kommer på plass. Enorm bass i disse høytalerne. Trodde ikke det var så enkelt å få golyd i båt.

En bil spiller får jammen meg juling i bil og, med hensyn til kondens/tempratur. La oss si en tar bilen en vintermorgen, det er 10 kalde ute (i bilen og), man starter bilen, den blir varm og god. Tempraturen i kupeen er på ca 23 grader, godt å varmt, mens bak, under dasjbordet er mye varmere, kanskje opp mot 40 - 50 grader. Så om det ikke kondensere her med denne tempraturforskjellen, er d noe galt. Så om en bil spiler brukes/monteres i båt, monter den "tørt" nede i salong, på en luftig plass.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg slik at ikke alle båter har kabin eller salong, eller andre lukkede rom :)

 

Det fine med den modellen trådstarter spør om er at det følger med (gjorde det på min) et lite remotepanel og laang kabel slik at man kan betjene spilleren fra 2 steder. Prismessig er det liten forskjell på spiller beregnet for bil eller båt, så issuet her er jo nada.

 

Det er svakere lys i displayet på båtradioen min i forhold til den i bilen, men det kan jo ha noe med modell å gjøre. Men jeg merker godt at jeg ikke lenger blir blendet av sterkt lys fra displyet, noe jeg ble med bilstereo i den andre båten. Den spilleren avgikk ganske fort med nesten-døden (ble veldig kranglete veldig fort)

 

Om en såkalt Maritim radio er så mye bedre vet jeg ikke, for dette er min første. Så tiden vil avgjøre det. Men det lille remotepanelet er utrolig kjekt. Har man båt med lukket kabin kan man sette spilleren og panelet i hver sin del av båten.

 

Jeg kjøpte en slik "hide-away" antenne, den synes jeg er dårlig, så den skal jeg bytte ut. Men den kosta jo ingenting, og da er det jo greit :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

På min radio trykker jeg og holder inne MENU, så blar jeg med volumpilene til jeg kommer til AREA (område) Der kan jeg velge bla Europa, da stemmer frekvensene. Står det på USA stemmer det selvsagt ikke :)

 

Så har jeg undersøkt hvordan det er på min Boss radio.

 

Hvis du tar ut radioen, er det mulig du vil finne en bryter på høyre siden.

Med denne kan du velge mellom US og EU.

 

Prøv det :smiley:

Markus


Båt: Alicraft 16 fot 83mod - Motor: Suzuki DF40 07mod

Båtførerbeviset

Link to post
Share on other sites

Det skulle eg prøvd! Men no har eg bytta ut spelaren:)

 

Har satt inn ein pioneer bilspelar i staden. Misser desverre det hendige remotedisplayet, men spelaren er mykje betre, og no har eg fjernkontroll :yesnod:

vernedekselet frå Boss spelaren passa og etter litt kluring.

 

Fekk forresten endelig til lyden i båten i dag, etter mange dagar med banning og svette. No er det lyd i alle høgtalarar, utan forstyrring :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...