Jump to content

Mye gul møkk på bunnstoffet, hva gjør jeg med dette?

marcus^

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte en brukt Bayliner Capri 2052 forrige sesong, som var blitt veldig godt tatt vare på ved

et "båthotell" ved Kongsvinger (forrige eier outsourcet alt av arbeid med båten).

Nå er båten trygt tilbake på gårdsplassen hjemme i Gjøvik

etter vinterlagring, og jeg skal nå gå løs på skroget. Med tanke på at jeg er en rookie

på området, hadde jeg blitt glad for all hjelp.

Som det fremgår av bildene som er vedlagt, er det mye gul møkk på bunnstoffet,

og jeg vurderer å høyttrykkspyle undersiden, for så å pusse vekk gammelt bunnstoff

og påføre nytt selvpolerende bunnstoff (det lot virke som om det var selvp. båthotellet

hadde brukt).

Om dette er en god ide eller ikke er det jeg lurer på,

og setter stor pris på innspill. Det er nok også av interesse

å si at båten skal gå i ferskvann i år som i fjor, men alltid

har gått i saltvann siden den var ny i -98 før det.

Setter pris på forslag:)

img_0047.jpg

img_0048.jpg

Vår forrige Joda 310 så slik ut etter et år, husker ikke hvorfor. Hvis det gule sitter som F***, så legg bunnstoff rett på. Det er mitt forslag, fordi jeg gjorde det selv (byttet farge i samme slengen fra hvitt til sort). Det sorte løsnet ikke, selv om vi la meget tynt på. Dog vasket jeg først med høytrykksvaker for å fjerne evt løse flak... Jeg hadde ikke fjernet gammelt bunnstoff fordi det er en vannvittig jobb.

Gulstripen langs vannlinjen (hvis den er der, ser det ike på bildet) går av med saltsyre (SS angriper bare organiske ting, ikke plasten på båten). Blir helt strøkent...

Lykke til :-)

mvh

Bavaria32sport

ps: Fin båt forresten!

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Svart (redigert)

Jeg prøvde å pusse såvidt på det gule med grovt sandpapir for å sjekke, og det gikk veldig lett av:) bunnstoffet blåste av som pulver.

Gulstripen langs vannlinjen (hvis den er der, ser det ike på bildet) går av med saltsyre (SS angriper bare organiske ting, ikke plasten på båten). Blir helt strøkent...

Lykke til :-)

Saltsyre høres ut som et kjempetips! Det skal absolutt prøve. Den har irritert meg lenge, og lite av det jeg har prøvd har bitt på det!

ps: Fin båt forresten!

Takk for det:)

---

Angående bunnstoff, så mener jeg å ha sett på forumet at Seajet(?) selvpolerende skal være bra?

Om noen kan velsigne dette satser jeg på det! Noen som kan estimere omtrent hva jeg vil komme til

å trenge av liter til båten? (21 fot).

Redigert av marcus^ (see edit history)

de ullhuene som har betjent båten min før meg, har bruks Hugo eller noe annet med slipemiddel i for å fjerne den gule stripen. Stygge striper i gelcoaten :-( På Jodaen og den vi har nå har vi brukt Saltsyre tynnet til 10-15% (vær forsiktig, stoffet spiser fingrene dine!! Bruk gummihansker..) Ble hysterisk bra!!

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

de ullhuene som har betjent båten min før meg, har bruks Hugo eller noe annet med slipemiddel i for å fjerne den gule stripen. Stygge striper i gelcoaten :-(

mvh

Bavaria32sport

:flag: herlig å lese at det er flere som har skjønt at man ikkje trenger slipe vekk en del av båten kvart år :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Fjerning av gulfargen på gelcoaten finner du svar på her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=53736 Saltsyre fungerer, men det finnes mer elegante løsninger.

Gulfargen på bunnstoffet er det som andre sier bare å male rett over. Skulle du velge å pusse ned så anbefales det å benytte våtsliping. Da slipper du støvet som inneholder gift. Skulle du allikevel velge tørrsliping så bruk for all del støvmaske.

mvh Knut Erik

Å male nytt bunnstoff over en misfarget bunn kan vel medføre dårlig heft? Jeg har samme problemet hvert år, og sprøyter en blanding av husvask og salmiakk på overflaten. Sterk blanding med 1 l husv, 1 l salmiakk og 3 l vann. Lar det virke noen minutter og høytrykkspyler deretter. Mye går av etter en sånn operasjon, men ikke alt. Lett tørrsliping med 80-papir gjør susen til slutt og bunnen blir ren og fin til påføring av nytt strøk bunnstoff.

Skulle ønske det var så enkelt som å male over misfargen, og kanskje det er det? I år lot jeg være å slipe den ene siden av roret, bare malte over etter spylingen. Så får vi se til høsten.

Flere med erfaring på dette?

Redigert av Brumm (see edit history)
Vår forrige Joda 310 så slik ut etter et år, husker ikke hvorfor. Hvis det gule sitter som F***, så legg bunnstoff rett på. Det er mitt forslag, fordi jeg gjorde det selv (byttet farge i samme slengen fra hvitt til sort). Det sorte løsnet ikke, selv om vi la meget tynt på. Dog vasket jeg først med høytrykksvaker for å fjerne evt løse flak...

mvh

Bavaria32sport

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...