PiperBill Startet 14.Mai.2009 Del på Facebook Startet 14.Mai.2009 (redigert) Jeg er i ferd med å montere en Garmin 420s kartplotter og lurer på en ting. Er det lurt å koble den direkte på batteriet (MED SIKRING IMELLOM) eller bør den kobles på en ledig bryter på instrumentpanelet? Ved å koble den på batteriet så vil det alltid være strøm til plotteren uansett om el-systemet havarerer ellers. Cheers Bill Redigert 14.Mai.2009 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
BMP Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Ja kjempelurt og kortslutter plotteren brenner hele driten opp. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 den har vel et innebygget batteri som holder et par timer, eller? Har ikke finstudert handboka til vår 525s ennå. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
TrondT Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Ville hatt plotteren via bryter (...med sikring...). greit å vite at alt er av når du ikke er i båten. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Zach Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Jeg er i ferd med å montere en Garmin 420s kartplotter og lurer på en ting. Er det lurt å koble den direkte på batteriet (MED SIKRING IMELLOM) eller bør den kobles på en ledig bryter på instrumentpanelet?Ved å koble den på batteriet så vil det alltid være strøm til plotteren uansett om el-systemet havarerer ellers. Cheers Bill Uansett må du ha en sikring på kretsen til plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 (redigert) Denne plotteren trekker vel en ørliten standby-strøm, så det vil vel være en fordel å koble via bryter på et panel sammen med øvrig navigasjonselektronikk (dersom dette finnes) ? Redigert 14.Mai.2009 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Det er alltid er fordel å koble opp slik elektronikk med egen bryter og sikring. Det både skjermer og sparer forbrukeren. Det står jo klart i monteringsanvisningene til instrumentet også. Jeg skal sette i gang med den oppgaven nå, for hos meg er ikke dette gjort. Jeg tenkte å samle bryterne på et eget panel ved førerplassen, med felles + og - punkt som utgangspunkt. Alle skal få egne sikringer...dvs til radar, kartplotter, autopilot og VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes830 Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Ja kjempelurt og kortslutter plotteren brenner hele driten opp. I alle dager...det var da voldsomt til kommentar. Her er det en som spør om råd og får dette til svar... Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 den har vel et innebygget batteri som holder et par timer, eller? Har ikke finstudert handboka til vår 525s ennå. Nei, den har ikke innebygget batteri , så da bør det være sklisikre forbindelser. Sigartennerkontakter er ikke sklisikre, så jeg har kjøpt fra Elfa (annen tråd). Jeg skal ta plotteren med når jeg forlater båten. Jeg er i ferd med å standardisere forbindelser ombord slik at uttak fra batteriene til bevegelige ting går fra 12V stikk til Anderson Powerpoles, og utstyret har tilsvarende powerpoles på sin kabel, så det kan brukes flere steder. Man kunne også ha brukt skottkontakter fra Anderson (det skal jeg jamen tenke på). Jeg kjøpte nettopp 25 sett svart/rød 30A, inkl porto ble de levert i postkassa mi for USD 32,90. 15A, 30A og 45A har samme størrelse, unntatt hylsa du klemmer kabel fast i, og går derfor i hverandre. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
JRK Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Hei, Så denne koblingen på en ladekabel til en elektrisk gaffeltruck. Den er skikkelig sold Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 (redigert) Dobbeltregistrering??? Redigert 24.Mai.2009 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.