Jump to content

Selvjusterende trimplan, vil det hjelpe?

froesak

Recommended Posts

18 knop høres lite ut for en 18 fot båt med 30 hk. Det høres ut som om du ikke kommer i plan men ligger i kneika og graver opp sjø istedet.

Smart Tabs vil definitivt presse baugen ned. De gir mye press ved lav fart og mindre press ved høy fart - avhengig av størrelsen på planene, kraften i sylinderen, og hvordan de er innstilt. Mao, de hjelper deg hurtigere opp i plan og er bare diskret tilstede deretter. Det kan være akkurat det du trenger for å komme deg over kneika (gitt at det er meningen at båten din skal plane da).

Men, Morten har et poeng; sjekk tilten først, og evt. vektfordelingen i båten. Hvis all vekten er bakerst så kan dette også bidra til at du ikke kommer skikkelig i plan.

Redigert av Stevens (see edit history)
18 knop burde vel absolutt være nok til plan?!

Hørtes rar ut denne.

Heller litt mot tilt osv som nevnt ja.

Hvilken båttype er dette da?

Dette er en tune båt. har bolten på innerste hakk så jeg kan tilte motoren inn under. baugen går da litt ned men motoren går tyngre og gir litt mindre turtall samt att hastigheten synker til 16kn tilter den litt mer ut så øker rpm og hastighet. mulig dette er en halvplaner men mener den ikke skal være så høy i baug alikevell, er bare fra midt på båten og bakover som er nede på vannet. Har sett lignende båt med større motor og den lå flatt og fint. er ett par bilder av båten her på denne linken, dog med en annen motor. har nå en 07 mod tohatsu 30 hk 4-takt Takker for øvrig for svar :smiley:

Link til bilde: http://home.online.no/~froesak/dregging.cfm

Jeg er ganske sikker på at SmartTabs vil fungere utmerket hos deg.

Men du skriver "Bauen er veldig høy"

Betyr det at bauen er unormalt høyere en det som er vanlig på en båt som din?

Hvis det er tilfelle, så vil SmartTabs fortsatt forbedre situasjonen, men de vil fungere enda bedre hvis du fjerner årsaken til at bauen er unormalt høy.

Hvor langt fra hverandre bør disse monteres?? er det best effekt hvis de settes helt ute på hver side eller kan de stå nærmere midten på hver side av motoren. Har svinger til ekkolodd ute på den ene siden og setter jeg dem innenfor den så blir det ikke mer enn 50cm mellom dem. Gjør det noe???

ville prøvd å lagd justerbare trimflaps: hengsler, plater + 2 strekkfisker til å justere med.

Det synes jeg ikke er verdt innsatsen, prisen i betrakning. I tillegg må du justere strekkfisken beroende på hastighet bl.a. SmartTabs peker ganske mye nedover når du ligger stille og når du er i marsjfart er de nesten flush. De endrer seg hele tiden.

Hvor langt fra hverandre bør disse monteres?? er det best effekt hvis de settes helt ute på hver side eller kan de stå nærmere midten på hver side av motoren. Har svinger til ekkolodd ute på den ene siden og setter jeg dem innenfor den så blir det ikke mer enn 50cm mellom dem. Gjør det noe???

Det følger selvfølgelig med en OK monteringsanvisniing. Jo lenger fra hverandre jo bedre. Flytt heller svingeren derom den er i veien for optimal plassering

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Har sett på ett par utgaver av disse som heter smart tabs. det ene er for motor 40-80 hk og båt 4,3-5,2 m den neste er for motor 60-140 hk og båt 4,6-5,8 m Nå er båten min 5,9m (18 fot) og motoren er på 30 hk. Hvilken bør jeg velge??? i forhold til motoren bør jeg ta den minste men i forhold til båtstr bør jeg ta den største

Hva mener dere??? Platen var den samme men sylinderen hadde forskjellig hardhet.... Mulig den største blir for stiv???????

link til produktet: http://www.baatonline.no/display.aspx?menu...;closeBelow=355

ble anbefalt den minste når jeg ringte men hvis det viste seg att den ble for slapp kunne jeg få byttet sylinderen så da er det ikke noe problem.. Får bare tro de hjelper da... Forventer ikke økt toppfart men skulle det bli ett par kn mer er jo det bare en bonus.. båten graver veldig dupt med hekken så hvis man får heis den skulle man tro att den glir lettere og dermed vil øke topphast kanskje.. men får jeg ned baugen blir det mer behaglig og kjøre. har prøvd og hatt 50 kg ballast foran i båten men det gjør ikke noe større forskjell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...