froesak Startet 15.Mai.2009 Del på Facebook Startet 15.Mai.2009 Har en 18 fots båt med en 30 hk motor på. denne gjør ca 18 kn på fult men da er baugen veldig høy og man må nesten stå og kjøre for og se noe. har sett på sånne selvjusterende trimplan. vil disse hjelpe meg og få ned baugen??? Vil det gjøre noe med toppfarten på båten?? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Det er jeg ikke et øyeblikk i tvil om. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Vil det gjøre noe med toppfarten på båten?? Sannsynligvis vil det hjelpe ja. Men det tyder også på at du kanskje har for liten motor, at baugen står rett opp mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Reiser baugen seg mer etterhvert som farta øker..? flaps burde hjelpe med å få ned baugen (og dermed også litt på farta) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 nr1 sjekk tiltinstillingen på motoren, bolten bør stå på innerste hakket i tilfelle det er unormal høy baug Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Stevens Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 (redigert) 18 knop høres lite ut for en 18 fot båt med 30 hk. Det høres ut som om du ikke kommer i plan men ligger i kneika og graver opp sjø istedet. Smart Tabs vil definitivt presse baugen ned. De gir mye press ved lav fart og mindre press ved høy fart - avhengig av størrelsen på planene, kraften i sylinderen, og hvordan de er innstilt. Mao, de hjelper deg hurtigere opp i plan og er bare diskret tilstede deretter. Det kan være akkurat det du trenger for å komme deg over kneika (gitt at det er meningen at båten din skal plane da). Men, Morten har et poeng; sjekk tilten først, og evt. vektfordelingen i båten. Hvis all vekten er bakerst så kan dette også bidra til at du ikke kommer skikkelig i plan. Redigert 15.Mai.2009 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Kan det være vann i dobbeltbunn? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 18 knop burde vel absolutt være nok til plan?! Hørtes rar ut denne. Heller litt mot tilt osv som nevnt ja. Hvilken båttype er dette da? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
froesak Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 18 knop burde vel absolutt være nok til plan?!Hørtes rar ut denne. Heller litt mot tilt osv som nevnt ja. Hvilken båttype er dette da? Dette er en tune båt. har bolten på innerste hakk så jeg kan tilte motoren inn under. baugen går da litt ned men motoren går tyngre og gir litt mindre turtall samt att hastigheten synker til 16kn tilter den litt mer ut så øker rpm og hastighet. mulig dette er en halvplaner men mener den ikke skal være så høy i baug alikevell, er bare fra midt på båten og bakover som er nede på vannet. Har sett lignende båt med større motor og den lå flatt og fint. er ett par bilder av båten her på denne linken, dog med en annen motor. har nå en 07 mod tohatsu 30 hk 4-takt Takker for øvrig for svar Link til bilde: http://home.online.no/~froesak/dregging.cfm Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Mye fine bilder av flott fisk var det. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Jeg er ganske sikker på at SmartTabs vil fungere utmerket hos deg. Men du skriver "Bauen er veldig høy" Betyr det at bauen er unormalt høyere en det som er vanlig på en båt som din? Hvis det er tilfelle, så vil SmartTabs fortsatt forbedre situasjonen, men de vil fungere enda bedre hvis du fjerner årsaken til at bauen er unormalt høy. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 ville prøvd å lagd justerbare trimflaps: hengsler, plater + 2 strekkfisker til å justere med. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
froesak Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Hvor langt fra hverandre bør disse monteres?? er det best effekt hvis de settes helt ute på hver side eller kan de stå nærmere midten på hver side av motoren. Har svinger til ekkolodd ute på den ene siden og setter jeg dem innenfor den så blir det ikke mer enn 50cm mellom dem. Gjør det noe??? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Ville hatt de så langt ut som mulig, men de gjør sikkert jobben også om de står nærmere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 (redigert) ville prøvd å lagd justerbare trimflaps: hengsler, plater + 2 strekkfisker til å justere med. Det synes jeg ikke er verdt innsatsen, prisen i betrakning. I tillegg må du justere strekkfisken beroende på hastighet bl.a. SmartTabs peker ganske mye nedover når du ligger stille og når du er i marsjfart er de nesten flush. De endrer seg hele tiden. Hvor langt fra hverandre bør disse monteres?? er det best effekt hvis de settes helt ute på hver side eller kan de stå nærmere midten på hver side av motoren. Har svinger til ekkolodd ute på den ene siden og setter jeg dem innenfor den så blir det ikke mer enn 50cm mellom dem. Gjør det noe??? Det følger selvfølgelig med en OK monteringsanvisniing. Jo lenger fra hverandre jo bedre. Flytt heller svingeren derom den er i veien for optimal plassering Redigert 15.Mai.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Ideelt skal de stå ca 2" innenfor "ytterkantene". Det er imidlertid ikkeno problem å justere dette etter behov. Jeg har mine plan montert 2-2,5" fra kanten og ekkoloddsvingeren står en drøy tomme innenfor det ene planet, funker fint. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
alma Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 (redigert) Helt irelevant, men det var en godt utstyrt båt du hadde. Varmer og det hele. Redigert 15.Mai.2009 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Er dette en båt som er beregnet på å skulle gjøre så mye mere enn f.eks 18 knop? Jeg tenker da på sikkerhet og hvordan et slikt skrog vil oppføre seg hvis den skulle gjøre f.eks 30 knop? Dette er helt klar ren synsing, men allikevel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
froesak Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Har sett på ett par utgaver av disse som heter smart tabs. det ene er for motor 40-80 hk og båt 4,3-5,2 m den neste er for motor 60-140 hk og båt 4,6-5,8 m Nå er båten min 5,9m (18 fot) og motoren er på 30 hk. Hvilken bør jeg velge??? i forhold til motoren bør jeg ta den minste men i forhold til båtstr bør jeg ta den største Hva mener dere??? Platen var den samme men sylinderen hadde forskjellig hardhet.... Mulig den største blir for stiv??????? link til produktet: http://www.baatonline.no/display.aspx?menu...;closeBelow=355 Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Jeg valgte disse til Jeepen. 16 fot 50 hk. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 ble anbefalt den minste når jeg ringte men hvis det viste seg att den ble for slapp kunne jeg få byttet sylinderen så da er det ikke noe problem.. Får bare tro de hjelper da... Forventer ikke økt toppfart men skulle det bli ett par kn mer er jo det bare en bonus.. båten graver veldig dupt med hekken så hvis man får heis den skulle man tro att den glir lettere og dermed vil øke topphast kanskje.. men får jeg ned baugen blir det mer behaglig og kjøre. har prøvd og hatt 50 kg ballast foran i båten men det gjør ikke noe større forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 La oss få vite hvordan det går Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Har fått sjekket og funnet ut att min båt er halvplanende. vil dette også hjelpe på ett sånn skrog i forhold til: Marsfart-toppfart og for og få ned baugen??? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Aha!! En liten hekksjøgeneral. Har aldri eid en halvplaner, hvor godt selvjusterende trimplan vil virke aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 hehe ser att når jeg kjører så "drar" jeg med meg masse vann bak som sikkert er med på og bremse. hadde håpet dette kunne bli borte med og få løftet bakenden litt opp i vannet, og dermed vil båten gå lettere?? Meninger om dette???? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.