Jump to content

Mer uflaks


Fenix

Recommended Posts

Uff, skikkelig tabbe: Båten smalt i brygga pga en uforutsett svell, med den følge at lanterna gikk pokker i vold og den lille stålplata som sitter mellom pulpitbeina (der både lanterne og stigbrett er festet)  er bøyd nitti grader ned.

 

Hva kan gjøres? Er vi over i sveisefaget her? Hvis jeg begynner å bøye dette ut igjen, er det vel en fare for at jeg røsker av hele greia? Vil en varmepistol gi noen som helst effekt i en slik "bøyeprosess" - evt. assistert med en dugelig tang og gummihammer? Kan det være en ide å bruke forseilfallet til å trekke plata ut igjen...?

 

Stålplata kan vel være cirka halvannen millimeter og er sveiset fast på tverrstaget i pulpiten. Bildet er tatt før jeg har tatt av den sprukne treplata som sitter utenpå, så det er et litt ufullstendig illustrasjonsbilde.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Med fare for at den knekker har du vel egentlig ikke så mye valg da... Ta en stor tang og bøy den opp igjen.. Knekker den så må det sveises... Du kan varme den men ser ikke poenget..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Fra sveiser Hulda: Sveiseapparat er eneste saliggjørende. Du kan bare ta et eller annet og brekke det opp igjen. Sannsynligheten er stor for at du får "stress corrosion cracking" i stedet som tar belastningen av bøyingen.

 

Hulda har trukket lanterna tilbake på innsiden rett og slett for å unngå det som hendte deg.

Link to post
Share on other sites

Hej Fenix !

 

Ser ut som du fällt ner skjölden fram,  vikingarna hade dom på sidan av båten  :smiley:

 

 

pröva du o bend den försiktig  tilbaks, det hade jag gjort!

 

stor skiftnyckel eller en stor tang, men skydda stålet så att du ikke får små 'grader' i det

det kommer lett lit rust i sådana grader!

 

i värsta fall er det ju bare o skruva av hele pulpiten o ta den med seg til rustfri-verkstad

så fixar dom det!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej Fenix !

det kommer lett lit rust i sådana grader! Som er: "Stress Corrosion Cracking??"

 

i värsta fall er det ju bare o skruva av hele pulpiten o ta den med seg til rustfri-verkstad

så fixar dom det! Dette kan vel sveises mens båten ligger på vannet. Jeg har laget hele gennakerpeket mitt mens båten har ligget med baugen innover brygga. Det ser slett ikke verst ut heller, om jeg skal bedømme det slv. Helt objektivt som produsent og eier av greia.

Link to post
Share on other sites

Hej Fenix !

det kommer lett lit rust i sådana grader! Som er: "Stress Corrosion Cracking??"

 

i värsta fall er det ju bare o skruva av hele pulpiten o ta den med seg til rustfri-verkstad

så fixar dom det! Dette kan vel sveises mens båten ligger på vannet. Jeg har laget hele gennakerpeket mitt mens båten har ligget med baugen innover brygga. Det ser slett ikke verst ut heller, om jeg skal bedømme det slv. Helt objektivt som produsent og eier av greia.

Men dette betinger jo utstyr og formodentlig litt trening. Er det realistisk at dette er en jobb jeg kan gjøre sjøl? Antar jeg kan leie utstyret på HSS, men praksisen er det verre med.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hej Fenix !

det kommer lett lit rust i sådana grader! Som er: "Stress Corrosion Cracking??"

 

i värsta fall er det ju bare o skruva av hele pulpiten o ta den med seg til rustfri-verkstad

så fixar dom det! Dette kan vel sveises mens båten ligger på vannet. Jeg har laget hele gennakerpeket mitt mens båten har ligget med baugen innover brygga. Det ser slett ikke verst ut heller, om jeg skal bedømme det slv. Helt objektivt som produsent og eier av greia.

 

Hej Hulda !

 

det jag tenkte på er sådana der små merken efter käftarna på en tang typ polygrip eller

rörtang.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Klart at det som Hulda beskriver er den beste løsningen.

 

Men i mange tilfeller er den "nest beste" god nok.

 

Jeg ville iallefall ha forsøkt å bøye festet tilbake. Så tynne plater med rustfritt er vanligvis myke og føyelige. Hvis du er redd for merker i stålet, så legg noen småbiter med kryssfiner eller hardplast imellom før du klemmer til.

 

Med en passe blanding av tålmodighet og forsiktighet er sjansen for et vellykket relativt stor vil jeg tro. Og hvis så galt skulle gå at det knekker  -  da er tiden inne til å alliere seg med en som har sveiseredskap.

 

Altså: gjør et forsøk  -  går det så går det. Du har alt å vinne på å prøve.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon bekrefter "Suzuki-doktrinen" nok en gang.

 

For de som ikke kjenner denne repeterer jeg kjapt:

 

"Man har lite å tape på å forsøke å reparere noe som er ødelagt selv. Ting kan ikke bli ødelagt2" *

 

* = annen potens, dvs ødelagt x 2 i praksis

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg bøyd ståplata tilbake så langt jeg tør - cirka 45 grader. Røsker jeg mer nå, er jeg redd festesveisen ryker - og da står jeg med et helt annet og mer omfattende problem.

Nå er tilgangen for ny lanterne åpen, og jeg må bare finne en løsning for nytt stigtrinn. Jeg ser for meg å tilpasse en skikkelig kloss som er bredere enn den jeg hadde, men som altså må være av en helt annen dimensjon enn den forrige, flate bordbiten. Hva slags treverk er å anbefale her? Jeg trenger noe som virkelig tåler en støyt og som det ikke er helt umulig å jobbe med. Det blir nok litt av en puslejobb å tilpasse dette.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært deg hadde jeg fått en med erfaring med sveis/syrefast til å gjøre jobben skikkelig. Det virker som om du forsøker "klatte" på en defekt. Det holder ikke i lengden, og gjør båten mindre verdt.

 

No hard feelings?

 

Liker å si det rett ut.

 

god helg!

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...