Fenix Startet 2.Juni.2004 Del på Facebook Startet 2.Juni.2004 Uff, skikkelig tabbe: Båten smalt i brygga pga en uforutsett svell, med den følge at lanterna gikk pokker i vold og den lille stålplata som sitter mellom pulpitbeina (der både lanterne og stigbrett er festet) er bøyd nitti grader ned. Hva kan gjøres? Er vi over i sveisefaget her? Hvis jeg begynner å bøye dette ut igjen, er det vel en fare for at jeg røsker av hele greia? Vil en varmepistol gi noen som helst effekt i en slik "bøyeprosess" - evt. assistert med en dugelig tang og gummihammer? Kan det være en ide å bruke forseilfallet til å trekke plata ut igjen...? Stålplata kan vel være cirka halvannen millimeter og er sveiset fast på tverrstaget i pulpiten. Bildet er tatt før jeg har tatt av den sprukne treplata som sitter utenpå, så det er et litt ufullstendig illustrasjonsbilde. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Med fare for at den knekker har du vel egentlig ikke så mye valg da... Ta en stor tang og bøy den opp igjen.. Knekker den så må det sveises... Du kan varme den men ser ikke poenget.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Fra sveiser Hulda: Sveiseapparat er eneste saliggjørende. Du kan bare ta et eller annet og brekke det opp igjen. Sannsynligheten er stor for at du får "stress corrosion cracking" i stedet som tar belastningen av bøyingen. Hulda har trukket lanterna tilbake på innsiden rett og slett for å unngå det som hendte deg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Hej Fenix ! Ser ut som du fällt ner skjölden fram, vikingarna hade dom på sidan av båten pröva du o bend den försiktig tilbaks, det hade jag gjort! stor skiftnyckel eller en stor tang, men skydda stålet så att du ikke får små 'grader' i det det kommer lett lit rust i sådana grader! i värsta fall er det ju bare o skruva av hele pulpiten o ta den med seg til rustfri-verkstad så fixar dom det! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Hej Fenix !det kommer lett lit rust i sådana grader! Som er: "Stress Corrosion Cracking??" i värsta fall er det ju bare o skruva av hele pulpiten o ta den med seg til rustfri-verkstad så fixar dom det! Dette kan vel sveises mens båten ligger på vannet. Jeg har laget hele gennakerpeket mitt mens båten har ligget med baugen innover brygga. Det ser slett ikke verst ut heller, om jeg skal bedømme det slv. Helt objektivt som produsent og eier av greia. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 2.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Hej Fenix ! det kommer lett lit rust i sådana grader! Som er: "Stress Corrosion Cracking??" i värsta fall er det ju bare o skruva av hele pulpiten o ta den med seg til rustfri-verkstad så fixar dom det! Dette kan vel sveises mens båten ligger på vannet. Jeg har laget hele gennakerpeket mitt mens båten har ligget med baugen innover brygga. Det ser slett ikke verst ut heller, om jeg skal bedømme det slv. Helt objektivt som produsent og eier av greia. Men dette betinger jo utstyr og formodentlig litt trening. Er det realistisk at dette er en jobb jeg kan gjøre sjøl? Antar jeg kan leie utstyret på HSS, men praksisen er det verre med.... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Hej Fenix ! det kommer lett lit rust i sådana grader! Som er: "Stress Corrosion Cracking??" i värsta fall er det ju bare o skruva av hele pulpiten o ta den med seg til rustfri-verkstad så fixar dom det! Dette kan vel sveises mens båten ligger på vannet. Jeg har laget hele gennakerpeket mitt mens båten har ligget med baugen innover brygga. Det ser slett ikke verst ut heller, om jeg skal bedømme det slv. Helt objektivt som produsent og eier av greia. Hej Hulda ! det jag tenkte på er sådana der små merken efter käftarna på en tang typ polygrip eller rörtang....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Klart at det som Hulda beskriver er den beste løsningen. Men i mange tilfeller er den "nest beste" god nok. Jeg ville iallefall ha forsøkt å bøye festet tilbake. Så tynne plater med rustfritt er vanligvis myke og føyelige. Hvis du er redd for merker i stålet, så legg noen småbiter med kryssfiner eller hardplast imellom før du klemmer til. Med en passe blanding av tålmodighet og forsiktighet er sjansen for et vellykket relativt stor vil jeg tro. Og hvis så galt skulle gå at det knekker - da er tiden inne til å alliere seg med en som har sveiseredskap. Altså: gjør et forsøk - går det så går det. Du har alt å vinne på å prøve. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Suzuki Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Poseidon bekrefter "Suzuki-doktrinen" nok en gang. For de som ikke kjenner denne repeterer jeg kjapt: "Man har lite å tape på å forsøke å reparere noe som er ødelagt selv. Ting kan ikke bli ødelagt2" * * = annen potens, dvs ødelagt x 2 i praksis Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fenix Svart 11.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2004 Nå har jeg bøyd ståplata tilbake så langt jeg tør - cirka 45 grader. Røsker jeg mer nå, er jeg redd festesveisen ryker - og da står jeg med et helt annet og mer omfattende problem. Nå er tilgangen for ny lanterne åpen, og jeg må bare finne en løsning for nytt stigtrinn. Jeg ser for meg å tilpasse en skikkelig kloss som er bredere enn den jeg hadde, men som altså må være av en helt annen dimensjon enn den forrige, flate bordbiten. Hva slags treverk er å anbefale her? Jeg trenger noe som virkelig tåler en støyt og som det ikke er helt umulig å jobbe med. Det blir nok litt av en puslejobb å tilpasse dette. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Juni.2004 Del på Facebook Svart 11.Juni.2004 Hadde jeg vært deg hadde jeg fått en med erfaring med sveis/syrefast til å gjøre jobben skikkelig. Det virker som om du forsøker "klatte" på en defekt. Det holder ikke i lengden, og gjør båten mindre verdt. No hard feelings? Liker å si det rett ut. god helg! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2004 Del på Facebook Svart 11.Juni.2004 Fenix, vet ikke hvor du bor. Men stikker du innom Hulda skal jeg fikse det, hvis det kan utføres med det utstyret Hulda har disponibelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.