Incitatus Startet 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2009 Her en Honda BF5 som vindstille-motor på min lille seilbåt. Den har fungert perfekt siden jeg kjøpte den i 2006, men da jeg tok den frem fra garasjen i år fungerte ikke alt helt som det skulle. Motoren stopper på tomgang, og det virker også som om det er en "dødsone" mellom ca halv gass og tomgang, i dette området er det ingen respons på turtallet i det hele tatt. Turtallet dropper rett fra 2-3000 rpm til tomgang hvor den surrer litt og deretter stopper. Har prøvd å justere tomgangsskrue og gasswire uten at dette løste problemet. Motoren fungerte fint da jeg satte den bort i vinter. I all hui og hast fikk jeg desverre ikke kjørt igjennom med ny olje og heller ikke kjørt tom for bensin. Oljen er selvsagt byttet både i gir og motor i år. Har desverre særs liten peiling på motor, er det noen her som kan gi meg et pek i riktig retning? Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Incitatus Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Ingen som har noen forslag eller tanker om dette? Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Skift ut all bensinen og så skifter du bensin filter, kansje det hjelper Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Baywatch Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Har motoren blitt lagret liggende? Har den i så fall lagt på rett side? Er det korrekt oljenivå på motoren? Har den for mye olje, kan det kastes olje inn i forgasseren....been there, done that. Har forresten samme slags motor selv. Sitér dette innlegget Link to post
Incitatus Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Motoren er lagret stående i vinter. Har nettopp byttet olje med foreskrevne 0,55 l som det stod i manualen, men motoren fusket både før og etter. Har også skiftet i girolje. Mystisk, dette. Motoren gikk som ei klokke da jeg satte den bort. S/Y Cleopatra, har du hatt noen problemer med at nylontannhjulet som drar igang motoren ikke låses skikkelig når du slipper startsnora? Eneste problemet jeg har hatt så langt på motoren. Starthjulet rister løst og kommer borti flywheel'et (hva heter det på norsk) under gange. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 (redigert) Har ikke hatt problemer med startmekaninsmen, nei. Flywheel heter svinghjul på norsk, forresten Jeg bommet forresten da jeg brukte manualen og målebeger til å fylle olje. Neste gang blir det å fylle litt og litt, la oljen renne ned og kontrollere peilepinnen jevnlig. Redigert 18.Mai.2009 av S/Y Cleopatra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.