Jump to content

Dramatikk på Lysakerfjorden- mann over bord

FredrikW

Recommended Posts

I går ettermiddag var jeg i gang med å klargjøre båten for sesongen, og lå på plassen min like ved Lysaker Brygge. Holdt på å vaske båten da en dame kom bort til meg og spurte om jeg også hadde hørt noen som ropte om hjelp. Jeg drev da og spylte med hageslangen, men jeg hadde faktisk lagt merke til noe lyder fra sjøen som jeg bare trodde var en måke som gaula eller noe slikt. Da damen kom og sa at hun og venninnen var ganske sikre på at de hadde hørt roping fra sjøen gikk vi ytterst ut på bryggekanten og lyttet og speidet.

Stadig syntes vi at vi hørte noe, og plutselig så jeg et par armer som veivet der ute, rundt 500 meter fra land, på toppen av en litt stor hekkbølge. I det samme jeg så armene som veivet kom det en tom snekke kjørende forbi, bare 100 meter fra der vi sto! Jeg fikk igjen øye på de veivende armene, og så at hurtigferja fra Nesodden var på vei mer eller mindre rett mot mannen i sjøen. Det var pent vær og masse båter på fjorden, men ingen så ut til å ha sett mannen.

Jeg heiv meg rundt, fyrte opp motoren, kastet fortøyningene og ga gass ut fra båtplassen. Idet jeg kom ut av marinaen passerte jeg snekka til karen, som var på vei rett mot land for egen maskin. Måtte bare la den seile sin egen sjø, for å si det slik. Man skal vel helst redde liv før verdier... På vei utover mot mannen så jeg at Nesoddenferja passerte området akkurat der jeg hadde sett at han fløt rundt. Til min forskrekkelse fortsatte bare ferja mot Lysaker på full gass. Var nesten helt sikker på at de på brua måtte ha sett mannen i vannet. Etter ca.100 meter bråsnudde plutselig ferja og gikk sakte mot mannen i vannet. Ferja har uteplasser på akterdekket, og sannsynligvis har en av passasjerene sett stakkaren i vannet og varslet.

Da jeg skjønte at mannen var oppdaget, og så at ferja var på vei, snudde jeg for å se om det var mulig å redde båten til karen, men det var for sent. Den sto alt på grunn på leira inne i bukta ved Godthaab, tilsynelatende uten skader, og uten å ha kjørt på noen av båtene som ligger fortøyd der. Tok en telefon til Tjøme Radio for å gi beskjed om hvor båten sto, og etter en stund kom Redningsskøyta og dro den ut.

Vet ikke hvordan det gikk med han som lå i sjøen. Jeg gadd ikke løpe bort for å stå og glane da ferja la til kai. Karen hadde det sikkert kjipt nok, og trengte neppe tilskuere. Episoden er i alle fall en grundig påminner om at man må være veldig forsiktig når man er alene om bord. Faller man på havet såpass langt fra land kan det fort gå litt tid før man blir oppdaget. Karen lå omtrent midtfjords, dvs. rundt en halv kilometer uti fjorden, og det var nesten umulig å oppdage han fra land. Det var kun da han var på toppen av en bølge at man kunne se han, men også da var han svært vanskelig å få øye på. Og folk ombord i båter med motor som går hører ikke nødvendigvis at man roper om hjelp. Får håpe det gikk bra med den uheldige snekkeskipperen.

Kjempebra innsats av deg :yesnod:

Helt enig med deg. Det er utrolig vanskelig og oppdage en person i vannet på litt avstand. Vil si at denne karen hadde utrolig flaks som ikke ble overkjørt av katamaraferja eller andre båter.

Dødmannsknapp er utvilsom lurt og bruke, men det er stort set båter med utenbords som har det. Nå er det 14-15 grader i sjøen. Hadde han ramlet i sjøen på samme måte for noen uker siden med 5-8 grader i sjøen ville han ikke holdt ut lenge uansett... Forøvrig lurer jeg fælt på hvordan han greide og ramle ut av en snekke med de fine forholdene som var i går??

Mvh. SAP

Jeg lurer også på hvordan det gikk til at han endte i vannet. Tisse over ripa-teorien er ganske sannsynlig. De gangene jeg har gjort det har jeg stoppa båten helt og stått på badeplattformen. Så sant man på forhånd forsikrer seg om at det ikke er noen store hekkbølger på vei, går jo det helt greit.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...