motor Startet 16.Mai.2009 Del på Facebook Startet 16.Mai.2009 Jeg har akkurat kommet inn til landet med en ny 150 hk Suzuki motor. Båt og motor er klarert korrekt ved tollgrensen og nå gjenstår klarering med tollkontoret for å få regning på moms og hk avgift. Siden motoren er oppgitt til 150hk må jeg betale avgift antall hk. Så har jeg hørt av noen at oppgitte hestekrefter kan være på motor og ikke propell. Jeg vet at det er slik på innenbordsmotorer og lurer derfor på om noen av dere vet om det også er slik på utenbordsmotorer. Jeg vil spare noen avgiftskroner om propelleffekten er lavere. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Nyere utenbordsmotorer, fra ca 1990 om jeg ikke tar helt feil har effekt målt på propellaksel ja, eldre motorer har målt på drivaksel, eller veiva om du vil. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 (redigert) Takker for svar SeaRaymond. Jeg fikk dette også bekreftet da jeg også fant svaret ved å se på oppgitte data på Yamaha-motorer. Der oppgir de propellakseleffekt lik oppgitt HK på motoren. Så da må jeg vel bare betale HK-avgift for 150HK til den Norske Stat + 25%moms. Nå skal jeg dog ikke syte å bære meg for mye over det fordi jeg har vært så heldig å spare totalt ca 150000 kroner på båthandelen i Sverige. Redigert 17.Mai.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.