Jump to content

Blir påhengsmotorer effekt oppgitt på propellaksel?

motor

Recommended Posts

Jeg har akkurat kommet inn til landet med en ny 150 hk Suzuki motor. Båt og motor er klarert korrekt ved tollgrensen og nå gjenstår klarering med tollkontoret for å få regning på moms og hk avgift. Siden motoren er oppgitt til 150hk må jeg betale avgift antall hk. Så har jeg hørt av noen at oppgitte hestekrefter kan være på motor og ikke propell. Jeg vet at det er slik på innenbordsmotorer og lurer derfor på om noen av dere vet om det også er slik på utenbordsmotorer. Jeg vil spare noen avgiftskroner om propelleffekten er lavere.

Svart (redigert)

Takker for svar SeaRaymond. Jeg fikk dette også bekreftet da jeg også fant svaret ved å se på oppgitte data på Yamaha-motorer. Der oppgir de propellakseleffekt lik oppgitt HK på motoren. Så da må jeg vel bare betale HK-avgift for 150HK til den Norske Stat + 25%moms.

Nå skal jeg dog ikke syte å bære meg for mye over det fordi jeg har vært så heldig å spare totalt ca 150000 kroner på båthandelen i Sverige.

Redigert av motor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...