Jump to content

Trevirke eller imitasjon til dashbord


Batdilla

Recommended Posts

Tenker litt på å råne opp dashbordet i koneræseren (Selco) med noe treverklignende.  :cool: Dashbordet består i dag av glassfiber. Utenpå glassfiberen kunne jeg tenke meg en pen bekledning hvor instrumentene felles inn.

 

Jeg har vært inne hos Retronic og sett på hva de kan tilby. Mye fint der, men jeg kunne godt tenke meg å lage det selv istedenfor å kjøpe ferdig løsning. Belko Elektromontasje er en annen leverandør av kabelmatter, bryterpaneler og instrumentpaneler til lystbåter.

 

Jeg lurer da på hva som er å få tak i som kan egne seg til noe slik. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har sjekket hva trelastforhandlere kan skaffe. Tenkte først jeg skulle høre hva forumet har av erfaringer ifbm dette.

 

En utfordring er at dashbordet er krummet i forskjellige retninger. Så vanlige plater blir vanskelig å få på pent pga krummingen. Det blir heller ikke noe særlig pent med en altfor tykk plate som kledning rundt instrumentene da hele platen blir synlig fra alle kanter. Ønskelig hadde vært treplater som er så tynne at de lar seg forme etter en krummet bakgrunn når man fester de. Eller kanskje noe slags tynt trevirke imitasjon?

 

Noen som har gjort noe lignende, eller som vet hva som egnet til dette formålet? Hva er å få tak i og hvor får man tak i det?

 

Takker for innspill!

Link to post
Share on other sites

Bare en ide til dette.  Det finnes slik "vinyl" ting som etterligner treverk. Kanskje det hadde vært noe.  Laget en hylleseksjon en gang med slikt. Spon og limte på vinylen.. Dem hadde utvalg i eik, furu, palisander, nøtt, og sikkert flere andre tresorter.. Desverre har bedriften som laget dette, gått konkurs både en og to ganger, så vet ikke hvor du kan få tak i slikt.. Men kanskje en "tapeserer" kan hjelpe deg..

Bare ikke bruk sponplater som underlag..  :cool:    Fukt og sponplater går ikke så bra i lag.

 

Vet ikke om det var noe ala dette du tenkte på, men ideen er herved overlevert... ..

 

Ellers er det jo noe som heter "bladfiner"    Tror de fleste forhandlere kan skaffe det.  Det er like tynt som ett ark, og kan formes i nær sagt alle mulige vinkler og buer.. Laminere sammen flere ark, så kan det det bli vakkert.

 

KaFarsken

Link to post
Share on other sites

Imitert treverk i folie får du helt sikkert kjøpt hos en som driver med fornyelse av kjøkken innredninger.

 

Laget en gang innredning til en cambingbil i finer som ble trukket med folie, ser skikkelig proft ut etterpå.

 

Du kan jo prøve hos dette firmaet de trekte platene for meg.

 

Telefon 63 90 82 72

   

 

Bransjer Kjøkkeninnredninger

Oppføringer fra Rosa Sider i Telefonkatalogen

Solskjerming

 

 

   

 

Katalogoppføring

Ringfoss Markiser AS

 2164 Skogbygda .......... 63 90 82 72

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt teak hos Oslo Finerfabrikk, flere ganger. Der finnes alle mulige dimensjoner. Om jeg ikke tar feil, har de også tynne (1-2mm) teakplater. Så tynne plater bør vel være mulig å forme etter et annet underlag.

 

Telefonnummeret dit er 23 00 61 60. Om de ikke har platene allikevel, kanskje de kan være deg til hjelp.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

prøv å ta kontakt med :

De driver innredning av ferger og cruise båter,  det kan være verdt å høre om de har noe som passer.

 

Bugge & Gjertsen Cruise Conversions AS

Besøksadresse

Havneg. 83

3040 Drammen Postadresse

3040 Drammen

Telefon 32 20 88 40

 

Bransjer

Oppføringer fra Rosa Sider i Telefonkatalogen

Skipsinnredninger

 

Åpningstider

Mandag - Fredag 08:00 - 16:00

Lørdag Stengt

Søndag Stengt

 

Spesialitet/

service

innredning , shipsinventoary , skipsutsmykking

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Siden Baatdilla sier at "En utfordring er at dashbordet er krummet i forskjellige retninger" kan han vel neppe bruke finerflak? Det kan vel bare krummes i en rettning?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Overdrev litt med vilje når jeg beskrev det som krumming i alle retninger - for å pirre kreativiteten litt ekstra.  :cool: Egentlig krummer det bare en retning, det er avrundet ytterst i hver ende. Så hvis jeg får tak i 1-2mm teakplater tror jeg det skal gå greit.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Blir valget finerflak, kan du ta en titt på tråden:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...5406580;start=2

 

Jeg la bla.a. inn et bilde av en spesiell finersag der.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


thor: Andreas: Du kan jo evt også vurdere bruk av macrolon fra en glassmester som har din tillitt?

 

:cool:

 

Nå  er jeg utafor igjen!Hvorfor må en ha tillit til glassmesteren for å kjøpe Macrolon??

Må han bøye den?


 

Sorry, nei - hvis du kjenner en annen kilde. Har bare flere ganger opplevd på forskjellige steder at folk ikke vet hvor slik kan kjøpes; derfor nevnte jeg kilden i samme slengen.

Link to post
Share on other sites


thor: Å sånn å forstå.Hva er egentlig dette stoffet for noe?

 

Polykarbonat. Virker som akrylglass men er adskillig sterkere (bortsett fra mot riper). Fåes også farget, kan lett bearbeides og bøyes vha varme. Kan lakkeres med billakk på boks. En av mine anvendelser kan en se her:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...