Jump to content

Epoxy og varme (soloppvarming)

ok67

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med epoxy på dekk og skutesider og virkningen av sol-oppvarming?

Epoxyen tåre ikke ubegrenset med temperatur, da vil den mykne. Derfor anbefalles det ikke å male

båter belagt med epoxy (og glassfiber) i sort farge pga. oppvarmingen av sola. Men hvordan vil det

bli med et mørkt mahogny(look) dekk og skuteside belagt med glassfiber og epoxy?

Ser av databladet til SP106 under "Cured system properties" at den har en Tg DMTA (Peak Tan d) på mellom 61.8 - 73.8 avhengig av benyttet herder. Mens Tg Ult DMTA fra 80.1 til 86.1 og Tg1 DMTA fra 51.6 til 61.5

Hva alle de her Tg'ene står for aner jeg ikke, jeg bør vel kansje ringe DIAB og spørre.

Og ja jeg skal bygge meg båt, kall det gjerne galskap men..... Det kommer nok en internett side om prosjektet om en stund. For øyeblikket er jeg akkurat ferdig med å skjere ut midlertidige spant som jeg skal bruke under byggingen. Og i morgen regner jeg med å begynne å sette opp bjelkene (strongback) som jeg skal bruke so refferanseplan under byggingen. :cheers:

Epoxy har dårlig UV-stabilitet og må lakkes når den skal benyttes ute.

Uten lysfilter (lakk) vil den gulne og bli matt relativt raskt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ja UV beskyttelsen er jeg klar over. Men spørsmålet mitt er mer hva som skjer med epoxyen når den blir varm (etter at den er ferdig herda). Den vil da bli mykere og spørsmålet er om dette vil være kritisk for valg av hvor mørk farge/treslag som kan benyttes under epoxyen for å unngå for kraftig oppvarming på en solrik og varm dag.

Jeg fant stort sett svaret på spørsmålet ved et søk på Google, og det ser ikke ut til at det normalt vil være noe problem. Les mere her: "http://groups.google.com/groups?hl=nn&lr=&ie=UTF-8&selm=453m8s%24in9%40newsbf02.news.aol.com&prev=/groups%3Fq%3Depoxy%20heat%20boat%20Glass%20Transition%20Temperature%26hl%3Dnn%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26sa%3DN%26tab%3Dwg"

Dersom du er ute etter et konkret svar i form av grader etc. bør du ta kontakt med leverandør.

Det som imidlertid er et faktum er at en mengde epoxybelagte mahognybåter flyter rundt i beste velgående, middelhavet og tropene inkl. Jeg har forøvrig felter med epoxy over mahogny på min skute, hvilket fungerer tilfredstillende. Dette er bla. horisontale flater på overbygg. Jeg tror flg. du kan ta dette med stor ro, bare sørg for å ivareta UV-problematikken (lakk/maling..)

Snakket med DIAB (som selger SP Systems Epoxy her i Norge).

Det bør ikke være noe problem. Under kraftig oppvarming vil epoxyen bli litt myk, men

da er dekket så varmt at det ikke vil være mulig å gå på det.

Forøvrig så kan det anbefalest å ringe og be om rabatter om du er ute etter større

kvanta med Epoxy. :headbang:

Nå må jeg vel se til å få laget en web side med prosjektet mit snart også, får se om det

blir dårlig vær i helga....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...