1975david Startet 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2009 Hei, Vurderer å forsterke innfestingen av motoren på akterspeilet. Kan se at gelcoaten har sprukket rundt der hvor boltene sitter. Heldigvis ikke mye, men kan være greit å være føre var. I bakkant (den siden hvor motoren er) er det en syrefast plate som også ligger an i overkant av akterspeilet, mens på innsiden er det bare boltehodene med ca 40mm (ytterkant) skiver som ligger an mot skroget. (gelcoaten) Noen som har noen tips/bilder av hvordan dette enklest kan forsterkes? Skal montere motorlås, så da tenkte jeg det kunne være greit å få forsterket innfestingen samtidig. Finnes det slike festeplater å få kjøpt ferdig? Tror dere denne kunne fungere? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Det finnes slike plater å få kjøpt. Kom samtidig med den blytunge Mercury Verado motoren som ekstrautstyr for gamle/svake akterspeil. Platen din er sikkert god nok for å fordele kreftene litt. Sikkert billigere også...:-) Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Har foreløpig bare laget skissen, så det blir nok å kjøpe dersom det er å oppdrive :) Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Hei du, Ravns har slike: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16138027 Har handla diverse fra dem og alltid raskt og greit....... Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Takk for det :) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Hei, Vurderer å forsterke innfestingen av motoren på akterspeilet. . Hei Kjenner en som har en Aqvador m/250hk Verado,den var montert kun med skiver bak boltehode.Hele motoren løsnet,boltene var iferd med å gå gjennom akterspeilet.Denne båten var under et år.Helt utrolig at noen kan montere en så stor motor på denne måten.Denne ble erstattet med ny båt,motor og div. utstyr flyttet over. Motor er nå montert med slike plater, du henviser til. M.a.o. god service. (dette var i Stavanger) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Det har gått ut en service-bulletin fra Mercury om at alle motorer som monteres med bolter gjennom akterspeilet skal monteres med slike jern. Droll har den sikkert. Som nevn over har Ravn slie jern, og jeg har brukt det på speedbåten med 50hk som jeg hadde. Jeg vil ikke ha en båt med bare skiver bak mutrene, det er helt sikkert. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
1975david Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Hvor i Fredrikstad/Sarpsborg distriktet får jeg tak i slike tror du? Kjenner ikke til "Droll" Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Hei igjen, Da jeg ikke har hatt båt siden jeg var guttunge har jeg mange spørsmål, så prøv å hold ut :) Skal bytte propell på en E-Tec 115 i morgen. Trenger jeg noe spesial verktøy, evnt ny mutter/splint e.l til dette? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Nei, ikke noe spesialverktøy. Splinten kan du bruke om igjen om du ikke forgriper deg på den når du tar den av. Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Takk for det.. He, he skal prøve å unngå å forgripe meg på den :) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Det har gått ut en service-bulletin fra Mercury om at alle motorer som monteres med bolter gjennom akterspeilet skal monteres med slike jern. De har ihvertfald sent ut Bulletin No. 2005-12 om dette emnet . Der har de 2 løsninger Large transom washer #67‑896392 Transom reinforcement plate #67-896305001 ( som tegnet i post over ) brukes 2 stk pr motor . Transom Bolt Torque/Engine MountingModels Affected All outboards 30 HP and above with 1/2 inch diameter transom/engine mounting bolts Situation An engine mounting bolt/nut torque is recommended to ensure that engines remain secure on the transom. The transom mounting bolts/nuts should be able to hold 74.5 Nm (55 lb. ft.) of torque without the transom yielding or cracking. If the transom yields or cracks under the torque of the transom mounting bolts/nuts, the transom must be strengthened or the load carrying area increased. Always use manufacturer supplied fasteners. Delenummeret på bildet har blitt erstattet av #67-896305001. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
1975david Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Takk for svar. Må dette bestilles eller er det noe de fleste mercury forhandlere bør ha på lager? Vil disse platene passe på Evinrude også. Er det en standard for avstand mellom boltene? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Vil disse platene passe på Evinrude også. Er det en standard for avstand mellom boltene? De fleste motorfabrikanter følger B.I.A standarden, du kan sjekke målene her . Regner med at de fleste motorfabrikanter har sine versjoner av disse monterings platene, mine delenummere er i fra Mercury . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.