Jump to content

VP AD31, mulig å øke effekten?

Stockli

Recommended Posts

Er helt sikkert mulig å få mer utav denne, men dersom den er ukomplisert og fungerer bra i dag, hvorfor ta sjangsen på å ødelegge dette med å tyne noe mer utav den, lite som er mer kjedelig å ligge i bøya å skru mens de andre suser rundt ørene på deg :smash: Nei, ble vel litt utenom tråden dette, men dersom ikke noen kommer opp med konkrete utprøvde muligheter som er holdbare for din modell, ville jeg latt være, eller evt vurdert motorbytte :yesnod:

Diesel..... sprekere plugger :confused: spørs om det hjelper noe med skifte av glødeplugger :wink:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Ja, er som du sier sikkert ikke så lurt å begynne å tukle med den... Jeg kjører en skikkelig service på den med full overhaling så får det holde. Ja motorbytte kan jo være aktuelt. Hadde vært hyggelig med en ny VP D3 på 190hk oppi der. D4 blir kanskje for stor for en 7600..

Motor og båt har kun gått 310 timer så den fungere utmerket. Så noe start problemer og annet tull er det siste jeg vil ha.

Forskjell på "Overhaling" og "Service". De trenger en service med skifte av filtre/olje/zink. En motor som ikke har gått lengre trenger skjelden noen overhaling.

Ser av første inlegget ditt at du er på litt "usikker grunn" når det kommer til motorer. En diesel har ikke plugger så det trenger du ikke tenke på. Gjør heller ingen endringer på motoren for å få mer effekt, det fører aldri noe godt med seg for en båtmotor til fritidsbruk. En slik motor jobber hard og i motbakke hele tiden og skal ikke endres i spesifikasjoner. Beholder du motoren original så slipper du mange problemer og motoren holder lengre.

Selv kan jeg justere på en skrue og øke effekt fra 200 til 240 hk, men velger å unnlate det da det også vil føre til større påkjenninger på hele drivlinja som gearkasse etc. Dessuten er livet best i 7 knop !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...