kjellsea Startet 18.Mai.2009 Del på Facebook Startet 18.Mai.2009 Hei! fikk ett tips om å blande litt totaktsolje i drivstoffet for å forebygge slitasje på motor,noen som har erfaring med dette? Har en Mercruiser 1,7 TDI 2004mod. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) Hvor mange trailere, busser, lastebiler, traktorer, båter i nyttetrafikk og andre diseldrevne maskiner som går 12-13 timer i døgnet har du vært borte i som blander inn totaktsolje for å redusere slitasje? Ikke jeg heller..... De fleste som kommer med slike råd vet ikke hva de snakker om. Hadde oljeselskapene kunnet selge diesel som ytterligere reduserte mekanisk slitasje mot en liten prisøkning på noen øre pr liter, hadde de garantert gjort det allerede. Det hadde vært ett konkuransefortrinn. Tror nok den motoren kokser igjen før den blir utslitt i alle tilfelle.. Redigert 18.Mai.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
kjellsea Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Ulempen med vanlig fossil lav-svovel diesel er nettopp dårlige smøreegenskaper! I dag er all diesel såkalt "miljødiesel" ! Det innebærer at man har redusert svovel-innholdet fra 50 ppm til i dag 2 ppm. Svovel har en effektøkende og smørende egenskap. Miljødiesel gir av den grunn mindre effekt, hvilket kan medføre høyere forbruk og dårligere smøring for pumpe og injectordyser enn den "gamle" dieselen som inneholdtl 50 ppm svovel. Dette trådde i kraft i 2000 . Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Det er vel en del som blander inn 1/2% totaktsolje i dieselen til Detroyt motorer for og få injektorene til og vare lengre. På en slik symaskinmotor fra Mercruser tror jeg ikke det har noe for seg den er bygd for dagens diesel. Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Problemet med symaskin motorer som min er som oftest dysene,dyser som ikke "forstøver" som di skal,med brent hull i stempel som resultat! Vil nødig havne i samme situasjon som båten jeg innhentet her om dagen,luffet til havn i ett hav av blå røyk!Mercruiser 2005 mod kjørt 140 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Jeg har alltid gjort det på min lille Yanmar! fyller på en slump med totaktolje hver gang jeg fyller diesel. Den har gått problemfritt siden 1978 og gjør det fortsatt. Starter lett selv på vinteren og ryker ikke. Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Problemet med hull i stempel er ein følge av høyt effekt uttak, å hardkjøring.Det sies at det er kommet med ein ny type stempler i de nyeste motorene, noe eg personlig tviler på, da de ser heilt kliss like ut, men her kan jo vere forandringer i legeringen. kjenner ikkje til mange som har fått dette problemet meir enn ein gang, så det er jo lov å håpe Om det vil hjelpe på dette med med 2 takt olje veit ikkje eg, med det eit godt kjent å mye brukt i alle bransjer, annlegg marine transport osv osv. . . . Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
kjellsea Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 stemplene skal vist være forbedret(keramisk) fra 2004 eller 2005. Men sant som det er sagt,hard kjør og høy eksos temp/turbo trykk kan være en medvirkende årsak! ganske merkeligt att det ikke er orginalt med turbotrykkmåler/eksostemp,har liten eller ingen kontroll visst Wastegate ventilen svikter.eller med høy last/belastning over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Hvor mange trailere, busser, lastebiler, traktorer, båter i nyttetrafikk og andre diseldrevne maskiner som går 12-13 timer i døgnet har du vært borte i som blander inn totaktsolje for å redusere slitasje? Du har nok gått glipp av en del siden du kan komme med dette så bastant :) Veldig mange som kjører eldre dieselbil gir tanken en dose totaktsolje. Og husk at denne forbrenner mye renere enn vanlig olje som blandes ut i drivstoff. Jeg har 2 biler med V8 diesel nå og bruker totaktsolje iblandt. spesielt på tur i Danmark der miljødiesel er eneste alternativ. Hva skjer med dieselen om vinteren tror du ? Eller mer korrekt, hva gjøres med diesel for at den ikke skal fryse så lett om vinteren ? Jo de blander den kraftig ut med parafin. Og tror du parafin er et godt smøremiddel ? Det er tørt som et hælv... Og hva tror du kan skje med dieselpumper som ikke får smøring da ? Motorene kakler mer og trives dårlig med lite smøring. og pumpene slites mye fortere og man får lekkajser og dårligere dysetrykk etc etc. Du har vel hatt en større mengde dieselmotorer siden du kan dele en slik viten med oss som ikke vet ? Jeg har nå min tredje Suburban og hadde en pick up, og de motorene trives godt med litt oljehjelp :) Den første jeg hadde (6.2 V8 Diesel) fikk veivhavari, etter tips om olje har jeg aldri hatt problemer med motorene mine. Men man skal ikke overdrive. Det er tross alt forskjell på å barbere seg og kutte av seg huet Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
marius Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Jeg bruker syntetisk totaktsolje i Yanmaren og på Hiacen , og jeg er ikke i tvil om at motorene får en lunere gange . Har gjort dette i flere år og har ikke merket noen ulemper så langt ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Jeg fikk en flaske med noe greier fra Statoil til å blande i dieselen. Stoffet fungerer, dysetikken blir lavere, og det ryker mindre. Nå ryker ikke motoren min mye, men når den har gått en stund på lavt turtall og får brått med gass, har den tendens til å sende ut mye uforbrente saker. Dette er påtakelig redusert. Det er ikke totaktsolje, dog. Starter på første klikket gjør den uansett. Før hadde jeg i en skvett to-takt, Statoil gjør det bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) jeg har fått råd av flere båtkællær og sjaffiser gjennom åra og bla dieselpumpa har godt av en skvett olje gjennomgående råd var - ha vertfall på en skvett første tanken på våren har glemt av det nå men det skal jeg gjøre første annledning jeg drar til båten kansje grunnen at det ikke er tilsatt olje etc fra stasjona er at det blir høyere utslepp ???? Redigert 18.Mai.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
kjellsea Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Jeg fikk en flaske med noe greier fra Statoil til å blande i dieselen. Stoffet fungerer, dysetikken blir lavere, og det ryker mindre. Er dette den samme "Forbrenningsforbedreren" som VP har anbefalt til D-Serien Hulda ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Rosenkilde Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 2-takts olje hjelper på å smøre dieselpumpen. Dette har ikke så veldig mye for seg hvis du kjører på en perfekt diesel, men som nevnt tidligere så har vi ikke verdens beste diesel her til lands. Vi opplever stadig både vann og bensin i fra pumpestasjoner her omkring. Har vært oppe i så mye som 30% bensin i dieselen som er tappet rett fra stasjon og da blir det ikke mye smøring. Ingen dieselpumper har vondt av 1-2% olje av og til Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Fyller en skvett totaktsolje på tanken i ny og ny, dagens diesel har for liten smøreevne som nevnt i denne tråden. På en av båtene jeg har jobbbet på tok vi oljeskiftet i fra hjelpemaskinene og tømte rett i forbruks dieseltanken. Dette forlenget levetiden på brennstoffpumpene og brennstoffventilene. Den tredje gevinsten var at vi ble kvitt spilloljen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Er dette den samme "Forbrenningsforbedreren" som VP har anbefalt til D-Serien Hulda ? Det er det. Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Noen spesiell totaktsolje som anbefales? eller er alt like bra ? Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 - Hvis du er engstelig for at motoren skal ta skade av drivstoffet kan du ta det helt med ro. Leverandøren EcoFuel gir garanti ved motorskade som følge av drivstoffet, forklarer Brynhildsen. Noen som vet hva som smører motoren i denne super dieselen? http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=425597 Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Bruker dette jeg.......... QMI Drivstoff-forbedrer Fordeler • Fjerner vann ved å oppløse det fullstendig i drivstoffet. På den måten blir et problem som vann brukt til å forbedre forbrenningen. • Rengjør ventiler, innsprøytingsdyser og forbrenningskammer for skadelige avleiringer • Smører drivstoffpumpe, dyser, ventiler, øvre del av sylinder og stempel. Den gir store forbedringer til "miljødieselen." Rengjør hele drivstoffsystemet fra drivstofftanken til eksosrøret. • Øker oktanet/cetan i bensin-diesel. • Gir forbedringer til forbrenningen så det blir mer effekt og mindre utslipp av skadelige stoffer. • Virker som en katalysator for mer fullstendig forbrenning. Fjerner bankelyder fra forbrenningsprosessen. Dagens high-tech, hurtiggående motorer, med små toleranser har en tendens for at avleiringer fra drivstoffet kan skape motorproblemer. http://www.qmi.no/PRODUCTS.HTML QMI Drivstoff-forbedrer fjerner avleiringer og forbedrer forbrenningen på en enkel og rimelig måte. Inneholder ikke isopropanol, etanol eller metanol Redigert 19.Mai.2009 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Takker for opplysning Hulda. Je tror jeg skal forsøke "Forbrenningsforbedreren" selv i sommer. Da jeg hadde dyse-sjau tidligere i år la jeg merke til at det var til dels store ansamlinger av koks/sot på toppen av stemplene. Jeg har en misstanke om at denne forbrenningsforbedreren til Statoil ikke bare smører litt, men også høyner cetan tallet i dieselen for rett og slett å leve opp til navnet sitt. Det kan være en fordel tror jeg i en motor som sjelden oppnår mer enn 65 grader på vannet(ved kosefart). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
27 knop Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Interessant tråd! Jeg så i innledningen at ordet/uttrykket "symaskinmotor" ble brukt. Hva betyr det?? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 maskin/motor i symaskin Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
jo_no Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Behøver en forklaring for en som ikke har kjemi som fag: Hvorfor totaktsolje og ikke vanlig motorolje?? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Behøver en forklaring for en som ikke har kjemi som fag: Hvorfor totaktsolje og ikke vanlig motorolje?? Totaktsolje forbrennere lettere og renere enn vanlig motorolje. Og er derfor bedre egnet lengden. Motorolje kan brukes selvsagt, men det vil bli mere koksing i motoren og eksosanlegg over tid. Men i nødsfall funker det fint. Brukte jo bare det før, og husker eksosporter som grodde igjen, og det samme med eksosanlegg :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.