Jump to content

Totaktsolje blandet i dieselen, er det forebyggende?

kjellsea

Recommended Posts

OK, jeg anser Diesel som djevelens drivstoff :smash:

I tillegg er min erfaring som trailersjaffis og motormekaniker fra godt før år 2000, hvor det tydeligvis ble innført en svovelfattig diesel med lavere smøreegenskaper. Jeg skal derfor ikke avvise dette som tull i forhold til hva som nå er nødvendig for å holde "dritten" i gang. :tongue:

Noe var tydeligvis bedre før... Sikkert 15 år siden sist jeg var i mer nærkontakt med diesel-motorer enn bare å fylle fra pumpa :cool:

I rest my case :cool:

Forøvrig synes jeg 1-2% olje som enkelte skriver høres mye ut, det er det som trengs av olje for å holde veivlager osv i en totakts bensinmotor med god nok smøring. Skulle tro det holdt med 0,ett-eller-annet hvis dette virkelig er nødvendig.

Finnes det dokumentasjon på dette, eller er det en såkalt "Urban Myth" ?

Redigert av Honduras (see edit history)
jeg fyllte en skvett totakts olje på 2,5 tdi kjerra og det ble merkbart roligere gange - ant. på pumpa så for meg er detta tingen og få det til og rulle lengst mulig - kansje ikke hver tanking men innemellom

Hmmm... Jeg har en dunk med to-takt olje stående, og en 2,5 TDi Caravelle. Får prøve jeg og :wink: ... Hvor mye er en "skvett" i en 80 liters tank?

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

tja 100 l skal det 2 dl og 80 hmmmmmmmmm 1,86 haha

jeg peisa på sikkert 1 dl på 40 liter ellerno - hvis man skal ha det på hele tia er det vel nøye og ikke ha i mere

har du forresten chippa vella di??? jeg gjorde det på 250.000 jihaaaaaaaaa

deæven det ble skikkelig fart i sakene og går billigere - renere - og penere - skikkelig værdt di 3 lappa - har vel tjent dem inn for lengst

og folk sa jeg var klin gæærn på så høy km men selv er jeg overbevist at den holder lengre nå

Jeg brukte litt ymse skvetter. Men 2-3dl på 160 liter innimellom. Ikke ved hver fylling.

Man skal ikke overdrive oljebruk, men skadelig er det ikke om man bruker totaktsolje. Fine saker i diesel det.

Har kjørt lastebil i 10 år, og jeg brukte alltid litt olje i dieselen på vinteren. Bruker fremdeles litt olje i dieselen, spesielt om vinteren :yesnod:

Føkk deg...

kjetil 1 : får vi en tilbakemelding på hvordan du opplevde tanken med olje eller????

Jeg har ikke chippa den. Mener også at den er gått litt langt for det 240". Skal fylle idag eller i morgen, billig suppe da :wink: . Har forresten kjørt 109,89 mil fra full tank (80 liters tank) før tanklyset kom på :cool: ...

Skal gi beskjed hvordan det går...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

240 000 er ikke for langt for chipping - spør du meg , som sagt fikk motoren mye finere gange og " sliter" mye mindre på normal kjøring - men chipper man på 240 000 og tror man har norges raskeste brødboks og har plata i bånn hele tia kan det være dumt

jeg kan bare anbefale det for egen erfaring - har kjørt 80 000 etter chippinga og den er like grei

min går på 078l/mila målt på vintern med masse deselvarmer - kjører aldri kald motor - kansje derfor den holder så bra selv med chipp :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...