Jump to content

Radar til 60 fots skøyte

jensemann2

Recommended Posts

Til en 60 fots skjøyte bør du jo kjøpe en skikkelig radar men for 15.000,- kroner får du jo knapt et antennestativ. Er du heldig kan du kansje få en brukbar brukt radar for 50.000,-. Se etter brukte Deca Bridgemaster E de er bra men bør ikke vøre serlig mer en 5-6 år gamle. Styr unna gamle Furunoradarer de har hat utrolig mye drit de siste 10-15 år. Nyere JRC kan også være bra men da ikke gamlere en 2-3år.

Det er en verneverdig gammel skøyte som gikk i shetlandsfart under krigen. Har masse deler liggende til de gamle katodestråle radarene fra furuno, de uten dagslys skjerm, fra 70 tallet.

Skjønner at man ikke kommer langt med 15.000 da.. Regner med at disse JRC småradarene med 2,2 KW antenne er ubrukelige..

Du kan få en godt brukbar radar på bruktmarkedet for 15.000!

Men du bør satse på en som har åpen antenne og i en skøyte betyr det heller ikke så meget om "klumpen" inne i styrehuset blir litt omfangsrik. Selv kasserte jeg tre gamle Furunoradarer på gamle Poseidon før jeg gikk over til den Raytheon som står ombord nå - og hvis det er den typen "Treklogg" anbefaler deg i sin IM så henger jeg meg på den anbefalingen; det er virkelig en topp radar.

Ombord i min Poseidon II har jeg to radarer: en nokså ny Furuno NavNet fargeradar og en minst 10 år gammel Simrad Anritsu - og jeg foretrekker helt klart den gamle til vanlig bruk. (Jeg har ingen planer om å skifte den, men den er sikkert ikke verdt mer enn 5 - 10.000 på bruktmarkedet....).

Fornæes i Danmark har også mye bra, men da bør du reise ned selv, helst med bil, og plukke med deg det som frister - og det kan bli forferdelig mye :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det og montere en slik kaketine på taket av en gammel skjøyte burde jo kvalifisert til langvarig pisking med en fråsen uer.

Til KDB mit grunlag for utalelser om radar har jeg fra og ha montert og reparert radar de siste 25 år.

Det er jo klart at på en båt som haar gåt i Shetlandsfart må det jo stå en Deca radar på taket og ikke noe Japsegreier.

Ja forsåvit samme radar men den finnes da med 15" flatsjerm og prosessoruniten er bare en sort boks, betjening med mus eller joystikk om man ikke ønsker knappene. Den fås med en 24V 10Kw turningunit med 4 fots antenne og det passer perfekt på taket til en 60 foter. Nyt koster stasen ca 100.000,- kr men har set brukte fra hugeri til 50.000,-kr. Den er forøvrig gåt ut av produksjon til fordel for rene PC radarer.

Bortsett fra det estetiske; at det for enkelte vil bli "helt feil" med en kakeboks i masten eller på styrehustaket av en "gammel dame", så finnes det vel knapt nok noe grunnlag for å hevde at småradarene skulle være ubrukelige. Hadde selv en 48 mils radar med åpen antenne, men skjermen/kontrollpanel alene tok alt for mye plass i styrehuset. Har i stedet en kakeboks Raymarine 72 sl som har gjort jobben i mange år. Driftsikker og pålitelig. Hvis du kikker rundt på båtplassen her, så vil du finne at mange (av dem som faktisk har småradarer og har lært seg å bruke dem) er ganske fornøyd. Jeg ville styrt unna "utstyrs-snobberiet" på dette feltet.....

Mitt forslag er at du starter med å se hvor høyt over havet din antenne vil komme. Deretter beregne kimingen til antennen i hht. den høyden. I hvert fall ser ikke jeg poenget ved å investere i en radar som kan se 48 NM, dersom antennen får en kiming på 9 - 12 NM.

Jeg kjøpte i sin tid en brukt Furuno radar med dagslys skjerm på Fornæs til DKK 4 000,-. Siden min hastghet lå omkring 6 knop var den mer eller mindre permanent innstilt på 6 NM. Unntaksvis stilte jeg den inn på større avstander for å bedre se fartøy som viste seg på AIS. Imidlertid er det ikke de store fergene man helst vil finne på radarskjermen, men mindre fiskesbåter som til og med sommetider seiler uten lanterner.

Det ser ut for å være samme modell som jeg har ombord i Poseidon II - og som jeg er MEGET godt fornøyd med.

.......Siden min hastghet lå omkring 6 knop var den mer eller mindre permanent innstilt på 6 NM. ......

Det kan være vel og bra ute på åpne havet, men til kystseilas er det viktig å skifte avstandsinnstilling jevnlig slik at man får kontroll med både nære og fjerne mål.

Forøvrig er jeg helt enig med at rekkevidden på en radar har mindre og mindre betydning i disse GPS- og AIS-tider; nå er det god oppløsning, dvs stor antenne og dermed smal horisontalstråle som prioriteres.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...