Jump to content

Vask av hvit gummibåt?


PiperBill

Recommended Posts

For noen dager siden kjøpte jeg en 2 år Plastimar RIB gummibåt til sleppejolle (og moro for ungene). Den er hvit, hvilket betyr at den skal ikke være mye møkkete før det synes veldig. Jeg har skrubbet den med  bilvask såpe og gitt den en omgang med høytrykkspyler og det ble noe bedre men ikke bra nokk.

 

Er det noe jeg kan gjøre/bruke for å få den rent? Kanskje lakkere den svart?  :blush:

 

Båten er i PVC… tror jeg?

 

 

Cheers

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Har hatt hvit jolle i snart ti år.  Fargen var et problem, helt til jeg kjøpte polish for gummibåt hos Malfix. Polishen tar flekker, og beskytter overflaten mot nye. Jeg husker ikke nå hva den heter, men bor du i Oslo kan du jo bare stikke innom Roger.  Jeg skal prøve å huske å sjekke når jeg er i båten.

 

Min jolle har vært svart som asfalt, det var ikke pent. svartmaling kan ikke anbefales. Takket være ovennevnte polish er den nå hvit igjen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd Zodiac Revealer.  Det er dårlig i forhold til hva jeg foreslo over.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Tar denne til overflaten igjen :smiley:

 

Ble i går lykkelig eier av en brukt Valiant 270 Gummibåt (rib) (hvit av farge)

 

Båten er helt "konge" men er noe møkkete, en del flekker/merker her og der  :wink:

 

Er det noen som har enda flere tips en det som tidligere er gitt i denne tråden ?

 

Hva med Hugo rensekrem ??

 

Finnes det stoffer en IKKE må bruke? Hvor sterkt løsemiddel kan en bruke? Rødsprit ?

Azeton f.eks det blir vel for sterkt?  Kanskje jiff??

 

Som dere skjønner, her er det en IKKEkjemiker som trenger hjelp før jeg ødelegger noe ......   :headbang:  hjelp. . . . . . . .  :blush:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Azeton f.eks det blir vel for sterkt?

Jeg har "vasket" vår svært møkkete gummijolle i Asethon med glimrende resultat. Knepet er å ha masse filler på hånden, stryke over med fille dynket i Asethon for så straks feie over med en ren tørr fille. Ikke benytt forurenset fille en gang til for da avsettes møkka igjen på overflaten. Ta et lite avgrenset område av gangen og ikke så mye at acethonen rekker å fordampe. Når du er ferdig gir du båten en omgang med Biltemas interiør/vinylfornyer.

 

Dårlig med filler sier du? Ta en tur på loppemarkedet og fyll opp noen poser med frotte' handklær. Bedre filler finnes ikke.

Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Snappy har et produkt som heter Black Streak Remover som koster ca. 190 kr for ca. 0,5 liter. Produktet er svært godt til rengjøring av bl.a. gummibåt og absolutt verdt prisen. Biltema har også et produkt med samme navn. Dette er ikke fullt så godt, men koster til gjengjeld bare 49,90 for samme størrelse sprayflaske. Spray på, vent 30 sek. og tørk av, og du opplever verdens 8. vidunder!! Gummibåten bør etterpå vaskes med såpevann og poleres  med polish beregnet til den duken som gummibåten din har så sparer du deg for mye vaskearbeid senere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...