Harmony Startet 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2009 Vi har et spedbarn på 5 måneder som vi skal ta med i vår 38 - fots seilbåt. Nå er vi usikre på bruken av redningsvest for den lille. Vi har en ny vest fra Baltic, men ser det kan bli vanskelig å få henne til å bruke den når hun ligger i kahytten på dagtid. Hva er deres erfaringer hva bruk av redningsvest på dagtid angår? Link to post
millisivert Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Vi har et spedbarn på 5 måneder som vi skal ta med i vår 38 - fots seilbåt[...] Vest på så små er litt skummelt: Bleie full av luft i ene enden og vesten i andre ennen... ikke sikkert ungen blir snudd på riktige måten da... Bedre å passe på at junior ikke faller i sjøen i utgangspunktet => line og sele, festet på ett fornuftig sted. Link to post
Seiljåtten Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Jeg tror det er Baltic som har en vest som er designet for at spedbarn skal kunne bruke bleier. Link to post
Xtian Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 (redigert) Så små barn går ingen steder, og trenger vel strengt tatt ingen vest. Ved ombordstigning ligger våre i bærebagene sine, og vi satser på at en bærebag flyter til vi får fisket den opp igjen om vi nå skulle være så uheldige. Når de begynner å gå, skal nok vesten introduseres. Vår eldste datter brukte vest fra og med den sesongen hun kunne gå. Hun vet at fra og med vi befinner oss på bryggen er det vest på som gjelder. Under dekk er det ikke vestplikt, der er det heller ingen umiddelbar fare for å falle overbord, men skal hun ut i cockpit, må hun ta på vesten. Når det gjelder kombinasjonen små barn, bleier og vest, så er det ingen garantier for at dette snur seg rett vei i vannet. Tipset jeg har fått er at faller et barn uti, så følger en voksen med uti også. Det kan lønne seg å ha en klar avtale om hvem denne voksne skal være. Christian 8-) Redigert 18.Mai.2009 av Xtian (see edit history) Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Ask Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 (redigert) Hei Prøv vestane på barna i eit symjebasseng. Erfaringa vår var skremmande. Søk så finn du ein tråd om dette. Ellers så er det første bod for at ein vest skal redda liv at den faktisk er på. Det er difor viktig at vesten er komfortabel å ha på. Ask Redigert 18.Mai.2009 av Ask (see edit history) Link to post
Larspo Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Har best erfaring med sele og line festet i meg selv på de aller minste (de som er mobile). Men trening (i basseng/badekar) må på plass uansett alder for redningvest. Skulle båten gå ned, så er "kjerringas" primære oppgave å få på vest på minstejenta. Har selv god erfaring med den fra Baltic, synes godt (gul) og føles behagelig. Men de er ikke "morro" å ha på seg. Hemmer nesten all bevegelsesfrihet...derfor ble de line og sele festet forsvarlig i meg selv. Link to post
SveinHa Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 En ting er sikkerhetsaspektet men ungene er jo også svært så forskjellige. Vi har en liten turbo-knert på 7 mnd i fjor sommer og han protesterte kraftig på å ha på seg vest og dermed ble det meste som hadde med båt å gjøre i fjor temmelig begrenset. I år derimot går det svært så mye bedre. Sutrer litt når vesten skal på men er den først kommet på så er det greit og da blir mamma og pappa også fornøyd Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Gerhard Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 En liten historie fra i sommer: Vi ligger på Herføl og er sure for at motoren gikk til helv.... Plutselig sier min kone: "Hva er det som ligger der ? Er det en unge?" Vi ser ingen unge, men i siden på båten 3-4 båser bortenfor så skinner det oransje. Jeg spretter opp og bort til båten. Der ligger det en unge i vannet. Hun har på seg vest men ansiktet er under vann. Med en gang jeg løfter henne opp begynner hun å skrike. Hun hadde vært helt stille frem til da. Foreldrene satt i cockpiten. bare 2-3 meter unna, men merket ingenting før ungen begynnte å skrike etter at jeg løftet henne opp. Gerhard Link to post
kosl Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Link to post
NovaMalin Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Våre to små har brukt vest i båt siden de var noen få uker gamle. Ikke spesielt populært alltid. Det værste for dem er at det hindrer bevegelsesfriheten. Jeg vil anbefale å bruke badebleier på spedbarn som har på vest. Badebleier har ikke så stor oppdrift som vanlige bleier. Så vil jeg anbefale å seile i barnas sovetid. Korte etapper på 2 - 2 1/2 time. Våre barn har sovet veldig godt i båten. Mens de var spedbarn sov de med vest i bagen på dagtid. Nå når de er større får de slippe vest under dekk, men vesten må alltid være på mens de er på dekk. Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
alma Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Blir faktisk ganske skjelven av historien til Gerhard. Man må ha full kontroll på ungene til enhver tid, med eller uten vest. Vi har ikke seilbåt, og er kanskje altfor dårlige til det med vest. 3-åringen har vest på når vi skal over åpne strekk. det samme gjelder nok 1-åringen vår. Sesongen er ikke riktig i gang enda!!! Link to post
oslofjord Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) Hvis valget står mellom redningvest og bleie ville jeg valgt redningvest..... Konsekvensen ved manglende redningvest kan være værre enn en "ulykke" pga manglende bleie.... Har selv en vanlig redningvest hjemme i boden for alderen 0-10 år som mellom bena nærmest har bleiefasong nederst isteden fo en tropp. Vanlig orange redningvest skal jo i prisippet gholde ansiket over vann....i hvertfall uten bleie. Ungene har bare godt av å lufte såre rumper litt nå sommerstid så en truse og redningvest er vel greit hvis bleier er livsfarlig. Som anarkist....tar jeg på meg redningvesten når det passer meg selv.......men jeg ville nå adri gamblet med barnas liv...hvis ikke barna klarer å krabbe over ripa på egenhånd kan far kjøre på et skjær i stor fart hvor alle må klare seg så godt de kan selv. Redigert 19.Mai.2009 av salt (see edit history) Link to post
alma Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Det er liksom nærmest umulig å velge bort bleie. Like umulig å velge bort redningsvest. Blir mer sånn jatakk begge deler! Link to post
oslofjord Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) Det er liksom nærmest umulig å velge bort bleie. Nei slett ikke. I syden i "gamledager" krabbet og stabbet ungene mine glade og fornøyde rundt med store t- skjorter ( mot-solen), caps og bar rumpe......... sommer sol og sur/tung bleie er ingen god kombinasjon.....selv om man muligens må spyle dekket med bleieløst.. Redigert 19.Mai.2009 av salt (see edit history) Link to post
arkmarin Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Tipset jeg har fått er at faller et barn uti, så følger en voksen med uti også. To historier om hvor voksne hoppet i vannet etter at barn falt uti: En motorbåt hadde ankret opp. Barnet i en alder av et par år har vest på. Far følger med barnet oppe, mens mor lager mat. Barnet går under dekk og far følger med ned. Etter en stund, så går barnet opp på dekk og far kommer etter, men innen far er kommet opp har barnet falt i sjøen. Far roper på mor og hopper i sjøen. Han får tak i barnet og løfter det opp til mor som henger over rekka for å ta i mot. Hun klarer ikke å løfte barnet over rekka, så far førsøker å hjelpe til med å dykke under for å få fart og høyde opp av vannet for å trykke barnet opp i det mor løfter. Det tar slik på kreftene til far at han blir så utslitt og nedkjølt, at han tilslutt bare driver med strømmen. Mor holder barnet til kreften hennes tar slutt, så må hun slippe, og barnet driver avgårde. Mor vet ikke hvordan hun skal bruke VHFen, hun vet ikke hvordan hun skal starte, eller ta opp ankeret. Etter en stund får hun startet og får kvittet seg med ankeret. Båten observers med at den går i ring ute på fjorden. Andre båter kommer til og finner en fortvilt mor i sjokk. Far og barnet finner man senere, døde av nedkjøling. Far og sønn er ute i en liten båt 14-15 fot. De ligger i ro og fisker. Under fiske faller sønnet ut i vannet. (Jeg kjenner ikke til om han hadde vest.) Faren hopper uti og får tak i sønnen og får ham oppi båten. Deretter skal han oppi selv, men det makter han ikke. Han vil derfor henge bak på båten, mens han svømmer og skyver den mot land. Med tiden blir han så nedkjølt og utmattet at han ikke makter mere og flyter bort, sterkt underkjølt og utmattet. De fant han død noe senere. Gutten berget livet. Jeg vil derfor oppfordre til at ingen voksne hopper over bord, men er forberedt på hvordan man skal handle om ulykken skjer. I den første historien burde han kanskje brukt båtshaken, da det normalt er ingen bråhast om en faller ut med vest på. Da kunne han kanskje vært sterk nok til å løftet barnet ombord, eventuelt sammen med mor. I den andre historien burde far ha manøveret båten bort til gutten og dratt han ombord, uten å hoppe i sjøen. Det er så mange historier om hvor vanskelig det er å få ombord en voksen person, barn er lettere. Hvor mange av oss har trenet på dette? En varm sommerdag kan en mann hoppe overbord, og så får de andre forsøke å få ham ombord uten hans hjelp. Det er fullstendig umulig om en ikke har forberedt seg med det riktige utstyret. Mitt råd er, ikke hopp før det er absolutt siste utvei for å berge barnet, da den som hoppe må kanskje ofre sitt liv. Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Niko76 Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Det er liksom nærmest umulig å velge bort bleie. Like umulig å velge bort redningsvest. Blir mer sånn jatakk begge deler! Man bør ikke bruke vanlige bleier sammen med redningsvest. Disse er lagd for å trekke til seg så mye vann som mulig, og kan fort føre til at barnet blir liggende med ansiktet ned, eller oppned i vannet med hodet først. Mine barn bruker badebleier eller ikke bleier i det hele tatt. Link to post
kakemonster Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Vi har et spedbarn på 5 måneder som vi skal ta med i vår 38 - fots seilbåt. Nå er vi usikre på bruken av redningsvest for den lille. Vi har en ny vest fra Baltic, men ser det kan bli vanskelig å få henne til å bruke den når hun ligger i kahytten på dagtid. Hva er deres erfaringer hva bruk av redningsvest på dagtid angår? Helly Hansen har en vest som heter "baby safe", og det er så vidt jeg vet den eneste brukbare vesten for bleiebarn. Se en test her: http://forbrukerportalen.no/Tester/1040378...7/1052201363.37 Jeg synes at det er greit å ha småbarna i kahytten uten redningsvest, men jeg ville aldri latt barna være på dekk uten vest. Samme når man går ombord i båten, oppholder seg på usikret brygge o.l. Også er det jo likegreit å lære barna gode vaner så tidlig som mulig. Link to post
SveinHa Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Som anarkist....tar jeg på meg redningvesten når det passer meg selv.......Det har du all rett til å gjøre men der finnes ingen vektigere argumenter overfor ungene (i alle fall de litt større enn spedbarn) enn å bruke vest selv Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
millisivert Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 To historier om hvor voksne hoppet i vannet etter at barn falt uti:[....] Er vel heller to eksempler på at kravet om "badestige" som kan "aktiveres" av en person som ligger i vannet er noe man skal ta alvorlig.... Selv på små båter. Link to post
jandrea Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Enig med Svein. Detr er mye lettere å få barna til å bruke vest om voksne bruker det selv. Ombord hos oss bruker de voksne alltid vest under gange og seilas. Sevfølgelig også i jolla. Og stort sett alltid om man går på dekk. Barna protesterer ikke på å bruke vest. Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
kakemonster Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 To historier om hvor voksne hoppet i vannet etter at barn falt uti: <snip> Tankevekkende historier her. Jeg har livredningskurs, og noe av det man lærer er at nærkontakt med offeret (altså hoppe uti) er alltid *siste* utvei. Man risikerer som nevnt å ikke komme seg i land selv, og hvis man redder voksne personer, så kan offeret ha panikk og dra begge under. Båtshake er fint, redningsvester pleier å ha en solid løftestropp i nakken. Livbøye hvis det er snakk om å redde en voksen person. Når jeg har barn i båten pleier jeg dessuten å ha på meg vest selv, selv om jeg er en dyktig svømmer. Det gjør øker sannsynligheten for at begge kommer seg velberget opp *hvis* må hoppe uti for å redde noen. Badestige som kan betjenes fra vannet er også en fordel. Også er det jo en selvfølge at flest mulig personer om bord kan håndtere båten, i tilfelle "skipperen" detter uti. Link to post
olews Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Vi sverger til Crewsaver, seababy og seatoddler har vi brukt med meget gode erfaringer. Mens Birk var veldig liten bruke vi en Baltic babyvest, men denne hadde ikke sele så vi bytta over til seababy veldig fort. Sele er veldig viktig så de ikke kan falle av og bli borte i bølgene. Barna har aldri protestert på vestkrav. Det er noen bilder her: Sirius bilder Ole S/Y Algol Link to post
silentia Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) Vi har erfaring med babyvesten til Baltic. Vi tok den med på babysvømminga og testet den og konstaterte at den funket fint, og at den snudde den 8 måneder gamle poden som den skulle. Og mens hun var i vannet syntes hun det var helt kult å ha den på. På land var det verre... Det var først da poden var 2 år at det var akseptabelt for henne å bruke den jevnlig - før det var den altfor stor og klumpete og hemmet totalt hennes bevegelsesfrihet. Vi måtte kapitulere, og skulle det bli noe båtliv for oss måtte vi finne på noe. Vi hadde stålkustus med å ha på vest på brygga og når vi skulle av eller på båten. Om bord var det alltid line og sele (også Baltic) i cockpit, og hun slapp å ha på noe som helst nede under dekk. Vi lagde til et stengsel som gjorde det umulig for henne å entre cockpit så lenge hun var i salongen. Nå er hun tre år og hun aksepterer at hun må ha på vest hvis hun skal bevege seg rundt. Problemet nå er at hennes nye vest (15-30 kg) igjen er stor og klumpete da hun bare veier 15 kg. Lykke til med båtsesongen! Redigert 19.Mai.2009 av silentia (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn