Jump to content

VP MD5A starter ikke


Bjørn Kenneth

Recommended Posts

Jeg har en Granada 24 med en VP MD5A - og nå vil den ikke starte!?!

 

Har fått renovert brenselpumpen og satt den på plass igjen. Første spørsmål er om jeg kan ha gjort noe feil når jeg satte denne på plass igjen?

 

Motoren starter ikke med startgass engang - dvs den tenner ikke startgassen..... Noe den burde gjort uansett!?!

 

Toppen er ny for et par år siden og båten har stått de siste to sesongene, jeg kjøpte den nå i våres. Så kompresjonen tror jeg er ok! I alle fall i følge selger...

 

Alle gode råd taes imot med takk!

Link to post
Share on other sites

@Cerveza: Jeg tror jeg har luftet godt nok, men kommer til å ta en ny runde på dette! Det kan jo være det, men den ville vel uansett tent på startgassen!

 

@TMe: Litt usikker på hva du vil jeg skal bruke ditt svar til......kan du utdype? Mulig jeg som er veldig amatør her....

 

VIKTIG! Den tenner IKKE på startgass engang! Det skulle den vel ha gjort omtrent uansett... Motoren har vært igang tidligere, så jeg er sikker på at det er en "bagatell"... Men, har vært nødt til å fyre den opp med startgass da også...

Link to post
Share on other sites

Hvordan tenner du startgassen? Det er ikke gløding på denne motoren. Jeg anbefaler deg å laste ned det dokumentet jeg linket til, det har hjulpet meg masse med min MD5 iallefall..

 

Jeg hadde litt trøbbel med å få luftet systemet i vår, mye pga at jeg var for utålmodig. Det er ikke retur på dieselen, så denne motoren er ikke selvluftede. Den manuelle pumpa fungerte ikke særlig for å få diesel frem til motoren, så jeg måtte lufte før den også. Det er sikkert en god ide å lade startbatteriet også, amperetimene forsvinner fort når man feilsøker..

 

Har du husket å åpne ventilen for dieseltilførsel på tanken din?

Er det fjorårets diesel? Evt forurensing/tette filter?

Link to post
Share on other sites

Hvordan tenner du startgassen? Det er ikke gløding på denne motoren.

 

Det er bare en fordel. Motorer med gløding skal IKKE ha startgass, det står også klart og tydelig på boksen! Glødingen får gassen til å tenne før den skal, og det er det ingen nytte i...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i båten en tur i dag og luftet som bare ¤(&%¤.... Nå tenner den på startgassen, men vil ikke gå..... Den slukker bare for meg!

 

En annen "merkelig" ting er at bolten som blir dratt opp når man bruker choken ikke går ned igjen før jeg bruker stopphendelen!?! Burde ikke den gå ned igjen med en gang jeg dytter choken inn igjen? Kan jeg ha gjort noe feil når jeg satte på lokket der brendselpumpen sitter?

Link to post
Share on other sites

Hadde en md5 i min tidligere båt,og såvidt jeg husker så skal kaldstarten stå ute når du har dratt den ut.Men prøv og gi full rulle for så sett spaken i nøytral,da mener jeg den skal smette inn igjenn.Og en annen sak jeg var borti på båten til en kompis med en md5,var at stige ventilen i høytrykksrøret fra høytrykkspumpa og til brenstoff ventilen hadde satt seg,slik at den ikke slapp igjennom no diesel.Mener og huske vi plukket av høytrykksrøret,og fikk smørt og løsna den lille stigeventilen som sitter på toppen av høytrykks pumpa.Så fyr`an som bare rakker`n!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...