Janee Startet 18.Mai.2009 Del på Facebook Startet 18.Mai.2009 Ved inspeksjon av skroggjennomføringer og ventiler i kveld viser det seg at bunnventilen til utløpet fra septiktanken ikke lukker ordentlig (får lukket den ca 3/4). Planen var å sjøsette i slutten av uka, og jeg rekker ikke å skifte ventilen før dette. Jeg vet det ikke er ideelt men er det egentlig noe problem å la dette være til landsetting til høsten? Denne ventilen er jo normalt ikke lukket like vel Ventilen er laget av messing og er ca 3-4 år gammel (ingen tegn til utvendig korrosjon). Har også inspisert ventilen innvendig, og kula er blank og fin uten korrosjon. Årsaken til at ventilen ikke lukker ordentlig er muligens en setepakning som er kommet ut av posisjon (noen med erfaring?)!? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Jeg ville enten ha skiftet med en gang, eller utsatt sjøsettingen! Jeg stenger alltid toalettventilene når jeg går fra båten, det er vel også et krav fra forsikringsselskapet. Og tømmeventilen skal alltid være stengt i havn for å unngå utilsiktede utslipp. Dessuten: Om pakningene ligger litt på tverke nå, så kan de godt forskyve seg mer slik at du plutselig ikke får tømt tanken i det hele tatt. Og da må du fort på land..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hasla 26 Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Har du prøvd og sprayet noe smøring ned til kula og dratt spaken fram og tilbake noen ganger?MvhBjørn Redigert 19.Mai.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Seiljåtten Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Så du pleier å ha den ventilen åpen uansett.......Håper ikke det er mange som deg på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Har du prøvd og sprayet noe smøring ned til kula og dratt spaken fram og tilbake noen ganger?MvhBjørn Ja, ca 120 ganger Jeg gjorde det i går når jeg hadde septikslangen av. Det hjalp litt, men det er fortsatt ikke mulig å stenge ventilen helt. Løsningen i min båt er slik at jeg ikke er avhengig av å stenge denne ventilen når jeg kjører (svanehals og pumpe). I fjor var ikke ventilen stengt i det hele! Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Så du pleier å ha den ventilen åpen uansett.......Håper ikke det er mange som deg på sjøen. Og problemet var Det er fint at du kommer med innspill og greit at du kritiserer, men prøv å begrunne kritikken. Forumet blir mye nyttigere på det viset Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Jeg ville ha byttet den, men hos meg er den bare åpen under tømming. Stenger alltid alle bunnventiler når jeg forlater båten. Får du kjøpt en ny, så tar det vel ikke lange stunden å skru av og på? Trenger vel ikke bytte gjennomføringen? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Så du pleier å ha den ventilen åpen uansett.......Håper ikke det er mange som deg på sjøen. Dette var en arrogant kommentar, Seiljåtten! Det er svært mange som kjører rundt med denne ventilen åpen, uten at det kan kalles uansvarlig. Hos meg er det slik at jeg må holde inne to fjærbelastede brytere samtidig for å kjøre septikpumpen, hvilket gjør tilfeldig tømming umulig. Hva er problemet med at ventilen står åpen? Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Får du kjøpt en ny, så tar det vel ikke lange stunden å skru av og på? Trenger vel ikke bytte gjennomføringen? Det tenkte jeg også når jeg oppdaget dette i går. 1 1/2 ventil har jeg liggende så jeg prøvde å skru av den defekte. Den satt som bare F... Resultatet blir i såfall til at jeg må ut med hele gjennomføringa Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Sett en ventil til på slangen like ved den eksisterende bunnventilen .Tar vel ikke 10 minutter å sette på dette! Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Mitt råd er at du skifter både ventil og gjennomføring! Slip (forsiktig!!) bort metallet på utsiden til du kan trekke både gjennomføring og ventil inn i båten. Får du med deg en som har gjort dette før, er det gjort på en times tid (inklusive montering av ny. Nattesøvnen vil bli MYE bedre etterpå! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Så du pleier å ha den ventilen åpen uansett.......Håper ikke det er mange som deg på sjøen. Hva er problemet? Jeg kjørte med kranen åpen av samme årsak (gikk ikke igjen i det hele tatt) hele fjor sommer uten problemer...og tror nok at mange som farter rundt på sjøen har både denne og andre ventiler åpne på tur. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
trikkern Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Jeg ville nå skifte ventil før sesongen starter. (Men du trenger sikkert hjelp til mothold under båten når du skal skru av den gamle ventilen, ellers snurrer gjerne hele gjennomføringen). Jeg har gjort det til vane å stenge sjøvannsventilene (både motor og toalett) når båten ikke brukes. Det er for meg et sikkerhetstiltak. I tillegg blir ventilene da moet så ofte at de ikke får sette seg fast. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Har du prøvd og sprayet noe smøring ned til kula... Jeg pratet med en rørlegger om akkurat dette, siden jeg har gjort det selv endel ganger. Han sa at dette var fy fy, og mente at CRC og endel andre smøreprodukter kunne få plastpakninger til å svelle og bli ødelagt over tid. Er det flere synspunkter rundt dette tro? Ventilene mine virker forøvrig fint enda. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Det er fint at du kommer med innspill og greit at du kritiserer, men prøv å begrunne kritikken.Forumet blir mye nyttigere på det viset Jeg må bare legge meg helt flat på dørken og beklage, ettersom du tydeligvis ikke har et system som tømmes ved at denne ventilen står åpen. Det er imidlertid mange som har slike systemer med frittfall septiktanker/uten svanehals, og som kjører en rutine på at de stenger den kun når de skal større ærender på toalettet. Man kan da lett bli litt sløv. Du er imidlertid ikke en av disse ettersom du har en svanehals før ventilen, og dermed må kjøre pumpe for å få tømt tanken din. Det var ikke meningen å svinge sverdet mot feil mann, men jeg synest det er fryktelig mange sløve båtfolk, og man kan vel bare forvente at dersom trenden fortsetter, blir det strengere regelverk i fremtiden. Forøvrig ville jeg byttet den ventilen/ fikset problemet uansett, for om du får problemer med lekkasje i /innenfor ventilen, og den ikke stenger, så er jeg redd du kan slite litt med forsikringsoppgjøret. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Ventilen er grei ellers? Skroggjennomføringen er grei? Kula ser fin ut, sier du. Slangen er fin? Den ender sikkert over vannlinjen? Doble fine slangeklemmer? Normalt åpen ventil hele sesongen, sier du. Har samme system selv og har ventilen åpen hele sesongen. Hadde det vært min ventil, hadde jeg latt det være som det er. Spør deg selv: Hva kan egentlig gå galt? Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Jeg må bare legge meg helt flat på dørken og beklage, ettersom du tydeligvis ikke har et system som tømmes ved at denne ventilen står åpen. Ingen grunn til å bli liggende langflat på dørken Jeg er enig med deg når det gjelder båter med frittfall løsning på septiktanken. Hadde selv dette på forrige båt og der var alltid septikventilen lukket. Ventilen er grei ellers? Skroggjennomføringen er grei? Kula ser fin ut, sier du. Slangen er fin? Den ender sikkert over vannlinjen? Doble fine slangeklemmer? Normalt åpen ventil hele sesongen, sier du. Har samme system selv og har ventilen åpen hele sesongen. Hadde det vært min ventil, hadde jeg latt det være som det er. Spør deg selv: Hva kan egentlig gå galt? Ventilen/gjennomføringen ender under vannlinja Kule, ventil og gjennomføring ellers er/var helt fin, men nå ligger den på bakken under båten Jeg har skjært ut gjennomføringen og montert inn ny nå i kveld. Siste stramming av gjennomføring samt montering av bend og ventil blir gjort i morgen Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 (redigert) Ved bytting av ventil, skal en velge rustfri eler messing? Kuleventil eller sluseport? Min ventil har låst seg i åpen stilling. Jeg oppdaget ikke problemet før etter sjøsetting Nå vurderer jeg å plugge hullet fra utsiden, mens jeg bytter ventilen, evt setter på slange med svanehals. Hva anbefaler andre Redigert 11.Juni.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
olpi Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 (redigert) .................... Hadde det vært min ventil, hadde jeg latt det være som det er. Spør deg selv: Hva kan egentlig gå galt? Slangen kan sprekke, og skape vanninntregning. Gammel båt, gammel slange osv. Kanskje ikke så stor sannsynlighet, men likevel. Bunnkraner ville jeg hatt i orden. Så til om den kan stå åpen hele tiden. Ja, hvis det ikke lekker ut septik når du ligger stille. Selv hadde jeg manuell pumpe og stengte vetilen hver gang. Da kunne det ikke lekke ut. Etter jeg monterte elektrisk kvern og nye slanger er installsjonen lagt slik at det ikke kan lekke ut. Hvis noen tror septikkverna holder potte tett uansett så stemmer ikke det. Har eksempler på at det lekker gjennom dem hvis ikke slangen er lagt i en bua over tanknivå. Ikke særlig ok å få bæsj i trynet når man tar morgenbadet og naboen er på dass Redigert 11.Juni.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Heller litt kvalmt spør du meg Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.