John N Startet 19.Mai.2009 Del på Facebook Startet 19.Mai.2009 Hadde vist for dårlig tittel. Forsøker på ny... Nettopp sjøsatt båt etter vinterlagring. Yanmar 68 hk med turbo (4hj-te tror jeg den heter). Startet fint, går helt normalt opp til 3000 omdreininger, men får den ikke høyre. Maks turtall har ligget på 3700. Noe sort røyk ved 3000. Skiftet ojle, filtre og impeller. Renset vannutskiller som hadde en del drit i seg. Så vidt jeg kan høre er det normal gange/lyd Noen tips. Kan turboen henge? Er det mulig den kun gåt på tre av fire sylindre? Erfaringer? Innspill? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Trenger hjelp til feilsøk, Yanmar 68 hk TD . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 den kan ikke være "utkoblet" på den ene sylinderen , så lenge du får såpass rpm.. renset vannutskiller sier du , men har du byttet dieselfilter da? får du fullt pådrag på gasshendlen nede på pumpen? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
mateco Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Når du skriver at den gir "noe sort røyk" ved 3000 rpm, så kan det tyde på luftmangel. Naturlig vil da være å sjekke luftfilter og turbo! Lykke til! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
John N Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 HAr skiftet filtet på motor og ja. Gasshendel går helt i bunn. Merkelig at luftfilter skulle gå tett i vinteropplagg. Tenker om turboen ikke henger med. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 men,et lite tips.Begynn med det billigiste først.....Prøv alt annent før du begynner med no turbo greier.Så fort en hører turbo,så lukter det svidd visa kort. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Ludde30 Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Ta ut luftfilteret ved turboen. Er vel noen sånne svamplignende filtere tenker jeg. Fyr opp. Får du maks turtall nå, så vet du hva problemet er. Hadde samme greia sjøl på min 4jh-hte. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
kurt e Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 hei jeg har ca samme problem med min motor. det er en 170 hk yanmar. normalt turtall er ca 3200. men nå stoper den på ca 2000 og da blåser den bare svartrøyk. var det samme i fjor vår men da slapp den taket . jeg tror det kan være turboen som henger fast men er det noen som har andre løsninger?????????? gode svar motats med stor takk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Det er da lett å sjekke om turboen går lett rundt?? Sjekk dette først og fremst, hvis den snurrer greit kan du lete videre etter andre feil. Etter hva jeg har forstått er det ganske så vanlig at turboen kokser til litt, særlig i deplasementbåter der man ikke kjører på max i utide.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 På 170hk er det kanskje variabel turbo, så det kan være noe av justeringsmek som sitter. En kamerat hadde samme problem på en 95hk. Der viste det seg å være en del løv, spindelvev og vepsebolrester i luftinntak og slanger etter hjemmelagring i hagen gjennom årenes løp . Prøv med åpen motorluke først Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.