Jump to content

Yanmar 68 hk TD, fikk 3700rpm tidligere, nå kun 3000.

John N

Recommended Posts

Hadde vist for dårlig tittel. Forsøker på ny...

Nettopp sjøsatt båt etter vinterlagring.

Yanmar 68 hk med turbo (4hj-te tror jeg den heter).

Startet fint, går helt normalt opp til 3000 omdreininger, men får den ikke høyre. Maks turtall har ligget på 3700. Noe sort røyk ved 3000.

Skiftet ojle, filtre og impeller. Renset vannutskiller som hadde en del drit i seg.

Så vidt jeg kan høre er det normal gange/lyd

Noen tips. Kan turboen henge? Er det mulig den kun gåt på tre av fire sylindre?

Erfaringer? Innspill?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Trenger hjelp til feilsøk, Yanmar 68 hk TD . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

hei

jeg har ca samme problem med min motor. det er en 170 hk yanmar. normalt turtall er ca 3200. men nå stoper den på ca 2000 og da blåser den bare svartrøyk. var det samme i fjor vår men da slapp den taket . jeg tror det kan være turboen som henger fast men er det noen som har andre løsninger?????????? gode svar motats med stor takk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er da lett å sjekke om turboen går lett rundt?? Sjekk dette først og fremst, hvis den snurrer greit kan du lete videre etter andre feil. Etter hva jeg har forstått er det ganske så vanlig at turboen kokser til litt, særlig i deplasementbåter der man ikke kjører på max i utide..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

På 170hk er det kanskje variabel turbo, så det kan være noe av justeringsmek som sitter. En kamerat hadde samme problem på en 95hk. Der viste det seg å være en del løv, spindelvev og vepsebolrester i luftinntak og slanger etter hjemmelagring i hagen gjennom årenes løp :giggle: . Prøv med åpen motorluke først

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...