BMyklebust Startet 19.Mai.2009 Del på Facebook Startet 19.Mai.2009 Jeg har en seilbåt på 21 fot, og har hatt en 10 HK på denne. Jeg har følt at det har vært mer enn nok kraft for å komme meg dit jeg skal. Nå synger denne imidlertid på siste verset, sannsynligvis, og jeg vurderer å kjøpe en ny motor. Noen som har erfaringer om hvor liten motor jeg kan ha på en slik båt før det blir i minste laget? Noen sa at 6 HK ville være helt greit. Andre synspunkter? Siden fart ikke er så viktig har jeg sett på en 5-hester, men blir det knapt? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Vell om poenget bare er og kunne dytte frem båten i vindstille er sikert 5 hk nokk. Skal du derimot bruke motoren for og komme deg til kai i sterk kuling er vel selv 9,9 hk i minste laget. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Ville i alle fall kjøpt en to-sylindret motor med ekstern tank. Blir raskt lei knattringen fra en motor med en sylinder + at min erfaring er langt mer pålitelig motor med to sylindre. Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Min 22' har klart seg helt fint med 4 hk, men min bruk av motor begrenser seg stort sett til et par ganger hvor vinden har forsvunnet helt. Skal du gå i motvind kan det være behov for mer. Du kjenner ikke noen du kan låne en liten motor av for å prøve? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 jeg hadde 4hk Yamaha på min Yamaha JOG 21 seilbåt. Anbefales. Var en 2T motor, så den var lett å fin. Ikke undervurder en blytung 4T motor på 8hk så langt bak på båten, spesielt om den er noen år gammel ( IOR skrog ). Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mouche Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Jeg hadde en 22 fots seilbåt, Campus650, og på den hadde jeg en 4hk Yamaha to-takter med lang stamme. Fungerte meget bra til formålet og lett å ha med å gjøre/lav vekt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Smurph Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Yamaha har en "high thrust" serie - FT-serien - med påhengere som er beregnet på å skyve tunge båter. En slik type motor er sannynligvis det riktigste valget til ditt bruk. Du ønsker tross alt en annen motorkarakteristikk på en noe som skal flytte en tung seilbåt kontra en liten jolle. En av fordelene skal, iflg Yamaha, være at den gir betydelig bedre kraft ved bakking enn en vanlig påhenger. Finnes i 8, 9,9, 25hk og videre oppover. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.