Platt Startet 19.Mai.2009 Del på Facebook Startet 19.Mai.2009 Hei. Nå må jeg ty til ekspertisen her... Har kjøpt ny (gammel) båt og skal skifte tennplugger på motoren (V8). Har fått skrudd ut 7 av pluggene, men den siste VIL bare ikke løsne. Størrelsen er i utgangspunktet 21mm, men den siste pluggen er rundet og rusten og fæl, så 21mm er for stort. 20mm er også for stort. Fikk banket på en 19mm, men den glipper den og. Har prøvd med "grip"-tang, uten hell. Har sauset pluggen inn med WD40, o.lign. Har banket på den, banna&sverta og vært på gråten og prøvd det meste. Den sitter bom fast! Er det noen som kan komme med råd? Finnes det ingen fastnøkler som låser seg, jo mer man dra på den, for å få et skikkelig godt tak i dævelskapen? Her trenger jeg den hjelp jeg kan få. Sitér dette innlegget Link to post
Terkel Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Hei. Nå må jeg ty til ekspertisen her... Har kjøpt ny (gammel) båt og skal skifte tennplugger på motoren (V8). Har fått skrudd ut 7 av pluggene, men den siste VIL bare ikke løsne. Størrelsen er i utgangspunktet 21mm, men den siste pluggen er rundet og rusten og fæl, så 21mm er for stort. 20mm er også for stort. Fikk banket på en 19mm, men den glipper den og. Har prøvd med "grip"-tang, uten hell. Har sauset pluggen inn med WD40, o.lign. Har banket på den, banna&sverta og vært på gråten og prøvd det meste. Den sitter bom fast! Er det noen som kan komme med råd? Finnes det ingen fastnøkler som låser seg, jo mer man dra på den, for å få et skikkelig godt tak i dævelskapen? Her trenger jeg den hjelp jeg kan få. kommer du til med en platetang? de låser seg.. Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Forslag: Knus toppen av tennpluggen, bor ut litt av innmaten. Slå på den pipa med absolutt trangest passform, eks 18 el 11/16 Varm toppen forsiktig med blåselampe Fyll tennplugg og pipe med kjøespray Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Finnes "piper" som er innvendig koniske. De drar seg til selv. Er egentlig beregnet på ødelagde hjulbolter, men funker fint på en tennplugg etter at du har knust av toppen. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Slike piper er gode for å feste på mutterhoder som er begynt å bli runde. Disse er fra IDG-Tools. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Det må være tommer på den pluggen...antagelig 3/4"...den er litt over 19 mm Redigert 19.Mai.2009 av jory (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Knus stammen som nevnt over Kjem du til så sveiser du på en forlenger. Kjøp en billig 3/8 forlenger på biltema. Kutt av fremste delen som egentli skal nedi pipa, ellers vil forlengeren knekke ved kula som låser pipa fast. Bruk en 309 elektrode(elektrode for sammenføyning av svart stål mot rustfrit stål) Kan sikkert sveise med kva som helst, men eg bruker 309 til slikt vanligvis. Sveisevarmen vil gjere at pluggen utvides i gjengepartiet- den sprenger løs rust og dritt-og så spreyer du godt med en rustspray når det begynner å kjøles. Vanligvis er det bare å skru lett ut etter "sveis og sprey" Eg er redd det ofte er vanskelig å komme til med sveising, plugger ligger ofte trangt nedi. Då er det brennespiss el og varme- så spray-og så slå nedpå ei pipe Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Seasu Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Kjøp en pluggnøkke lik Biltema Nr 10-3004 i egnet størrelse. Dra ut gummiforing inn, fyll med 2 komp metall(2 pølser plastelinaliknende konsistens) dytt denne ned på pluggen, fyll også ned fra toppen og stans det nedi rundt pluggen med egnet pinne. Vent til dette har herdet og sett i røret på toppen og vri av pluggen. Viktig å vente lenge nok ! Fungerte på russebilen vår, med rekkesekser hvor siste pluggen "aldri" var byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Hvis du er i nærheten av Oslo eller Spydeberg de nærmeste dagene kan du låne ei grom tang av meg. Eller kjøpe den fra Würt/Wise Grip. Tanga er spesielt laget for skadete bolter og har en helt spesiell kjeft som kan minne om en blanding av pipe/hylse og skiftenøkkel. Denne får man i 2 str. De tar "alt" av skadete bolter, med mindre de ryker når man skrur de ut. Denne tanga mister ikke taket, garantert. Jeg har brukt den en del ganger (har begge str, jobba på Würt) og den har tatt bolter med letthet som vanlige Wise Grip ikke klarer. Og selvfølgelig som hylser og fastnøkler/ringnøkler ikke klarer Kan legge ut et bilde hvis du ønsker. Tanga ER sjef, ikke kødd det altså Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Balle Klorin Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Kan legge ut et bilde hvis du ønsker. Tanga ER sjef, ikke kødd det altså Hadde vært interessant å se et bilde eller om du har et produktnummer hos Würth... Har en sinkbolt i varmeveksleren jeg gjerne skulle fått ut... Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Takker for alle gode innspill her. Skulle gjerne sett bilde av den tanga, Brodern! Hadde håpet å slippe sveising og/eller varmeblåse nedi der. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Oki, vent noen strakser da så kommer det et bilde :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Slik. Måtte ut i kassa og finne de vet du. Forbeholdet er jo at man kommer til selvfølgelig. Den lille står det Würth på, og den store Wise Grip. De kan nok selges andre steder, Biltema kanskje. Men Wisegrip er ihvertfall kvalitet. På det ene bildet har jeg lagt ved en helt vanlig 1/2" skralle fra Kamasa slik at du ser størrelsen på tengene. Disse er som sagt beregnet til skadete bolter og muttere. Den største gaper over ca 50mm mutterhode på maks og 10mm som minste tror jeg det var. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Platt Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Takker så mye, Brodern. Ser faktisk ut som noe jeg kan bruke de tengene der. Står det noe nr. på dem? Kikket litt på http://www.wuerth.no/ men fant ikke disse. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Jada. Den store er levert av vise grip og heter 7LW, den fant ikk jeg heller hos Würth. Men den finnes nok. Den lille har et Würtnr, siden den liksom er lagert av de (ha ha) og det er 714 09 40 eller 714 00 40 eller noe sånt, men jeg fant heller ikke noe på de nummerene. Så de har de sikkert ikke lenger. Men Irwin tools har disse, litt nyere og finere utgave (er vel 10 år siden jeg kjøpte mine) Her er linken http://www.irwin.com/irwin/consumer/jhtml/...IrwinProd190006 Og her er den jeg har http://www.irwin.com/irwin/consumer/jhtml/...IrwinProd100328 Redigert 19.Mai.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Platt Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Glimrende! Funker ikke denne, får det vel bli varmeblåse eller sveising. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Kommer du til med tanga kan jeg nesten garantere deg at du får ut pluggen. Denne hardere fast jo mer du drar, vel og merke må du sette tanga riktig vei, dvs "opp" på tanga når du drar oppover, hvis du skjønte det ? Og du kan tre et stort rør innpå og du får et sykt moment. går gjengene i plugghullet får man kjøpt innsats til å skru nedi, Würth hadde dette også. Får du ikke tak i kan jeg sende deg min tang, men da må jeg ha depositum, for den tanga er jeg glad i ser du (er ikke gnien altså, bere litt redd for toolet mitt :) ) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
EIN Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 (redigert) Et annet verktøy som kansje kan brukes er Gator Grip eller Bolt-Grip. Redigert 20.Mai.2009 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Jøss, Gator saken tåler '450-foot-pounds of torque'. Burde holde til det meste... Noen som har sett denne til salgs her i landet? Erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Må bare nevne ein gang til....bruk varme uansett verktøyvalg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
alma Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Relekta selger koniske piper som skal kunne ta alt. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Relekta ja, der har jeg vært en del ganger (kjørte lastebil før.) Holder de fremdeles til i Østerdalsgata 1 ? På Vålerenga ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
alma Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Aner ikke hvor de holder til henn. Vi hadde bare en selger innom på jobb hos oss som viste frem noen piper som så fantastisk bra ut. Det var jo ikke billigsalg så det blei ingen handel, men hadde behovet vært der hadde jeg nok handla De selger vel egentlig ikke til privatpersoner så du får aliere deg med en insider eller noen du kan kjøpe gjennom. eventuelt komme gråtende inn til de å spør pent!!! Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Problemet med gode tenger er at viss det er et problem, er det ikke plass til tengene:-/ Hadde det vært plass, hadde det heller ikke vært et problem:-) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 enig. spesielt wisegrip er ofte vriene å bruke med litt vinkel på. men de fåes med forskjellige kjeftvinkler mene jeg å huske... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.