Sun Flyer Startet 19.Mai.2009 Del på Facebook Startet 19.Mai.2009 Så vidt jeg vet er det nå 5 lag som har medlemmer fra Bp: Sun Flyer, medlem meg selv og JRO Finesse, medlem Elvira Jazz, medlem Hei S/Y Fri, medlem Bjoris Xanadu, medlem NOR_Gansfjord Den eneste rene Bp-båten er så vidt jeg vet Sun Flyer der begge ombord er aktive på Bp. Er det flere her som jeg ikke har fått med meg? Satser på å sette opp en poll etterhvert der Bp-medlemmene får stemme på sine favoritter. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Trackingen er også i gang. Dette gjøres i år ved at alle båtene har en mobil med gps. På denne installerer man et program som sender posisjoner til denne siden. Installerte programmet på min Nokia 5800 telefon i dag og det virket med en gang. Men programmet er en strømsluker så mobilen må ligge på lading under seilasen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Smurph Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 SuMar II, medlem NOR_Smurf Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
jupan Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Blir moro dette :) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Noen som vet hva som skjer om du ikke har GPS mobil? Får vi tracker ombord eller MÅ vi ha, må på lånemarkedet da... jobbmobil så kan ikke bytte den da den er koblet mot jobben Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Smurph Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Foreløpig store avvik mellom varselet fra Yr og Storm Jeg tror jeg liker Yr sin versjon best. Storm sin er litt for mye Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Jeg er også litt bekymret for det med tracking. Har en HTC Touch Pro med innebygget GPS og selvsagt bredbånd, men de tekstmeldingene jeg får tilsendt fra Tellu er ikke leselige på min mobil. Det står forsåvidt i veiledningen på Seilmagasinet også at HTC Touch Pro ikke funker ennå. Noen som har lenken til der dere lastet ned selve programmet? (dvs den lenken du gikk til med nettleseren på mobilen)? Jeg har et annet tracker program på mobilen - www.trackr.eu - som jeg bruker når jeg er ute og sykler & sånn, så det er fint mulig å få et tracking program til å funke på HTC telefoner (dvs Windows telefoner) også. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bjoris Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Er det vårt problem om ikke mobilen fungerer eller får vi da ombord en slik tracker sak som tidligere ble benyttet... sendt SMS til dem i dag uten svar... Hektisk dag med møter og så direkte sjøsetting så rakk ikke å få ringt dem... Liker ikke dette været, vi bryter nok om det blir storm... Ingen vits å satse båt og helse på en regatta... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Er jo kjekt å synes på trackingen da. Har gjort hele kontoret oppmerksom på hvor jeg er hen til uka jeg..... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bjoris Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Tracking må vi jo ha, men jeg tenkte kanskje at det ble slik at de som ikke hadde mobil som funket fikk en slik dings ombord som de har hatt før? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Ikke noe stormvarsel fra yr.no nå ihvertfall. Her fra Ryvarden: Ser ut til å bli midt i blinken dette. Nedoverbakke til Skudenes, og så oppoverbakke tilbake igjen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sun Flyer Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 (redigert) Bjoris: Det er slutt på dingsene fra tidligere år. Tenk deg om. Kanskje du har en kjenning med "riktig" telefon, så kan dere byttelåne neste uke. Redigert 21.Mai.2009 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjoris Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Ok, tracking må vi ha så enten blir det ny mobil på fruen eller så blir det låning... Ser at været ser veldig bra ut nå, tror jeg misforstod de 3 hakene på pilene til Storm:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
hei Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 (redigert) Hei Har heller ikke utstyr for tracking. Må vi ha dette for å stille? Tror det blir endel som ikke stiller om dette er tilfelle. Koster jo noen tusen å kjøpe ny telefon. Når man ikke har behov for en ny telefon blir det litt søkt. Redigert 21.Mai.2009 av hei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
helson Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Hei.. Hvis en har mobiltlf. som kan motta internett(wap/gprs) så får en utlevert en Gps -Unit av arrangør. Mobiltlf vil da kommunisere via bluetooth med gps unit. Med andre ord ..en trenger ikke mobil med gps.. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Nettopp, det var det jeg mente jeg hadde hørt... Nå får jeg kanskje lånt meg en IPHONE med GPS, men tullball om det er et KRAV med GPS telefon... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sun Flyer Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Det funker visst ikke med iphone. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Og spørsmålet er også om dette funker fra en windows telefon. Har både GPS og GPRS og EDGE og HDCPS (eller hva det nå heter) men mangler lenke for å laste ned tracker programmet, da ingen av sms ene har vært leselige. Skriver faktisk dette på mobilen fra båten et sted i Ryfylke Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bjoris Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 (redigert) Ser for meg at det ligger klart for mye krøll med trackingen... Ellers ser det ut til at vi skal få nok vind iallefall... Langtidsvarsel på yr.no Fra tirsdag til torsdag vind for det meste omkring vest, for en stor del kuling på kysten. Perioder med regn. Litt kjøligere. Redigert 22.Mai.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Har begynt å følge med på værvarslene for de aktuelle dagene, for å prøve å danne meg et bilde av den større værsituasjonen og kunne gjette litt på sannsynlighetene for vindøkning / vinddreining dersom meldingen ike treffer helt. Dette er imidlertid ikke lett. Synes det vakler mellom motvind og medvind for et gitt sted / tidspunkt hver gang jeg er innom. En Vestlig luftstrøm treffer Norge og deler seg i en nordgående og sørgående luftstrøm på Onsdag. Men hvor på kysten vil luftstrømmen dele seg? Her kan vindretningen fort bli mange grader forskjellig fra hva som blir meldt. (Om kanskje ikke 180 grader, så kan forskjellen ihverfall avgjøre om det blir kryss eller lens). Dette vindskillet ser ut til å danse oppover og nedover kysten hele Onsdag og ihvertfall fram til Torsdag kveld. Dersom den generelle værsituasjonen i Nordsjøen og nord for Skottland blir som antatt i øyeblikket, så blir det veldig vanskelig å stille noen pålitelig værmelding - spesielt med tanke på vindretning - for regattabanen til uka. Vi får satse på å tilbringe tiden i cockpit og fokusere på å seile fort da, og ikke prøve veldig lure triks basert på meldte vindskift og dertil tilpassede omveier Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Careka Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Når går dere nord over GF ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Planen er å seile opp til Skudeneshavn i morgen kveld, og så fortsette videre til Bergen på Mandag. Tenkte å gjøre oss litt kjent med det sørvestre hjørnet på Karmøy på Mandag morgen. Lenge siden jeg har seilt der, og det kan jo være dårlig sikt når vi kommer fykende midt i uka Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Værmelding ja. Om jeg ser på Torsdagsværet på Espevær så sier UGRIB nå Vind S, 5 m/s og yr.no sier Vind NNV, 7.5 m/s. Det var nesten 180 grader forskjell på de to gett. Skal bli spennende å se om de forskjellige værtjenestene oppnår enighet etterhvert. (Espevær ligger utafor sørspissen av Bømlo, nord for Sletta, og er sånn ca midt imellom Skudeneshavn og Bergen for de som ikke er kjent i området. Forøvrig anbefales et besøk til Espevær for dem som ikke har vært der før). Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sun Flyer Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Legger til en liten avstemning. :smiley: Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Pass dere for vindhøl som oppstår på sydkanten av øya, ved vind fra nord. Havnet i dette hølet selv i 2006 på veien nord over, da tjente vi stort på og krysse opp på utsiden, kontra de som sleit seg ut opp karmøysundet, Så godt som alle som gikk på insiden kom ut når de kom opp til haugesund. Vi gikk ut i havet , men så at båter som krysset nærmer land fikk mer vind oppover. Men det var da. Pokker som eg e missunte på alle som får seile. lykke til. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.