Jump to content

Seilmakeren Doublehanded 2009

Sun Flyer

Hvem gjør det best?  

40 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Stemte på meg selv bare på gøy, anbefaler ingen å gjøre det samme... For oss blir det mest for morro denne gangen og læring selvsagt. Ny seilet er på, men det er for langt i liket det også. Det er nok riggen på båten min som er noen cm mindre enn standardmålet, jeg trodde det var bommen som var satt for høyt, men rart at fokka også ble for lang nå... Vel, har ikke fått prøvd mye, men ser for meg at jeg får de nødvendige små cm hvis jeg tar av rullen i toppen. Antar det bare er å ta bort stoppeskruen i forstaget ned og feste falle direkte i seilet? Har ikke gjort dette før, men jeg skal ikke ha noe som leder i forstaget utenom når jeg dropper rullen? Vi er ikke så trent på seilskift, men vi får trene på det også nå da...;) At båtfarten i lite vind ble bedre er det ikke tvil om og høyden ble mye bedre, i den svært lette vinden jeg prøvde i dag snakker vi om opp mot 10 grader! Høyres utrolig ut, men selvslåeren er ikke bra på høyde. Antar at det i litt vind blir ca 5 grader og det er jo også mye... Blir spennende. Noen som har en forklaring på hvor Askøy Seilforening er, er det samme innseiling som til Kollevåg friluftsområdet??

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Vel, har ikke fått prøvd mye, men ser for meg at jeg får de nødvendige små cm hvis jeg tar av rullen i toppen. Antar det bare er å ta bort stoppeskruen i forstaget ned og feste falle direkte i seilet?

Det høres riktig ut. Hvilken rulle har du? Jeg har profurl. Vi tar bort matestykket hvor seilet går inn i profilen og legger toppsvirvelet ned med rullen. Setter deretter materen på plass igjen. Forseilet settes da i dekk utenpå selve rulla som vi ikke gidder å demontere. Slik: v_rbl_yta_2009_11.jpg

Så da får du nok plass til seilet. Blir bra dette! Gleder meg som en drittunge...

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Husker ikke i farten hvilket merke det er på rulla, ikkje Profurl tror jeg. Jeg må nok fortsatt sette i rullen nede, men de 5-6 cm jeg får mer oppe tror jeg er nok. Skal bli bra dette, men håper det ikke blir mange seilskiftene, det er en 4 meter lang spile i det nye seilet som gir meg et imponerende akterlike ved 2. saling. Denne går som en bue langs forliket og så vinkles den bakover mot salingen, men ikke mer enn at det kan rulles. Seilet er altså ikke beregnet på å ta opp og ned...

Ja, jeg gleder meg også stort til dette.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Sun flyer - Sun Fast 43. Lys 1,36

Jazz - Sun Odyssey 42i Performance Lys 1,26

Finesse - Sirena 38 (modifisert rigg og kjøl) - Lys 1,24

Xanadu - Comfortina 35 - Lys 1,21

S/Y Fri - Hanse 35 - lys 1,22

SuMar II - Beneteau Cyclades 43,4 - Lys 1,20

Driver forøvrig og studerer noen grib-filer. Hva er klokka i Norge når den er 09:00 Utc? 11?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Skulle vel være det, ja. UTC + 2 timer = norsk sommertid.

Men det kan være lurt å ikke bare stirre seg blind på GRIB-filer, men ta en kikk på tekstvarselet fra metrolygen oxo:

Hordaland onsdag: Nordvest frisk bris 10, dreiende sørlig. Enkelte regnbyger. Om ettermiddagen økning til sørlig stiv kuling 15 på kysten. Etter hvert regn.

Vestlandet sør for Stad torsdag: Nordvestlig bris, i sør kuling på kysten. Regnbyger. Fra ut på torsdag nordlig bris, oppholdsvær og lettere skydekke. Litt varmere.

Slår dette til så blir det vel mer et spørsmål om Nyleia eller Langenuen nedover... Offshore routing blir plutselig litt mindre interessant...

Bundin er bátleysur maður

Spesialvarslet for Sletta gir en god pekepinne på hva en har i vente, det er iallefall min erfaring med dette tidligere. Økende vind fra kl. 2200, Stivkluling fra kl. 0200, dreiende fra vest til nord-vest. Mye sjø på Sletta utover natt og morgene... Ser for meg at dette blir tøft i nattemørket...

Slår dette til så blir det vel mer et spørsmål om Nyleia eller Langenuen nedover... Offshore routing blir plutselig litt mindre interessant...

Langenuen er ikke plassen,

Nylei med god Nordvind i ryggen er bra, er det lite vind lønner det seg å gå ut i havet .

Nok en gang , missunelig god tur. :rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

satt og kødda med gps trackingen sammen med de utsendte ekspertene fra leverandøren i over en time uten at de fikk det til å virke. har ikke mindre enn 3 gps telefoner å velge mellom: htc, nokia og sonyericsson, men null tracking. produktet kan neppe sies å være ferdig utviklet.

denne telefonen jeg skriver på nå har f.eks. ikke internett tilgang iflg tracking programmet.

fant båten til bjoris og hadde en hyggelig prat. kjekt å se folk man kjenner virtuelt også i real life :smiley:

lykke til til alle bp venner i morgen (og overimorgen etc)

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...