NOR_Gandsfjord Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Kan vel si at det var 'game plan'en som sviktet Uten at jeg utdyper nærmere enn som så. For de som gidder å se på oss starte har jeg lagt ut en video som går fra ca 4 min før start til ca 5 min etter start. Idet vi går over linja så kan man se 'Solo' - den digre Express 40'en med fathead seil - rett i kjølvannet vårt (for de som må ha lagt merke til den i starten). Tipper vi var ca båt nr. 10-14 over linja. Nede ved den første odden telte jeg over, og da hadde vi 17 båter foran oss. Da hadde jo noen av de svære sklidd forbi allerede. Ellers er filmen en studie i startkaos. Ikke finner vi linja innledningsvis, og ikke hører vi klarsignalet. SNAFU med andre ord Og for de som måtte lure - jeg er den som trimmer. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Smurph Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 (redigert) En litt forsinket rapport fra SuMar II... Hvis Cycladesen har noen styrke, så er det lange strekk på slør. Hverken kryss eller lens er favorittøvelser for denne båten. Nuvel, det blåste jo hatter og høy i Hauglandsosen, så vi satte like godt den nyinnkjøpte fireren på det nymonterte kutterstaget. Med dette og ingen rev i storen ble det faktisk veldig fin balanse og fart i båten, så lenge vinden varte. Og det var jo strengt tatt ikke særlig lenge, for allerede før Sotrabroen begynte jo vinden å tøyse seg... I etterpåklokskapens klare lys burde vi vel heller kjørt innrullet genoa slik at vi enkelt kunne fått bedre driv når vinden forsvant i sundene. Men det var litt for mye jobb å ta ned kutterstaget igjen, så vi fortsatte med genoa 4. Og det var jo forsåvidt greit når det åpnet seg opp igjen og vinden fikk tak. En av utfordringene med Cycladesen er jo at den er tung og doven og slettes ikke lysten på å komme opp i fart etter et slag. Det er også mulig at teknikken vår, eller mangel på sådan, er en faktor her. Uansett, i sundene nedover tapte vi mer og mer til konkurrenten foran, men vi hold greit følge med miniene - som jo slettes ikke likte dette føret. Artig å se at Pluto en stund lå laaangt bak oss. Men i sundet ved Pirholmen i Austevoll smatt miniene forbi, mens vi strevde med å komme gjennom, og Stolmasundet var et mareritt. Da lå vi ganske alene med kun noen få båter lengre bak. Tanken på å knote oss gjennom Tranøysundet også var slettes ikke tiltalende. Og siden sjøen i Selbjørnsfjorden i grunnen ikke var så ille så bestemete vi oss like godt for å stikke utaskjørs. Siden vi var lite lysten på å knote mellom skjærene utenfor Gisøya, så slo vi oss ut forbi Slåtterøy til vi var godt klar på utsiden av disse skjærene, før vi satte nesen sydover. De første timene var ikke kanskje ikke så effektive, med en litt sløv kryss, men etter hvert ble det mer og mer vestadreining og når vi var på høyde med Espevær hadde vi vel bortimot optimale forhold for båten med en god lens i rundt 20 knops vind. Vi valgte å legge kursen langt ute, både for å forenkle navigasjonen og fordi vi ønsket å unngå retursjøene inne lenger inne. Konsekvensen av dette var bl.a. at vi gikk på utsiden av skjærene SW for Røvær, noe som strent tatt ikke var nødvendig. Men på dette tisdpunktet brukte vi kun kartplotteren oppe for å navigere. Å studere kartet under le var et lite attraktivt alternativ for å si det sånn... Og et lite plotterbilde gir jo ikke den beste oversikten på disse småskjærene, så da safet vi enkelt og greit ved å fortsette å gå langt ut før vi dreide inn mot land igjen. På det meste var vi vel oppe i 12 knop på denne etappen Å gå utaskjærs var jo forøvrig et helt riktig valg, og tatt i betraktning vårt miserable utgangspunkt etter Stolmasundet så tok vi igjen ganske så mange båter ned til Skudesneshavn. At vi kom inn når Solo gikk gikk ut, dvs. fire timer etter etappevinneren, syntes vi igrunnen var riktig så bra Litt mer sjokkert over å ta igjen en Express på vei inn mot Skudesneshavn, som også hadde valgt å gå ute. De må ha hatt det alldeles innforj***lig På returen var meningene om rutevalget delte. Jeg, som hadde mistet mye av troen på vår evne til å slå oss opp vindstille sund, var giret på å gå utaskjærs igjen, mens skipperen holdt en knapp på Karmsundet. Jeg hadde imidlertid studert strøm- og vindkart bedre. Meteorologen meldte at kyststrømmen skulle være sterk, og at vinden skulle holde seg ute i havet og dreie vestlig, mens den skulle avta inne på land. Jeg vant... Solo hadde forøvrig sett den samme meldingen... Nuvel, for å fange kyststrømmen så må du laaangt ut, siden den følger Norskerenna. Dvs. godt utenfor Utsira. Så vi stampet oss rett vest i fire timer. Da var vi rundt 25 nm fra land før vi slo. Etter mine beregninger burde vi da kunne stå på bb halser til Austevoll. Og med en strøm på 1 - 1,5 knop til å hjelpe oss oppover så så det riktig bra ut... Bortsett fra at det slettes ikke var noen kyststrøm til å dytte oss nordover. I stedet var det en kraftig, vinddrevet overflatestrøm som dyttet oss bakover med 1,5 - 2 knop. I stedet for å få landfall ved Austevoll som planlagt, så måtte vi til slutt slå utenfor Espevær. Da hadde vi brukt laaang tid, og vinden var i ferd med å avta, også ute i havet. Til slutt endte vi opp med å drive baklengs utenfor Bømlo, uten mulighet til å slå oss ut, siden seilene ikke ville stå når vi prøvde å gå opp mot havdønningene. Nok var nok og vi bestemte oss for at en god natts søvn i Brandasund i grunnen var et helt greit alternativ Jaja, det var jo litt kjipt å være den som hadde promotert havet, når makkeren ville gå innaskjærs. Fikk nå alikevel oppreisning når det viste seg at flere hadde brent seg på det samme, og at selveste Solo hadde blåst seieren ved å gå ut... Lessons learned: - Selv om det blåser hatter og høy i Hauglandsosen, så vil sannsynligvis vinden løye i sundene. Vi skulle heller ha startet med innrullet genoa og akseptert et mindre effektiv seil i starten, enn å ha gått rett på fireren. Så kunne vi raskt ha rullet ut genoaen når det buttet imot. - På grunn av værmeldingen så valgte vi faktisk å beholde både anker + kjetting i baugen, samt toppet alle vanntankene (500 liter) før starten for å få bedre stabilitet og tyngde i båten. Nuvel, akkurat ankeret hadde vi vel beholdt uansett, siden båten iflg rederen seiler dårlig uten litt vekt i baugen. Men når vinden døde så var det ingen av oss om tenkte på å dumpe alt dette unødvendige vannet... - Hva meteorologen mener om havstrømmene er forsåvidt uinteressant når det blåser. De melder strømmen på en viss dybde, men på overflaten så er det vinden som bestemmer. Når nordvesten har blåst i et døgn eller mer så går overflatestrømmen med vinden. Eller faktisk ikke, på den nordlige halvkule så går den vinddrevne strømmen +45 grader på den retningen vinden blåser mot pga Corioliskraften, ref. Ekmanns vindspiral. Dvs at du ved en norvestlig vind får en overflatestrøm som går rett sørover. - Kartplotter gjør deg sløv. Vi skulle ha ført et nøyaktig bestikk på papirkart, plottet posisjonen i hvert fall hver time og hatt klare formeninger om hvor vi skulle vært i forhold til vind, fart og kurs. Da hadde vi sannsynligvis fersket på et mye tidligere tidspunkt at havet var feil alternativ. Hadde vi innsett tidligere at det førte feil vei, så kunne vi allikevel hatt en sjanse til å fullføre ved å gå inn Bømlafjorden. Men som tidligere nevnt, å sitte nedenunder og føre bestikk i 4-5 meters bølger på bankekryss var vel litt i overkant av hva vi tålte - Det var noen som sa at når det blåser i havet, så blåser det i Karmsundet. Og det er sannsynligvis riktig. Jeg har aldri seilt i Karmsundet så hva vet jeg Uansett, noen bilder til slutt, som bonus for de som har giddet å lese alt dette: Skipperen klar ved storseilskjøtet i fint driv over Korsfjorden. Konkurrentene ligger et lite stykke foran... Siste mini igjen, NOR 634 prøver å rekke cutoffen kl 1800 på fredagen. Det klarte de ikke... Vi tok de igjen like før Pirholmen lykt i Austevoll klokken 11:16. Tidligere hadde vi tatt igjen en annen båt rett før Stolmasundet. Vi stoppet og pratet men må ha sagt noe feil til dem, for like etterpå firte de seilene, startet motoren og satte nesen hjemover Redigert 31.Mai.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Careka Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 (redigert) Morrsomt GF, Jekk starten nå, jekk han ??? jekk han nå ? kor e starten ? Jekk han nå eller, se der går han Fan der jekk han, Flotte film, den bør dere vise på julebordet. da blir det god gang Redigert 31.Mai.2009 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sun Flyer Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Her er en annen video fra pitstop. Det er vel Jazz vi ser forlate havna. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jupan Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hehe, "de barskeste av de barskeste"... har du hørt på maken ... ;) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 49 fullførte båter: Gratulerer med vel gjennomført. Sun Flyer, medlem Sun flyer og JRO 20plass Finesse, medlem Elvira DNS Jazz, medlem Hei DNF S/Y Fri, medlem Bjoris DNF Xanadu, medlem NOR_Gansfjord DNS Her er noe feil ENZO. VI GAV OSS ALDRI og ble siste båt inn, 3 timer før makstiden. Da hadde vi drevet rundt med strømmen hele natten før ved Alforo i Nyleia, seilt gennaker i null vind og tung sjø i Selbjørnsfjorden, fredag morgen (fyf så det røkka i tau og seil) og kjempa for å rekke makstiden hele fredagen. I Korsfjorden ble vi kontaktet av regattakomiteen og fikk vite at det var en Hanse 320 vi så foran oss. Vi prøvde å ta den igjen, noe vi selvsagt burde med 1 meter lengre vannlinje, men vi klarte det ikke. I ettertid har vi konkuldert med at gennaker på spinnakerbom ikke fungerer i lettvind. Vi burde nok skåret nedover i så lett vind, slik de gjorde. Vi gikk platt siden vi brukte bom, dessuten sovna vi begge to et par ganger så vi var bra slitne også... Litt kort om turen nedover, vi gikk Nuen nedover. Absolutt ikke anbefalt, det visste vi, det er ca 4 nmil lengre også, men vi er lokalkjent der og satset på at den kraftige vinden skulle skyve oss gjennom uten større stopp. Valget ble tatt når vi så hvor elendig høyde vi fikk i forhold til alle andre i Korsfjorden. Vi hadde 9 knop ved Eide og følte oss sikre på at valget var knallbra. Det var flat sjø og vi lagde middag, mens vi gikk steady 8-9 knop, på flat sjø med spridd fokk, men rett før Jektevik var det stopp selv om vi gikk ned mot Huglo-landet. 1 knop ved Jektevik, det tok oss ca 3-4 timer å få skikkelig vind igjen sør for Leirvik, så lokalkunnskapen var jo ikke en dritt verd:) 5-6 andre båter gjorde det samme, ingen av dem fullførte regattaen såvidt jeg vet... Våre venner i Bav 36 rev av ringen i akterliket på Storseilet ved Koppervik, på vei tilbake, de kjørte hardt nedover Sletta, vi tok det helt piano med 2 rev og bare litt fokke ute. Jeg liker meg jo ikke så veldig på Sletta i mørket og med såpasse med vind så vi gikk utenfor Bloksene, men det var jo tabbe, det tapte vi mye på... Makkeren sov og jeg så for meg at jeg ikke ville være nært land om vi skulle få noe problem når han sov... Vel,safety first, det var riktig for oss denne gangen. Baven tok en hel masse på oss på Sletta og var bare 20 min bak i Karmsundet, en stilling som stod seg til Skudnes. Da gikk vi båtfart nedover begge med ca 7-8 knop hele veien og medstrøm. Før ringen røk, hadde vi tatt mye på den i den kraftige motvinden fra Skudnes mot Koppervik, selv med forsiktig seiling, 2 rev og bare en liten flik av fokka. 15-17 m/s viste måleren ved start, men vi var sløve når det løya og lå altfor lenge med kryss på bare 4,5-5,0 knop. Når vi endelig fikk med oss at vinden hadde løya slapp vi fokka helt ut, mer høyde og jevnt 6-6,5 knop på kryss, det var mer normalt... Vel, veldig moro at Baven går bedre i år, i fjor var den nok skjemmet av det håpløse 10 års bunnstoffet... Vi var knallfornøyd med å klare å fullføre, det var målet o vi fikk da også mye skryt for å holde ut. Dessverre er jeg enig med SunFlyer som skriver at det ser ut til at mange ikke har forberedt seg på å stå løpet ut. Nå kan det jo være at når ambisjonenen er skyhøye så er det lettere å gi seg å få DNS/DNF enn en dårlig plassering, men GUTTER. Det er dårlig sportsånd. For oss ble det slik at på hjemveien så forsvant en etter enn rundt oss og etter at vi hadde kjempet som løver i Karmsundet med ekstremt motstrøm så forsvant de tre siste vi kjempet med. ELG krysset iherdig, men så ikke ut til å komme gjennom. En Pogo 650 så også ut til å gi opp og en Jeanneau 35 gav seg også, mens vi slo ca 50 ganger for å komme gjennom. Dette var det mest spennende på hele turen, vi møtte en fraktebåt som kom medstrøms og det var direkte livsfarlig med 4 båter som så nødig ville gå bakover etter å ha kjempet seg oppover meter for meter. Vi måtte ta enn 360 rett foran og pulsen var nok nær maks akkurat da... Vel, vi gjorde det ikke bra, men vi fullførte. Det nye seilet er for langt i forliket og vi fikk ikke brukt det. Vi fikk store problem dermed de kjente problemene med høyden, selvslåeren har ikke noe i regatta å gjøre, det blir totalt katastrofe når det da blåser så mye at vi må begynne å rulle den i tillegg... (Jepp, jeg ser at en Hanse 370 med selvslåer har brukt ca 12 timer kortere tid enn oss...) Ingenting ble ødelagt, bare litt reven lacybag... Saftig test av båt og mannskap. Maksvind 16-18 m/s ved starten kl. 1010 fra Skudenes. Ellers var det vel haggelbygene når vi lå utenfor Reksteren og ca 15 m/s på måleren det tøffeste været vi fikk... En knalltur, vi stiller til neste år, med det nye forseilet, men samme ambisjoner, antakelig... Her er noen bilder: Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
jupan Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Bra dere fullførte selv om det var hat og vindstilla :) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Ellers er filmen en studie i startkaos. Ikke finner vi linja innledningsvis, og ikke hører vi klarsignalet. SNAFU med andre ord Det er veldig greit å se at dere som har litt fartstid i gamet sliter med de samme utfordringene som vi nybegynnere har når vi prøver oss på egenhånd! Flott innstilling av Bjoris som sto løpet ut! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Hehe, "de barskeste av de barskeste"... har du hørt på maken ... ;) Det er oss, det. Nå kan det jo være at når ambisjonenen er skyhøye så er det lettere å gi seg å få DNS/DNF enn en dårlig plassering, DNS/DNF er verre enn en dårlig plassering. Dere ble ikke nr 51 av 51. Dere er 51 av 117. Midt på treet. Kjempebra. Det står respekt av å fullføre når man starter regattaen med å bomme på alt av veivalg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hei Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Hei Det står virkelig respekt av de båtene som fullførte. Kjempeinnsats, gratulerer. Må nok innrømme at det irriterer meg grenseløst at vi gav oss i Skudesnes, grunnen skal jeg ikke komme inn på. Gjort er gjort. Hadde jeg gått på regattakontoret for å sjekke stillingen hadde vi ikke brutt, garantert. Men det var jeg som skipper som tok avgjørelsen så ingen å skylde på. Hadde ikke noen ambisjoner før start, kun å delta, men jaktinstinktet kom forholdsvis raskt. For meg som rein turseiler ble passasjene Vatlastraumen, Ståløyosen og tildels Stolmen noe av det mest nervepirrende jeg har opplevd i båt. Det å krysse seg oppover et svært felt der båtene til tider lå flat, vi også, var en ny og tøff opplevelse. I Vatlastraumen lurte jeg på hva f..n jeg hadde startet på. Var rimelig engstelig for båten. Starten ble som tidligere nevnt en katastrofe, vi viste ikke hvor startlinjen lå. Noe tydligvis andre viste, eller? Seilase i havet var en deilig seilas, Jazz seilte som en drøm. Sun Flyer , autopiloten var ikke i bruk. Kun en lazybag som må sys. Lærdom til meg selv til neste gang, Gjør bedre forberedelser. Når starten går vil man ikke lenger bare delta... Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Vi hadde vel mye den samme opplevelsen som Gandsfjord - 'Hvor f**en er linja?' - 'Gikk starten nå?' - 'Nå går de!' - 'Oi, der er startbåten!' Om det var så ideelt å bruke en seilbåt som komitébåt kan vel diskuteres. Selv om den ikke hadde seil, og en remse med flagg opp i masten, så var det jaggu ikke lett å se den innimellom alle båtene som sirklet rundt den. Hadde de i stedet brukt en motorbåt som hadde skilt seg klarere ut, så hadde den nok vært enklere å få øye på. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
bjoris Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Syns også starten ble kaotisk, kunne vært lagt litt lengre ut i osen syns jeg. Ellers er det selvsagt mange årsaker til at en bryter, men jeg forstår ikke hvorfor en bryter når en likevel skal tilbake til Bergen. Jeg har mer forståelse for Koppervik båten som gav seg etter mange, mange slag under broen i Karmsundet:) uten fremdrift... Jeg syns ellers det var altfor streng straff å diskvalifisere Silje som vel vant LYS-klassen vår, men ble disk pga at de gikk øst av Liholmane. Det er for meg mer natrulig med en god tidsstraff enn disk i en så lang regatta for den tabben. Det er ikke mye å tjene på dette og uten at jeg har snakket med dem antar jeg det skyldes at de ikke har oppdaget det i programmet. Det står jo frittløp ned og da er det lett å tro at dette gjelder opp igjen også. Hvorfor i all verden det skal være øst for Liholmene nordover må fuglene vite... Bare tull spørr du meg. Vi måtte ringe regattakontoret før vi fant ut hvor disse øyene lå. Trodde det var rett før mål, men, men... Hva mener proffene om dette? Redigert 2.Juni.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Smurph Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) ...Ellers er det selvsagt mange årsaker til at en bryter, men jeg forstår ikke hvorfor en bryter når en likevel skal tilbake til Bergen... Tja, trøtt, sliten og lei. Båten drev inn mot brenningene, og vi slet med å komme oss ut igjen. Begge om bord hadde jobbet lange dager i ukene før regattaen og var sliten allerede før det startet, og vi hadde nok av oppgaver som ventet oss når vi kom til land igjen + at familien også vil ha en bit av far. Med dårlige utsikter til å fullføre valgte vi heller å prioritere en god natts søvn og tidligere hjemkomst. Redigert 2.Juni.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
hei Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Hei Ble Silje disket. Er ikke det litt drøyt. Synes dette var en fint tur. Skal jeg komme med noen minuser må det bli startlinjen ved Askøy og mållinje Skudesneshavn. Spesiellt synes jeg linjen i Skudesnes var dårlig. Vi kom inn 0215 (på våre klokker) mørkt trangt med båter som ligger rett ved linjen for å ta ned seil. Hjelper heller ikke når det kommer båter uten lanterneføring. Var rimelig nære med å kollidere. Bare full akterover og flaks hindret dette. Det beste hadde vært å rundet en bøye for deretter sette kursen nordover. Pitestopen ble kun en irritasjon som nok var dråpen som skulle til. Ønsker ikke ødlegge båten for en regatta. Mulig det er jeg som er uerfaren, nærsynt og grinete. Redigert 2.Juni.2009 av hei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Ble Silje disket. Er ikke det litt drøyt. Det synes noe knallhardt i øyeblikket å diske noen for dette. Imidlertid vil juryen tenke gjennom en avgjørelse for å prøve å forutse hva som vil skje dersom avgjørelsen apelleres til forbundet. I dette tilfelle, hvor båten ikke har seilt banen som beskrevet i seilingsbestemmelsene, tror jeg en apell ville ført til disk uansett. Hvor hardt man enn måtte ha stått på før et evt regelbrudd kommer nok ikke inn som en formildende omstendighet. Kun dersom man hadde seilt vesentlig lengre enn opprinnelig løp kunne muligens en disk vært unngått. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
hei Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Ok Må få legge til at det ikke er noe kritikk til mannskapene i Skudsneshavn, de gjorde en kjempejobb. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Må henge meg på "hei" ang mannskapet i Skudenes, veldig hyggelige og positive. Rett før avgang kom det en kar som jeg mistenker hadde forsovet seg, han skulle serverer gratis vafler og kaffe, men sleit litt med å finne alle båtene... Hehe. Vi var jo blant de siste som gikk ut med start kl. 1010, men vi fikk i hånda varme vafler med blåbærsyltetøy og kaffe... på vei til start! Nydelig:) Neste så jeg har lyst til å ta turen igjen med en gang. Må jo innrømme at det kverner i hode hvorfor vi ikke har bedre båtfart også, vi hadde f.eks ikke mulighet til å holde følge med Vito, Hanse 320 i starten, de hadde 105%er, men det var stor forskjell, både på høyde og fart... Vel, vi får bare håpe båten forvandler seg med det nye seilet, forsiktige prøver i helt lettvind var svært oppløftende, men her er nok mye å ta tak i andre steder også... Redigert 2.Juni.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Det synes noe knallhardt i øyeblikket å diske noen for dette.... Ja, du har rett i det, men selvsagt en skal jo seile den banen som er oppgitt. Det er nok litt dumt å ha en slik passering når det står frittløp nedover, det var iallefall bare flaks at jeg oppdaget at ikke det samme gjaldt oppover. Takk for siste, forresten, hyggelig å hilse på:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
jupan Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 ...det var stor forskjell, både på høyde og fart... Vel, vi får bare håpe båten forvandler seg med det nye seilet, forsiktige prøver i helt lettvind var svært oppløftende, men her er nok mye å ta tak i andre steder også... Let og du vil finne... Vi forsket en DEL på genoa 3'eren underveis og etterhvert kom vi inn på rett side av windex'en... Riktig så bra ble det faktisk. Et stort EUREKA, og da tok det seg betraktelig opp. JRO Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Grunnen til at løpet ikke er fritt tilbake er jo for å få avkortingsmuligheter. Man må jo samle båtene hvis det skal gå. Derfor måtte alle gå kobbeleia. Båter som går feil blir ofte disket. That's life. Men det kunne like gjerne vært oss. Jeg har ikke finlest løpsbeskrivelsen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Må jo innrømme at det kverner i hode hvorfor vi ikke har bedre båtfart også, vi hadde f.eks ikke mulighet til å holde følge med Vito, Hanse 320 i starten, de hadde 105%er, men det var stor forskjell, både på høyde og fart... Vel, vi får bare håpe båten forvandler seg med det nye seilet, forsiktige prøver i helt lettvind var svært oppløftende, men her er nok mye å ta tak i andre steder også... Husker du alle trimmemulighetene: Skjøtepunkt, fallstramming, akterliksstramming, akterstag og skjøtetrim for forseil, Løygang, uthal, kickstrap, fallstramming, akterliksstramming, akterstag og skjøtetrim for storseil. - og så høyden versus farten når det gjelder styringa. Veldig fort gjort å glemme noen av disse i farta - eller forkaste dem fordi det blir mye å tenke på/gjøre i kampens hete. Men det er kombinasjonen av alle som gir de 0.2 knop som skiller mellom teten og køen på regattabanen. Stramming av fall f.eks - på tur setter man det sånn passe, og der kan det stå. I regatta setter man det for hver 3 m/s endring i vindstyrke. Og det har noe å si. Det viktigste for distanseseilaser - stamina - har dere. Viktigere enn trim det (sier jeg og gremmes over vår innsats). Og takk for sist ja. Vi treffes nok på sjøen ved en annen anledning en gang Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bjoris Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Innser at jeg nok må lese seiltrimboka nøye, jeg vet det er mye jeg ikke kan i teorien heller og i praksis blir det jo ofte som du sier at det blir mye å tenke på, dermed uteblir justering av fall, kick, uthal mv... Styringa og skjøtinga er jeg mer nøye på, passer alltid på at båten har minimum 6 knop på kryss om det blåser litt, hadde et par diskusjoner med min kompanjong der som liker å gå litt for høyt. Det ser så bra ut, men i praksis kommer enn ikke høyere selv om baugen peker høyere, dessuten mister en fort 0,5-1,0 knop og det er jo litt katastrofe i regatta:) Neida, det går nok ann å få fart på Hansemann... Ser at akkurat nå må det prioriteres litt ned da all seilingen går litt for mye utover familien... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
opus Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Husker du alle trimmemulighetene:Skjøtepunkt, fallstramming, akterliksstramming, akterstag og skjøtetrim for forseil, Løygang, uthal, kickstrap, fallstramming, akterliksstramming, akterstag og skjøtetrim for storseil. - og så høyden versus farten når det gjelder styringa. Synes dette fortjente en egen tråd, tommelfinger-regler ved trimming av seil: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55306 Ellers flott med bilder og ærlige historier fra regatta/reèll seiling her, stå på! Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Hei jeg bruker ofte VMG (fart mot vind) som en referanse på å finne forholdet mellom fart og hvor høyt en skal gå på kryss. Når du har den høyeste VMG, er dette det optimale Dette har du nok på instrumentene Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 (redigert) Når det gjelder å seile på kryss og fart så er det greit å dra fram polardiagrammet til båten og finne target speed , og så ha det sånn halvveis i hodet og seiler man for fort så seiler man for lavt og motsatt seiler man for langsomt så seiler man for høyt. Jeg må ærlig talt si at det ikke er helt enkelt å lese seg til vinkelen man seiler på fra vindinstrumentet heller , det fungerer jo men det kan skape forvirring. Eksempel: Seiler jeg med sann vind 52grader i 10knops vind (boatspeed 7,1kn) så er app vindstyrke 15,4knop og app vind inn på båten 31grader , sitter jeg da og ser på true vind på instrumentet så leser jeg 52grader men det er ikke mulig å gå spesielt mye høyere da vinden på båten er 31grader. Dette er ikke noe tema jeg kan mye om men jeg lærer gjerne. En dummies guide til å bruke VMG er fint om noen vil øse ut litt lærdom Redigert 3.Juni.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.