Jump to content

Seilmakeren Doublehanded 2009

Sun Flyer

Hvem gjør det best?  

40 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ingen ekspert, men man har da seilt virtuelt på sailonline.org.

VMG - 'Velocity Made Good' - er farten din mot - eller fra - vinden når du leser den av vindinstrumentet. VMG på kartplotteren er derimot farten din mot - eller fra - et veipunkt.

I regattasammenheng er det vel stort sett VMG i forhold til vinden som er interessant.

Når du seiler mot vinden er VMG positiv, og unna vinden er VMG negativ pr. konvensjon. Uansett så skal du normalt etterstrebe høyest mulig VMG på kryssen. Da har du den optimale kombinasjonen av høyde og fart. På lens skal du seff ha lavest mulig VMG, siden den da har negativt fortegn :wink:

PS: For de som virkelig vil ha en dypere forståelse av hvordan seilene er satt sammen og fungerer, så kan jeg ikke varmt nok anbefale 'Maximum Sail Power' av Brian Hancock. Mens Ivar Dedekam gir deg regler for hvordan seilene skal trimmes under gitte forhold, så forklarer Hancock i detalj hvorfor det skal være slik. Skal ikke akkurat påstå at jeg har klart å omsette all denne nye kunnskapen i så mye mer båtfart ennå, men jeg jobber med saken :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Det er Raymarine ST60+ serien jeg har erfaring med. Her trykker du bare på knappen som er merket 'VMG' på vindinstrumentet, så viser det digitale displayet VMG i stedet for vindhastigheten. Pilen fortsetter å vise vindretningen. For å komme tilbake til normalvisning trykker du på 'disp'-knappen

På tridata-instrumentet kan du trykke 'speed'-knappen flere ganger for å bla deg frem til VMG-visning. Modus markeres ved at 'VMG' vises i displayet.

Bundin er bátleysur maður

de mest ekstreminstrumentale jeg seiler med har target speed ihht polardiagrammet på display på masten. Bare dette ikke tar oppmerksomheten bort fra fintrimmen ved å holde øye med seil og rigg og ikke skjermer, er det helt ok. For det har vist seg at det er mulig å seile raskere en target speed.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...