Smurph Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Ingen ekspert, men man har da seilt virtuelt på sailonline.org. VMG - 'Velocity Made Good' - er farten din mot - eller fra - vinden når du leser den av vindinstrumentet. VMG på kartplotteren er derimot farten din mot - eller fra - et veipunkt. I regattasammenheng er det vel stort sett VMG i forhold til vinden som er interessant. Når du seiler mot vinden er VMG positiv, og unna vinden er VMG negativ pr. konvensjon. Uansett så skal du normalt etterstrebe høyest mulig VMG på kryssen. Da har du den optimale kombinasjonen av høyde og fart. På lens skal du seff ha lavest mulig VMG, siden den da har negativt fortegn PS: For de som virkelig vil ha en dypere forståelse av hvordan seilene er satt sammen og fungerer, så kan jeg ikke varmt nok anbefale 'Maximum Sail Power' av Brian Hancock. Mens Ivar Dedekam gir deg regler for hvordan seilene skal trimmes under gitte forhold, så forklarer Hancock i detalj hvorfor det skal være slik. Skal ikke akkurat påstå at jeg har klart å omsette all denne nye kunnskapen i så mye mer båtfart ennå, men jeg jobber med saken Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Enzo Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Jeg ar som deg seilt en del sailonline som du vet og jeg bruker VMG der og skjønner opplegget men hvordan bruker man det i praksis i båten ? Er det bare å trykke på ett eller annet på vindinstrumentet eller tridataen (ray) så kommer VMG opp og man kan bruke det direkte ? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Det er Raymarine ST60+ serien jeg har erfaring med. Her trykker du bare på knappen som er merket 'VMG' på vindinstrumentet, så viser det digitale displayet VMG i stedet for vindhastigheten. Pilen fortsetter å vise vindretningen. For å komme tilbake til normalvisning trykker du på 'disp'-knappen På tridata-instrumentet kan du trykke 'speed'-knappen flere ganger for å bla deg frem til VMG-visning. Modus markeres ved at 'VMG' vises i displayet. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Enzo Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Oki det har jeg ikke testet ut i det heletatt , har ST60 vind og tridata + 3 multidisplayer så da kan jeg jo bare legge inn VMG på ett av de. good good Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Bra tips, har VMG på IS20 mener jeg så dette blir interessant å se om er noe å bruke... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Blanco Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 de mest ekstreminstrumentale jeg seiler med har target speed ihht polardiagrammet på display på masten. Bare dette ikke tar oppmerksomheten bort fra fintrimmen ved å holde øye med seil og rigg og ikke skjermer, er det helt ok. For det har vist seg at det er mulig å seile raskere en target speed. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.