TomasK Startet 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2009 Har altså lagt opp nytt elektrisk anlegg i båten. Fra før gikk det 1,5mm fra batteriet til bryter/sikring på dashbordet som videre kun gikk til lanternene. Byttet ut til 6mm fortinnet frem til bryterpanel + jordskinne. Alt av elektroniske komponenter går via bryterpanelet (også strøm til ekkolodd). Trenger jeg da en ekstra "hovedsikring" på denne 6mm hovedstrømkabelen? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Hei! Det er lurt å sette sikring på 6-kvadraten ved batteriet. Den kan du ha maks 25A sikring på. En hengesikring gjør jobben. Men jeg forutsetter at du har sikringer på alle kursene du kobler ut fra dashb. også. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Er som trikkern skriver veldig lurt å ha en sikring ved batteriet. Gjerne en "hovedsikring. hjelper lite å ha en sikring ved eller på panelet hvis det av en eller annen grunn kortslutter mellom panelet og batteriet. lite kult å ha 6 meter med 8mm2 som som henger som en glødetråd og svir alt i nærheten Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
TomasK Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Takker for svar! Da huker jeg på en sikring på hovedstrømkabelen. Sette på en 20A eller noe da? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Jeg har 100A automatsikring på 16mm2 kabel. Du kan jo prøve Kabelkalkulatoren og se hva den sier om sikringstørrelse. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
TomasK Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Er ikke akkurat voldsomme greiene som er koblet til bryterpanelet.. Er lanterner da, samt strøm til ekkolodd (strøm av/på) og til et par led lys (interiør). Vet ikke hvor mange ampere dette trekker hvis alt er på, men det kan ikke være rare greiene. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Om det ikkje er mykje som er tilkobla brytarpanelet no, so skulle det vera rart om det ikkje nokonsinne kjem meir. På ein 6 kv. enkel ledar, trur eg at eg ville sett 30 A sikring, men OBS!! den må ha god tilkobling, so ikkje tilkoblingspunkta gir varmgang. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.