Jump to content

Vinduslekkasje Scand Atlantic

kosl

Recommended Posts

Hei

Det fremste stb. sidevinduet på -03 atlantic´en lekker. Det har vært forsøkt tettet men uten hell, så ved første godværsperiode er det vel bare å ta mot til seg å få det ut.

Sikkert noen som har erfaringer på dette, men kvier meg litt på å gå i gang, det strekker seg jo så langt bakover, det går fra forpiggen, gjennom et kleskap og inn i salongen!!

Er det å anbefale å bytte gummilisten når en først har det av eller er det tilstrekkelig med ikke-herdende tetningsmasse?

Noen som har erfaringer og gode tips til løsning?

Kjell/

Hvor lekker det, og er det mye?

Jeg har en Nidelv 24 med alu-lister rundt vinduene som begynte å lekke relativt mye i fjor. Kjøpte et remedium på liten flaske fra Maritim i fjor, og påførte dette på gummien (mellom alulistene og glassfiberen) i fjor. Etter 1 behandling der jeg påførte dette stoffet 3-4 ganger med 1-2 timers mellomrom på samme dagen (var opphold) - så er vinduene helt tette!

Sikkert noen her som vet hva jeg snakker om. Det anbefales i alle fall å prøves først før du demonterer hele sulamitten.

Edit: Husket det. Her er det: Captain Tolley

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hva er det forsøkt å tette med?

Hadde en Baltic som lakk som ei sil ved flere av vinduene

La maskeringsteip på vindusramme og skrog. Og mellom ramme og vindu. Da jeg ikke var helt sikker på hvor det lakk. La dem med en 2 mm klaring mellom.

Avvfettet med rødsprit. La på Tec7. Ble en tynn fin "pakning" som holdt tett de 3 åra vi hadde båten i allefall. Hvis du ikke viste at det var lagt på "juksepakning" var det nesten umulig å se.

Forresten, du er sikker på at det er vinduet som lekker? Kan også være i takluka. Så går vannet oppå takplaten og renner ned langs vindus listen. Har blitt lurt på den måten selv en gang.

Forsøkte på alle mulige måter å tette ettvindu på en Nidelv 24. Ingen ting hjalp. Ut med vinduet ny pakning, lakk like mye. Fant ut at det var i innfestingen til håndrekka som det lakk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Captain Trolley eller andre Crack sealers er ok på små lekasjer. Lekasjen skal ikke være så veldig stor før vesken bare renner rett i gjennom.

Helt enig. Det kan hjelpe en stund. Og plutselig blir lekkasjen verre enn noen gang. Det opplevde ihvertfall jeg, når jeg brukte det stoffet der. Jeg kommer ikke til å bruke det mer. Uansett. Det endte med at jeg måtte ut med vinduet og bytte pakning. Da ble det bra.

Hadde samme problemet på min baltic, brukte noe som creep crack cure som jeg kjøpte på maritim, dette er ett veldig tyntflytende stoff som ble påfør utenfra. Etter ett par påføringer var vinduet tett

Er det samme som det er forsøkt tettet med her også, dog uten at det ble tett.

Er nok ikke store lekasjen, for regnet holdes ute men ved vask/rengjøring kommer det noen dråper, som ender inne i forpiggen.

Kan det tenkes at lekkasjen er på "undersiden" av vinduet?

Ved vanlig regn kommer jo regnet normalt ovenfra, gjerne litt skrått. (Bortsett fra på vestlandet der det regner vannrett..) Hvis vannet må bevege seg oppover inne i pakninger osv vil jo normalt sett ikke regn presse vann inn der, men ved vask er det jo ofte man spyler slik at vannet spruter oppover...

Normalt sett vil jo de remediene vi snakker om her kun tette lekkasjer der vannet renner nedover...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 4 uker senere...
:flag: Har også brukt Captain Tolley på min Scand 26 CC. har ikke oppdaget lekkasje etterpå :smiley:

Kjøpte en flaske med Captain Tolley og påførte der jeg hadde størst mistanke, og det ble tett gitt!!

Har hatt vekslende regnvær de siste 14 dagene uten at det har kommet inn fuktighet.

Varer evig gjør det sikkert ikke, men ut sesongen er bra det også :smiley:

Takker for aller nyttige tips, og god sommer!!

Redigert av kosl (see edit history)
  • 3 måneder senere...

:headbang: Har hatt mye lekkasje fra vinduer i sommer.Lurer på om jeg skal skru ut vinduene og bytte gummilistene.

Vinduene sitter i gummilister,med aluminiun rundt.Disse alulistene kan skrues av på innsiden.

Må i så fall finne ut hvor jeg får tak i nye.

Er fristet til å gjøre som en nevnte tidligere i denne tråden.Maskere med tape,og legge på sika eller tec7.

Noen med erfaringer her?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...