Jump to content

KNBF: -Båtfolket vil ha UP på sjøen!


Astor

Recommended Posts

UP-sjefen svarer på KNBFs oppfordring at de lett kan ta kontroller på sjøen dersom forholdene blir lagt til rette. Denne artikkelen er sakset fra Aftenposten.

 

–Nå er innsatsen på sjøen prisgitt den enkelte politimester i hvert distrikt og hans eller hennes prioriteringer. Den varierer veldig. Politiets sjøtjeneste ville vært mye mer effektiv hvis den ble lagt under Utrykningspolitiet (UP), etter samme modell som på landeveien. Da kan de operere på tvers av politidistriktene og sette inn ressursene der de trengs mest til ulike tider, sier Jan H.Syvertsen, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund.

 

Sjef for Utrykningspolitiet, Odd Reidar Humlegård, sier at det de gjør på veien lett kan overføres til sjøen.

–Det er samme type aktiviteter vi skal kontrollere der som på veien: fart, adferd og rus. Og det er klart at vi kunne vært fleksible og brukt kompetansen vi har i større grad også på sjøen, sier han.

 

Større tilstedeværelse vil gi bedre adferd på sjøen etter min mening. Det er vel bare de som har noe å frykte som ikke ønsker dette vil jeg tro. Møter vi politibåten er det alltid hyggelige folk som gir et vink tilbake. Det er værstingene som bør tas. Og kanskje det kan bli færre av dem også med større tilstedeværelse av politi på fjorden.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Dette vil nok ikke skje:

 

Endrer ikke.

Politidirektoratet mener dagens sjøtjeneste fungerer bra og vil ikke flytte tjenesten til UP.

–Dagens ordning fungerer tilfredsstillende, og det er lite hensiktsmessig å flytte ressurser fra distriktene for at UP skal drive sjøtjeneste noen uker midt på sommeren, sier assisterende politidirektør Vidar Refvik.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Samfunnsøkonomisk må det da være katastrofalt uøkonomisk bruk av penger når statistikken klart og tydelig forteller om svært få ulykker i forhold til antallet båter? All statistikk sier jo så. Og selv drukningsstatistikken er jo relativt snill. Kanskje noen kunne forby joller, så vi ble kvitt de fleste drukninger? Eller et alle blir pålagt å bruke seilbåt, for antallet seilere drukner i svært liten grad, de bare grunnstøter mye oftere enn motorbåtfolket.

 

Kanskje politidirektoratet burde prioritere mer politi til ordenstjeneste, landeveien, innbrudd, narkotika osv i stedet for å la de ligge på lur bak nærmeste nes for å gi 1500 kroner i bot til en hekksjøgeneral? Bare en tanke altså....

 

Hvis du som leser fikk 100 millioner fra politidirektoratet og beskjed om at du kunne sette det inn på hvilket som helst sted i politietaten, ville du da prioritert betjenter på hvert nes? Fint om du i så fall begrunner hvorfor du prioriterer som du gjør.

 

 

 

 

Artikkelen er sendt ut av NTB og plukket opp av mange aviser.

Her er en tilsvarende fra Dagbladet. Mye verre, men kommentarene til leserne er i alle fall bra.

http://www.dagbladet.no/2009/05/19/nyheter...politi/6291517/

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Dette er definitivt et tegn på at sommeren nærmer seg ja, koser meg med agurker her i stua også :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det blir vel kanskje mest burker :-) Sitter å slår i hjel litt tid inntil vi kaster loss og går til Horten i morgen tidlig :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...