rolk Startet 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2009 Jeg går med planer om å anskaffe meg en fiskeskøyte. I dag snakket jeg med en mann fra nord som har vert mye på fiske. Han sier at lukten i lasterommer i en skøyte vil komme når en begynner å varme opp lasterommet. Er det noen som har erfaring med dette. Jeg har planer om å innrede lasterommet, og da vil det jo bli oppvarmet. Nå ble jeg veldig i stuss. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Har ikke peiling, men jeg ville vært litt skeptisk selv. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Jeg tror ikke dette vil bli noe problem. KAn være at betongen i rommet må hugges opp og legges ny og noen plaster over gammel betong for å få bort event. lukt. Når det gjelder lensebrønnen vil den kunne rengjøres. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 men det er klart,treffer du på rette mann,så får du sikkert et svar,ville tro det var noe man kan gjøre.Er jo mange som har blitt bygd om opp igjennom.....trokke det lukter fisk i allesammen... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Bernt Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Går det å lage jomfruer av gamle horer? Fiske lukta har trekkt langt inn i treværket og vill lukkte i mange år, spesielt ved varmt vær: Bernt Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Hei Det kan også være et poeng å undesøke hvordan båten er brukt. Dersom det har vært ført fisk i løs vekt i lasterommet ser jeg for meg at lukten kan sitte i litt. Vi har derimot aldri hatt problemer med dette i vår båt etter at vi fikk vasket skikkelig.(se link i signatur) Den var kun brukt til dagdrift på snurrevad de siste 10 årene, og all fisk ble fraktet i kar på dekk. Når vi hentet båten luktet det selvfølgelig død og dævel ombord. Det var nesten så vi lurte på om det lå igjen en mann i en køye vi ikke hadde funnet enda. Men etter at alt under dørk ble badet i Zalo og høytrykksspylt, kom det seg betraktelig. For å holde det rent og luktfritt, spyler vi regelmessig kjølsvinet med saltvann fra spylepumpa. Erfaringen er at dersom det blir stående ferskvann i kjølen, blir det lukt etter en stund. Om vi ikke har mulighet til å spyle med saltvann og lense, bruker vi luktfri toalettveske i kjølen for å hindre bakterieutvikling og dermed lukt. Vi la varmesløyfer i dørken i rommet i fjor vinter , og i den forbindelse var vi litt skeptiske til om vi kom til å vekke noe gammelt dævelskap i støypen. Det som da ble gjort var å støpe på en liten cm, og male med diffusjonstett maling. Har ikke merket noe ubehagelig lukt så langt. Må vel også til sist legge til at terskelen for lukt sikkert kommer litt ann på bruksområdet. Vår båt er ment å skulle være gammelbåt, og da tolererer man sikkert ubevisst litt lukt. Det er mulig kravene vil være anderledes om du skal innrede båten til enebolig. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Victora III Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 (redigert) Fyll skuta opp med lut og klor og la det hele stå og godgjøre seg en ukes tid. Da er du i grunnen kvitt alle problemer vil jeg tro . Klare ikke la være å tulle litt her Redigert 21.Mai.2009 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 I Fredrikstad bygget man om det gamle Fjordfisk-mottaket til leiligheter i flere-millioners klassen. Ryktene skal ha det til at når sommerværet er som finest lukter det gammel rekefest i hele bygget.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
p-kaill Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) Går det å lage jomfruer av gamle horer? ...jævlig bra kommentar... Spørsmålet er hvilket fiske båten har vært benyttet til, er det reke,lodde,så er det sikker "pumpe- lukt. men lukt kan fjernes om man gjør en god jobb. Kanskje trådstarter gir oss litt mer info... Redigert 22.Mai.2009 av p-kaill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Gamle trebåter med lite lufting har ofte en egen lukt om de har blitt brukt til fiske eller ikke. Egentlig er ikke dette noe problem for de som er ombord for etter 3-4 dager så kjenner man ikke lukta mere. Og så får man goood plass når man skal betale etter å ha proviantert. Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Kanskje trådstarter gir oss litt mer info... Spørsmålet mitt var litt generelt. Jeg går og ser om og om igjen på denne. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17044753 Er det noen som kjenner til denne skuta, så hadde det vert fint med noen kommentarer. Sitér dette innlegget Link to post
Lindes Rederi Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Kjenner ikke til skuta, men til selgeren! Jeg ville holdt meg langt unna... Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Prøv med ozon. det kan nok hjelpe endel. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.