Jump to content

Går det an å fjerne fiskelukten i en fiskeskøyte

rolk

Recommended Posts

Jeg går med planer om å anskaffe meg en fiskeskøyte. I dag snakket jeg med en mann fra nord som har vert mye på fiske. Han sier at lukten i lasterommer i en skøyte vil komme når en begynner å varme opp lasterommet. Er det noen som har erfaring med dette. Jeg har planer om å innrede lasterommet, og da vil det jo bli oppvarmet. Nå ble jeg veldig i stuss.

Hei

Det kan også være et poeng å undesøke hvordan båten er brukt. Dersom det har vært ført fisk i løs vekt i lasterommet ser jeg for meg at lukten kan sitte i litt. Vi har derimot aldri hatt problemer med dette i vår båt etter at vi fikk vasket skikkelig.(se link i signatur) Den var kun brukt til dagdrift på snurrevad de siste 10 årene, og all fisk ble fraktet i kar på dekk.

Når vi hentet båten luktet det selvfølgelig død og dævel ombord. Det var nesten så vi lurte på om det lå igjen en mann i en køye vi ikke hadde funnet enda. Men etter at alt under dørk ble badet i Zalo og høytrykksspylt, kom det seg betraktelig. For å holde det rent og luktfritt, spyler vi regelmessig kjølsvinet med saltvann fra spylepumpa. Erfaringen er at dersom det blir stående ferskvann i kjølen, blir det lukt etter en stund. Om vi ikke har mulighet til å spyle med saltvann og lense, bruker vi luktfri toalettveske i kjølen for å hindre bakterieutvikling og dermed lukt.

Vi la varmesløyfer i dørken i rommet i fjor vinter , og i den forbindelse var vi litt skeptiske til om vi kom til å vekke noe gammelt dævelskap i støypen. Det som da ble gjort var å støpe på en liten cm, og male med diffusjonstett maling. Har ikke merket noe ubehagelig lukt så langt.

Må vel også til sist legge til at terskelen for lukt sikkert kommer litt ann på bruksområdet. Vår båt er ment å skulle være gammelbåt, og da tolererer man sikkert ubevisst litt lukt. Det er mulig kravene vil være anderledes om du skal innrede båten til enebolig.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...