Jump to content

Olje på Mercruiser, må jeg bruke Quicksilver?


3055

Recommended Posts

om det er en bensiner du snakka om så kjører jo omtrent heile amerika kjører rundt med desse motorene i bilene sine så skulle man tro noe annet enn quicksilver sku duge ja :tongue:

I nesten alle manualer til samme hva der et så står der altfor ofte bruk only oil fra X produsent av Y kvalitet. dette er sjølvsagt bare tull og er avtalt spill om penger. så lenge oljen er av Y kvalitet så er det samme hva merke det er.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motorolje kan du kjøpe hvor som helst bare den oppfyller spesifikasjonene fra Merc. Er det en god "gammel" V8 bensiner så har jo disse slamra og gått på mineralolje siden før Elvis var i stemmeskiftet..

Hva som er "best" finnes det uendelig mange meninger om...

 

Drevolja har jeg vel aldri vurdert annet enn Quiksilver.. Er liksom ikke så mye det går av den. Finnes sikkert greie alternativer til den og.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

På motoren holder det vel lenge med vanlig mineralsk 10 (15)-40 olje, (på de eldre anbefales kun mineral etter hva jeg har hørt)

 

Mercruiserdrevene har jeg bestandig brukt orginalolje fra quicksilver, da jeg har hørt dette er en spesialtilpasset olje for den høye belastningen her, om det er salgstriks vet jeg ikke, men har iallfall gjort meg opp denne "vanen" Nå har jeg imiddlertid fått mitt første volvodrev...

Link to post
Share on other sites

På motoren holder det vel lenge med vanlig mineralsk 10 (15)-40 olje, (på de eldre anbefales kun mineral etter hva jeg har hørt)

 

Mercruiserdrevene har jeg bestandig brukt orginalolje fra quicksilver, da jeg har hørt dette er en spesialtilpasset olje for den høye belastningen her, om det er salgstriks vet jeg ikke, men har iallfall gjort meg opp denne "vanen" Nå har jeg imiddlertid fått mitt første volvodrev...

Link to post
Share on other sites

Hei

Du må ikkje bruke dyre merke olje, det som er viktig at du velger ei olje å holder seg til det, diesel er det stort sett 15w-40, bensin kan det stort sett gå bra med 10w-40. bruk instrukdjon boken når du velger viskositet, men pass berre på at den oljen du velger også oppfyller API koden, lik den som er på orginal olje embalasjon eller i boka :smiley:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Amerikanske V8'ere går best på Quecker State. Ihvertfall gjorde min Chevrolet det. Jeg kjørte 300.000km med den. Da måtte den kastes, men det var ikke motoren sin skyld. Det var faktisk mulig å høre at mototren gikk penere når jag hadde Quecker på i forhold til annen olje.

 

Skal ikke vedde på om dette gjelder båtmotorer også.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Felleskjøpet har nok en olje som passer fint, i 10 liters dunk blir det billig også.

10W-40 eller 15W-40 delsyntetisk tenker jeg skulle passe. Super Turbo D5 kjøpte jeg iallefall til Jeepen min som har motor fra samme fabrikk, altså VM Motori.

http://www.fk.no/trade/productview/396901/768/ Hmm prisen er økt, de hadde den på tilbud til 398,- i vår.

Motoren er jo italiensk men ikke så kjempekresen av den grunn at det må stå Quicksilver på kanna :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

slettes...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte en 25 liters kanne Royal Purple 10W-40 synt fra vår ærede herr Birchwood 33.

Har bare fylt den på bilmotoren min foreløpig og det funker iallefall helt greit ser det ut til.

Her er en fersk test av denne oljen, selv om de legger mye vekt på royal purples spesielle oljefilter da.

Hvor uhildet testen er kan jeg ikke si noe om.... men det er lov å la seg lure, eller friste...

http://www.boattest.com/products/Product-test.aspx?id=27

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har samme motor som deg 3055, bare ett år nyere. Selv holder jeg meg konsekvent til Quicksilvers motorolje.

Hvor mye er det egentlig å spare på alternative gode oljer, og hvorfor ta denne risken tenker nå jeg. Oljeskift en gang i året blir man da ikke ruinert av (selv om den svelger unna 12 liter) og sannheten er at originaloljen ikke er så mye dyrere enn andre. Har også for vane å tilføre litt to-takts olje i dieselen ved hver bunkring. Da maler motoren om mulig enda bedre.

Link to post
Share on other sites

Amerikanske V8'ere går best på Quecker State. .......

Det var faktisk mulig å høre at mototren gikk penere når jag hadde Quecker på i forhold til annen olje.

 

Jeg hadde også en -79 Camaro, den overhalte jeg motoren totalt.

Når jeg kjøpte den hørte man det klakket i motoren, men tok oljeskift og brukte samme olja som deg, og klakkingen forsvant.

Etter overhalingen brukte jeg kun den olja. Ble anbefalt av flere i miljøet om dette.

Var artig med skikkelig bil den gangen, bare synd bensinen var så dyr og det er dyrt å pusse opp biler her i landet. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...