Jump to content

"Diesel-klubb" i indre Oslofjord


Baltic

Recommended Posts

Kunne det være noen som tok initiativ til å danne en klubb ("Baatplassen.no-klubben?) for oss som fyller diesel, eller forsåvidt også bensin, i indre Oslofjord? Hvis vi slo oss sammen og i kraft av å være mange kunne vi sikkert forhandlet oss frem til bedre priser! Prisen på båt-diesel burde ihvertfall være en krone mindre pr.liter (dvs at den burde være under 5 kroner literen)!

 

Selv er jeg en travel småbarnsfar som har nok å henge fingrene i, men jeg vil i tilfelle være blant de første til å støtte en slik "aksjon"! Kunne dette være noe for allerede eksisterende klubber eller må det dannes en ny klubb? Kanskje vi kunne inngå avtale om bedre priser (fast rabatt) med en eller flere båtutstyrsbutikker også... Noen få tiører i avslag pr. liter er jo bedre enn ingenting, men egentlig langt fra nok! Under fem kroner literen for båt-diesel burde være oppnåelig!

 

Den som kunne tenke seg å arrangere noe slikt kunne for eksempel tatt kr.100,- i årsavgift fra medlemmene som betaling for sitt arbeid (administrasjon, utarbeidelse av medlemskort og forhandling med aktuelle aktører i markedet).

 

I indre Oslofjord skulle potensialet for medlemmer være kjempestort!!!

 

Håper at noen "føler seg kallet" til oppdraget og setter igang snarest! Ingen grunn til å vente!

 

Her må det visst "hardt mot hardt" til hvis det skal bli bedre priser      :cheers:       :nonod:

Link to post
Share on other sites

Veldig god tanke det der, og jeg håper absolutt noen er villig tiil å ta på seg ansvar for noe slikt, men personlig vil jeg ikke gjøre det. Men kommer helt klart til å støtte det og betale en årsavgift.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke så lett og få til tror jeg. Blir nok ikke nok medlemmer for og forhandle gode priser.

Men det som kunne være en tanke er og alliere seg med de som fyller diesel rett fra tankbilen.

Den gjengen som har skøyter her i Holmestrand samler seg og fyller fra tankbil.

Tror prisen da ligger på 4,50-5,00 pr.ltr

 

Haien på Marinaen ligger opp til 7,00 pr-ltr og vel så det.

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Hvorfor ikke ta med ytre oslofjord oxo og gjerne bensinfolket oxo, da blir vi fler??

 

Vi blir enige om boikott av marinaer med høyeste priser??

 

Med da måtte vi ha noe å sammenlikne med.

 

Har KNBF noe å si i denne sammenheng tro?

 

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Mye jobb for å spare ei krone for literen?

Er man villig til å kjøre 20 nautiske mil hver vei for å spare ei krone literen?

Kanskje alternativt vurdere en mindre båt?

Eller kanskje en båt med mindre fart?

Eller et større lån?

 

Hva hvis vi boikotter alle marinaer samler oss sammen, bestiller tankbil til dypvannskaia fredag kl. 17.00?

 

Eller kanskje vi skal støtte den lokale marinaen likevel og betale 5,50 for literen selv om andre betaler 4,40 fra tankbil? Marinaen er jo kjekk å ha i sesongen da. Synd hvis den plutselig stengte eller kun solgte bensin, is og VG. Dagen er ikke helt den samme da, selv om man kjøpte VG.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Støtter i hvertfall ikke haien i Holmestrand. Han klager over dårlig butikk.

Ikke noe rart i det da folk fyller i kanner og fra tankbil pg. prisene hans :confused:

 

Han hadde nok tjent mere på og sette ned prisen et par kroner!

Og så irriterer det meg at han ikke har kortautomat på pumpa hvis jeg er nødt til og fylle der.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha den (de) lokale marinaen (-e). Men liker ikke at han gjør seg rik på din og min bekostning. I utkantstrøk med lite volum forstår jeg relativt høy pris, men i Oslo-området burde volum og konkurranse bidra til lavere priser. Man kan jo av og til lure på om det er prissamarbeid ute å går     :confused:

 

Skjønner jo også at det ikke lønner seg å gå veldig langt for å spare en krone pr. liter, derfor tenkte jeg på en avtale som i utgangspunktet konsentrerte seg om indre Oslofjord og gjerne bare en forhandler. Ellers må man vel forhandle direkte med et oljeselskap og så vidløftig hadde jeg ikke tenkt det i utgangspunktet. Skulle noen likevel få til noe slikt i større målestokk, med "drahjelp" fra et oljeselskap er jo det helt fint      :sailing:

 

Synes forøvrig at det var et dårlig forslag å ta større lån for å kunne betale dyr diesel, det rådet vil jeg advare mot å følge, alle dere som har lån! Det må jo bære galt avsted. Nei, ta tæring etter næring, som det så fint heter.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er hyggelig å ha et sted der jeg kan kjøpe is og en avis i ny og ne.  Skruer har de også+litt småting til skuta.  Så derfor fyller jeg diesel på Vallø Marina og er fornøyd med det. Vi betaler 5.20 for literen.  Jeg bruker helt sikkert mer penger på annet tull iløpet av året, så jeg forsøker heller å spare andre steder.  IP telefoni f.eks (rykogreis Telehor) og Skandiabanken (vi sparer ca 3000 i gebyrer i vår familie pr år.  Det er jæ*** mye disel :-).

 

God sommer !

 

Hilsen Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke: Sett at noen lagde et forseggjort "medlemsbevis" for baatplassen med plass til navn og medlemsnummer som ble lagt ut på medlemsområdet slik at alle kunne laste det ned og printe ut. Eventuelt at dette ble "bevitnet" ved at Ingar kvitterte på hvert enkelt (Nå skal ikke jeg ta på meg jobb på vegne av Ingar - dette er bare et tankeeksperiment). Videre at det ble gjort en henvendelse til noen aktuelle bunkringssteder hvor man kort orienterte om baatplassen og antall medlemmer/kunder dette representerer og samtidig "fisker" litt etter mulighet for avslag mot at man viser fram medlemsbevis ved fylling. Med en medlemsmasse på 3000, riktignok fra mange kanter av landet, skulle man nesten tro noen ville være interessert i å sikre seg den deal hvor et visst antall av disse blir faste kunder mot en fornuftig pris til gjengjeld...

 

Forsåvidt det samme som er foreslått innledningsvis, men at vi ikke gjør altfor mye organisasjon ut av det, med tilhørende arbeid. Kanskje holder det at hver enkelt laster ned medlemsbevis og printer dette selv? OK - da kan kanskje andre også lage seg et bevis - so what? Flere bevis = flere kunder = større omsetning, og det er uansett bare til vår fordel det. Og henvendelsen mot det enkelte bunkringsstedet kan jo flere bistå med. Kanskje noen også har et ben eller to innenfor noen steder som kan benyttes i denne sammenhengen? Eventuelt kunne det tenkes at man gjennomførte en uhøytidlig poll eller to for å sjekke hvor mange av medlemmene som er innen rekkevidde for noen utvalgte steder. Da kan man henvise til pollen når man henvender seg og har et helt konkret antall potensielle å vise til.

Link to post
Share on other sites

Noe kan man vel greie å dra ut i rabatter på dette, men det spørs om det kan bli så mye som man tror.

 

Selv er mitt firma med i en innkjøpssammenslutning som heter Edium.  Her betaler vi en medlemsavgift, for mitt firma i overkant av kr 3000 i året mot å få spesielle priser på diverse tjenester som kontorrekvisita, telefoner, datamaskiner etc, i tillegg til drivstoff. Jeg selv er medlem kun med tanke på drivstoffet, forde rabatten overgår langt det medlemsavgiften er. Edium har klart å opparbeide en rabatt på kr 49 øre pr liter diesel, og 52 øre pr liter bensin. Tidligere lå dieselrabatten på kr 1,?, men det kunne ikke Shell leve med. Jeg vet ikke hvor mye drivstoff som tas ut på denne ordningen, men bare mitt lille firma tar ut ca 3600 liter diesel i måneden, så her snakkes det om betydelige mengder drivstoff i forhold til hva en klubb i baatplassen regi kan klare å ta ut.

 

Jeg tror nok den beste løsningen om man skal spare noe på dette er å benytte tankbil.  Jeg ser klare problemer med å organisere dette, om de fleste av medlemene i en eventuell klubb kanskje ikke fyller mere enn et par hundre liter, og noen betydelig mindre.

 

Selv fyller jeg mellom 600 og 700 liter, så jeg har muligheten til å bestille tankbil, men jeg har vel kommet under med at vinninga går opp i spinninga, om dette skal klaffe uten på bekostning av arbeidstid hvor man i utgangspunktet skal tjene penger.  Å organisere og utføre en slik fylling kan fort ta et par timer, og sparer jeg kr 700,- på det, er det vel i beste fall breake/even. Men, det er klart, har man et hav av tid.....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg drev selv og kjørte tankbil i ungdommen. Noen av bilene hadde tanker som var "justert mål" og hadde derfor ingen separat måler. Men de bilene som vi benyttet til å levere mer tilfeldige kvanta til f.eks. forbrukere med oljefyring, de hadde både telleapparet og lange slanger.

 

I sommerhalvåret har de som bringer ut til oljefyringene forholdsvis rolige dager. Kanskje kan man i de større båthavnene gjøre en avtale om at "dieselbilen" kommer ned på kaien hver fredag kl 15 - 17 eller noe i den duren? All betaling skjer med kort og man klatter ikke med småkvanta under 100 liter.

 

Jeg vil tro at noen tankbileiere ser muligheten for å gjøre litt business på en slik ordning i sommermånedene.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det spørs om det beste er å rette seg mot tankbilene. Men ideen med medlemskort kan kanskje komme til anvendelse hos utstyrsleverandører isteden? Hvor mange av medlemmene med egen båt er det som aldri har, og heller aldri kommer til å kjøpe noe fra Maritim? Vil tro Maritim er et ganske sannsynlig innkjøpssted for de fleste av medlemmene.

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke: Sett at noen lagde et forseggjort "medlemsbevis" for baatplassen med plass til navn og medlemsnummer som ble lagt ut på medlemsområdet slik at alle kunne laste det ned og printe ut.quote]

 

Jeg styrer en gjeng som driver med kortproduksjon og Id kort.

Prosessen er :en pc. en j**la dyr printer og software + plastkort som bankkort,  Kan sikkert lage en del  "personlige medlemskort" som ikke bare blir "papp og kontaktpapir.

Rekker sansynligvis ikke noe før jeg er tilbake fra ferie ( :cryin::nonod: :nonod: :nonod:) ca 6 Juli. men skal se om jeg rekker og lage et prøvekort og legge ut en printscreen her før jeg drar.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det spørs om det beste er å rette seg mot tankbilene. Men ideen med medlemskort kan kanskje komme til anvendelse hos utstyrsleverandører isteden? Hvor mange av medlemmene med egen båt er det som aldri har, og heller aldri kommer til å kjøpe noe fra Maritim? Vil tro Maritim er et ganske sannsynlig innkjøpssted for de fleste av medlemmene.

Har aldri kjøpt noe fra Maritim. Bor såpass sentralt at jeg kan velge mellom flere butikker. Foretrekker å se varen og i tillegg få en gunstig pris. Men kortet jo også brukes BÅDE hos Maritim, Sea og andre båtutstyrsbutikker.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke: Sett at noen lagde et forseggjort "medlemsbevis" for baatplassen med plass til navn og medlemsnummer som ble lagt ut på medlemsområdet slik at alle kunne laste det ned og printe ut.quote]Jeg styrer en gjeng som driver med kortproduksjon og Id kort.

Prosessen er :en pc. en j**la dyr printer og software + plastkort som bankkort,  Kan sikkert lage en del  "personlige medlemskort" som ikke bare blir "papp og kontaktpapir.

Rekker sansynligvis ikke noe før jeg er tilbake fra ferie ( :nonod: :nonod: :nonod::wink:) ca 6 Juli. men skal se om jeg rekker og lage et prøvekort og legge ut en printscreen her før jeg drar.

 

Mvh

 

Pjolter

Du verden, her er jo "ting på gang" allerede, dette blir spennende! Kanskje du kan antyde en pris du skal ha for en slik jobb, pr. kort!?

 

Er det noen som føler seg "kallet" til å ta på seg "forhandler-oppdraget" overfor div. forhandlere/butikker? Det er jo egentlig hele vitsen...    :cryin:

Link to post
Share on other sites

Du verden, her er jo "ting på gang" allerede, dette blir spennende! Kanskje du kan antyde en pris du skal ha for en slik jobb, pr. kort!?

 

Er det noen som føler seg "kallet" til å ta på seg "forhandler-oppdraget" overfor div. forhandlere/butikker? Det er jo egentlig hele vitsen...    :cryin:

Har ikke tenkt så langt enda,. må nesten se hva slags kort det blir snakk om først.

Feks personlige kort med navn og evt bilde eller "bare" baatplassen.no logo på kortet uten ting og tang. alt er mulig.  skal se om jeg kan tenke litt kreativt her. kom gjerne med innspill på dette.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Kort med bilde gir kanskje det mest seriøse inntrykket, men det spørs hvor stor hensikt det har i denne forbindelse? Hva blir prisforskjellen på kort med og uten bilde? Er det mye merarbeid/adm. med bilde (den enkelte må vel da i utgangspunktet sende bilde til deg)?

 

Det hadde vært fint om flere interesserte hadde sagt sin mening om saken     :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...