Jump to content

Typegodkjenning Sjømann 22?


Batdilla

Recommended Posts

Heh... Vet noen av de lærde i forumet om det i det hele tatt er sagt noe fra noen som helst om antall personer Sjømann 22 er typegodkjent/bygget for? Jeg har aldri hørt om noen typegodkjenning av Sjømannen, men det kan jo foreligge for det jeg vet. Uansett hadde det vært både interessant og nyttig og visst hvor mange personer man med god samvittighet kan ha ombord i Sjømannen uten å komme på kant med det forsvarlige (Åja - det ikke hele fotballaget som skal ombord heller da, men et par vennepar med unger blir fort noen...). Ut fra antall sitteplasser, kan man fort være en del ombord. Jeg er heller ikke altfor redd for at båten ikke tåler vekta. Men jeg akter ikke å finne ut av det ved å plutselig finne ut hvor mange man ikke kan være pga at båten er i ferd med å gå under.

Link to post
Share on other sites

Hei Batdilla.

 

Alle båter har sin begrensning når det gjelder plassen ombord, men det viktigste er at alle har et flyteplagg :diving. Vet ikke hvordan det er med kontroller i Mjøsa men her nede i syd sjekker de først og fremst de båtene som kjører litt ufulstendig :nono: og deretter de som virker litt overboket :confused:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

men det viktigste er at alle har et flyteplagg

Du sier noe. I snekker fra en 22 fot og oppover er det jo ofte plass til en god del folk på uteplassen/cockpit. Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de til enhver tid er utrustet med 7-8 flytevester ombord?
Link to post
Share on other sites

Huff. Ingen unnskyldning for å ikke ha nok vester. Men jeg hadde håpet å kunne spare lommeboka for ytterligere utlegg i det minste et par måneder ut fra tanken om at det er sikkert flere som ikke har til alle ombord :flag:. Tøysete tankegang egentlig. Vester burde heller vært det første jeg investerte i. OK lommebok - gjør klar for ytterligere innhogg :yesnod:! Tror vi har rundet 40' allerede denne våren, så litt fra eller til spiller vel mindre rolle?

Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...

Med flytevester var det noe veldig morsomt i Alicraften. Kjøpte 3 stykk før henteturen fra Sandefjord til Stathelle (det er ikke plikt til å ha på seg redningsvesten i en båt over 8 meter, men den skal finnes ombord til hver person slik at man kan ta den på seg ved f.eks værforverring eller om man skal spasere på utsiden av båten osv.) og trodde det var det jeg hadde. Etter at båten ble tatt opp på land i Sildeberget så kikket jeg litt igjennom ting og tang som var ombord (det som ikke var vesentlig for sjøsikkerhet og fremdrift ble ikke sett på tidligere) og inne i cabinen under benken var det fylt til raden med mange forskjellige redningsvester faktisk 6 stykk (nå vet jeg ikke hvor lang holdbarhet slike ting har for det virket litt som at ingen har gjort noe i cabinen 3 eiere tilbake i tid).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...