Akira Maru Startet 3.Juni.2004 Del på Facebook Startet 3.Juni.2004 Hjalp brutter med sjøsetting i dag! Gjett hva som skjedde? Joda, når båten var på vannet og begge motorene var i gang (Fjord 24 Weekender m/ to-installasjonsmotorer), så ga han gass for å komme klar av brygga, men båten bakket istedet! Overraskelsen var stor! Heldigvis gikk det bra, men båten var noen få 50 cm fra steinmoloen... (vind og sjø... + feilmanøvrering). Hva skyldes dette? Gutta med kranen mente det var servicemannen som hadde "snudd" på giret! Stemmer det?? Setter pris på tips! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Spinnaker Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Ja det høres ut som det ja, om ikke det er spesielle drev for styrbord og babord motor, da er de blitt byttet om ved installasjonen. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Akira Maru Svart 3.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Takk Shipman! Så du mener at proplellene kan ha forskjellige rotasjonsretninger, og når man da installerer motorene på feil plass, vil båten bakke??? Jøss, det høres jo enkelt ut å rette på... Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Spinnaker Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Ja proppellene har omvendt vridning, ellers vil båten dra seg til siden under kjøring. Det ene drevet går i bakovergir, og det andre i forover under kjøring. Håper derer får det til... Good luck Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Akira Maru Svart 3.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Etter en kjapp telefon med Bruttern om denne oppdagelsen, er det konstatert at PROPELLENE ER LIKE?! Det betyr at det er samme rotasjonsretning på begge drevene ikke sant? Og... båten oppførte seg stabilt og normalt når vi kjørte (med manøverkontrollene "bakover"). Hva kan det da være?? Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Hebbe Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Alt går riktig veg, men det er feilkobla i "boksen" der wirene er kobbla til styrespaken. Hjalp min nabo med å koble en enspaks gir og gass kobling på hans påhengsmotor... Tror vi fikk det til å virke riktig på 10. forsøk eller noe slik. Det er bare å skru det opp og se om at det går ann å feste girwiren på "den andre" siden. Eller kanskje det går å skru av hele boksen og sette den dan andre vegen.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Jorg-1 Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Hva slags drev har du? Her er det eventuellt bare og svitsje om kablene i spakkontrollen på dashboardet...... hvis det er Volvo penta drev....så er disse bygget for å kunne gå begge veier avhengig av propell. Egentlig skal babord propell rotere mot klokka og styrbord rotere med klokka for å oppnå stabil kurs under fart. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
880 Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Normalt vil/skal du ha motsatt dreieretning på propellene ved dobbelinstalasjon. Opplevde for et par sesonger siden en som sjøsatte båten med propellene byttet om, dette var et skue for oss som så på. Alt fungerte motsatt/speilvendt. Endte med at han måtte på land å bytte om propellene og alt fungerte ok. Årsaken var at propellene hadde hvert inne til service og verkstedet hadde merket dreieretningen utifra en "standard" men denne båten hadde motsatt dreieretning på drevene. Så med tanke på sistnevte kan drevene ha blitt byttet om dersom disse har hvert av båten, eller propellene.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
eysteind Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Man kan også endre dette på gass/gir hendelen. Dette gjorde eg da handtaket stod på feil side og eg måtte endesnu boksen. Dette var en utraflex... Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Flere som diskuterer dette. https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1086064749 Men det er på det rene at propellene skal gå hver sin vei, ellers må man korrigere med styringen og man mister fart. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Nadheim Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Hvis det er VP drev, er det en smal sak å endre propellrotasjonen: Åpne dekslet på baksiden av drevet (to skruer), flytte staget som er festet i vaieren inn i kontrollboksen. Dette er gjort på 2-3 minutter. I dokumentarkivet ligger det en verkstedshåndbok som sikkert beskriver dette i detalj. Sitér dette innlegget Link to post
Trond J Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Gjorde samme feilen på min 24 weekender selv, glemte og merke propellene om høsten og satte de på feil om våren. Tiltet opp dreva og byttet om propellene alt i orden igjenn.Ville nok ha prøvd det først. Hilsen Trond J Sitér dette innlegget Trond J Fjord boat club Link to post
Akira Maru Svart 4.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 JA! Propellene var ikke like og som det er påpekt flere ganger så har de to drevene ulik rotasjon, utover. TAKK FOR INNSPILL. Propellene er nå satt på rett plass og Weekenderen går nå fremover! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
viking87 Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Bare som et tips, dersom det ikke fungere opptimalt Hadde og en båt med to drev en gang. Der var rotasjonsretningen innover, altså at Babord propell gjikk med klokka, og omvendt for styrbord. Dvs. at vannet ble tatt fra siden og samlet i senter mellom drevene. Båten fungerte fint med dette. Men så fikk jeg vite at dette ikke var riktig rotasjons retning, jeg ringte rundt til Volvo Penta og andre, men det var ingen som jeg snakket med som kunne si noe om det ble merkbar forsjkell ved å bytte om til rett rotasjonsretning. Det ble tippet at jeg kunne muligens komme til å få en knop eller to mer fart og at båten ville bli mer retningsstabil. forsøkte derfor å snu retningen til det som alle sier er riktig. Det ble en fiasko, fungerte vel sånn noen lunde til vanlig bruk, men når båten var ferie pakket var det nesten umulig å få den opp i plan. Mener at dette kommer av at da stjeler propellene vann fra hverandre, og så blir det bare kavitering. Dette var med en Viking Crusader 31, og VP290 drev med singel prop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.