Utterndti Startet 21.Mai.2009 Del på Facebook Startet 21.Mai.2009 På min AQ145 har det alltid kommet litt vann ut mellom lokk over silhus på varmeveksler, ved å skru dette noe så inn i fast har jeg klart å holdedet tett. Men dette har på sikt resultert i at selve silhuset har sprekt. (pga overtrykk vil jeg tro , har forstått på andre med tilsvarende maskiner at det ikke skal være trykk der i det hele tatt...). Etter å ha byttet silhus 2 ganger og lokk med pakning uten bedring av problemet, har jeg kommet frem til at noe må gjøres. Lekker ikke noe nå men lokket er skrudd så hardt til at det ikke er mulig å løsne ved håndmakt Eksosmanifold ble syrevasket for 2 sesonger siden, tror derfor ikke problemet ligger der. Da gjenstår varmeveksler, oljekjøler og eksosbend. Jeg vil tro at det er oljekjøleren som er tett, er det mye jobb å ta ut denne for rengjøring og hva bør jeg evt tenke på?Hvis noen der ute har tips å komme med tar jeg imot med takk !! Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Draco24styling Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Hei! Det vil jo alltid være noe trykk i silhuset da dette er første stopp etter impeller, hadde også lekkasje på min i fjor, og feilen var også her sprekt silhus, etter jeg monterte nytt var problemet løst, Når det gjelder oljekjøleren er denne veldig enkel og ta av, skru av oljefilter og den store mutteren bak filteret, tur og returør er bare tredd inn i innsatts huset men du må løsne et av de for og få av oljekjøleren, da er den bare og ta i frahverandre og rengjøre innsatsen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Torsen67 Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Gammel tråd, men spør allikevel; Vil det fosse ut olje når man tar av oljekjøler som beskrevet over? Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Kan ikke svare på akkurat det, men jeg renset nettopp min uten og ta den av. Jeg løsnet røret fra varmeveksler, og tok av hele bunnen på oljekjøleren. Brukte en stiv ståltråd og staket gjennom rørene. Minst 10-15 av rørene var vanskelige å stake, så da regnet jeg med at jeg hadde fått åpnet for mer vann enn det som pleide å lekke ut av sjøvannssilen. Kunne ikke se hva jeg drev med, så jeg måtte bare sitte å stake på "måfå". Skrudde alt sammen igjen, og har ingen lekkasje i silen lenger. Hvis du klarer å holde innmaten helt i ro, skal det ikke komme noe olje. Jeg klarte ikke det helt så hos meg kom det 2-3 spiseskjeer. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 (redigert) Med mindre motoren står og går så vil det jo ikke "fosse" olje ut, men det er selvfølgelig noe olje der så det kan vel være greit å legge noe under. Redigert 10.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 (redigert) Takk for svar. Da får jeg prøve meg frem:) Var mest opptatt av om jeg måtte ta med meg 2 liter olje. Redigert 11.Juni.2014 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Jeg tok ut innmaten av oljekjøleren min når jeg "overhalte den", og la den i sitronsyre over litt tid. Etterpå skylte jeg av mye dritt med rennende vann og blåste så ut med trykkluft i alle hull. Det fungerte suverent. om du tar ut innmaten med "huset" på motor, og jobber trangt, påse at pakningene kommer rett på, jeg klarte på en annen motor å klemme pakningen, det fører til vann i olje :( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.