D-man Startet 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2009 Noen som kan anbefale flinke og rimelige folk for montering av Mikuni 3,5KW varmeapparat i ny Bavaria 31? Helst ikke så veldig langt fra Fredrikstad? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Dette er ganske kurant og gjøre selv hvis man er litt handy Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
D-man Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Jeg faller nok under kategorien: Lite Handy :) Så jeg er redd jeg trenger hjelp. Kan. "listepris" på verksted er ca 10 laken. hadde vært fint å fått denne prisen ned med noen tusen. Helst til det halve :) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 10 laken??? det er ikke klokt. Jeg satte inn en Wallas i min båt på 3-4 timer Sitér dette innlegget Link to post
D-man Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Blir det ikke mye kål med eksos, dieseltank, masse strøm, timer, 3 uttak og fanens oldemor? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Det er veldig inviduelt hvor stor jobben er, er det trangt tar det jo litt lenger tid. Når sant skal sies så lå alle slanger oppe fra før etter tidligere installasjon på min båt, så da er det jo en grei jobb Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Dæven 10 lappær Det var drøyt synes jeg, Skulle likt og se hva som var spesielt med dette kittet? er det lange strekk med kabling som husker prisen opp? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
D-man Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Vet ikke gitt! Er vel mye det samme på seilbåter mellom 30 og 35 fot vil jeg tro. Uansett trenger jeg hjelp fra noen som kan det, og som ikke tar seg altfor godt betalt :) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Dæven 10 lappær Det var drøyt synes jeg, Skulle likt og se hva som var spesielt med dette kittet? er det lange strekk med kabling som husker prisen opp? Så lange strekk er det ikke i en 31 foter....hadde det vært danskebåten så, med batteriene akter og varmeren foran Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Hvordan er det å komme til der varmeren skal sitte? Er det trangt? Er det separat tank for brensel, eller skal den kobles direkte til eksisterende dieseltank? Sitér dette innlegget Link to post
D-man Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Varmeren skal sitte i lasterommet under den ene sittebenken i cocpit. Tror det må "støpes" ett eller annet feste for den da den har uttak foran, bak, under og over. Den skal kobles til eksisterende dieseltank ja. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Har selv montert en Webasto i min båt, at dette er en 3-4 timers jobb er jeg ikke helt enig i. jeg brukte nok nermere 10 timer på min og da har jeg gjort det enkelt, 2 uttak og diesel rett fra fuelfilteret, vil tro at det tar mye lengre tid hvis det skal trekkes slanger helt frem også! men man kan jo håpe på en barmhjertig samaritan! Tar nesten like lang tid å planlegge kabling, rør og slanger som å gjøre jobben! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Sydvesten Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) Varmeren skal sitte i lasterommet under den ene sittebenken i cocpit. Er dette en lur plassering da... De jeg har sett som har hatt en "Mikuni" varmer har hatt den montert i kvadrantrommet akterut.... Der er det trangt som bare f..... på en 30 foter iallefall, og neppe særlig bedre i en 31 foter vil jeg tro.. Det er en relativt stor jobb å montere en slim varmer, og 10 timer er nok realistisk for en erfaren montør... I allefall om du skal ha tre uttak som er normalt, en forpiggen, en salongen og en på badet... Det blir en del luftslanger som skal trekkes.... det elektriske er rimelig greit.... det er lett tilkomst om en plasserer varmere i kvadrantrommet.. Det samme er det for diesel fra tanken, og eksosen ut gjennom skutesiden.. Selv hadde jeg samme varmer i min B39 og den var montert akterut i kvadrantrommet rett over luken fra lugaren, ikke en optimal plassering men furgerte greit... Er du heldig så er det ferdig hull til gjennomføring av luftslanger i skottene.... Isolering av luftslanger kan anbefales på det sterkeste da en vil får større utbytte av varmeren... Er prisen på 10 lapper inkludert luftslanger og ventiler samt annet som trengs, så synes jeg ikke det er så ille.. Redigert 22.Mai.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
D-man Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg har fått med komplett varmeanlegg fra Lunde. Så det er kun arbeidstimer som skal til. Trenger som sagt anbefalinger på folk som kan gjøre jobben til en fornuftig timepris. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Hva synes du er en fornuftig timespris? Har du fått pris på 10 000 kommer nok timesprisen på rundt 1000 kr. Muligens under det også. Kanskje er det noe reise inne i bildet også? Hvis dette er seriøse fagfolk er dette rimelig fornuftig spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg ser at prisen på varmeren er omlag 10.000: http://www.toppfritid.no/baat/baatutstyr/V...or%20rabatt.htm. Min erfaring er at monteringen av utstyr i fritidsbåt ofte koster det samme som utstyret, nærmest uansett hvilket utstyr man snakker om. Det er ingen tvil om at det tar ganske lang tid å montere varmer ombord. Om man gjør det selv er det jo litt av hobbyen. Om man ikke har båt som hobby er nok en ordinær pris far kyndige slik Østkyst Hustler skriver. Alternativet er at du har noen bekjente som har lyst til å hjelpe deg. Jeg kjenner ikke Bavaria 31 så jeg har ingen formening om hvor lang tid det tar å trekke luftrørene - ofte kan dette ta lang tid. Har lyst til å legge til noe OT: min erfaring er at båten ofte blir ca 30 % dyrere etter montering av "nødvendig" utstyr i forhold til "orginalprisen". Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Synes ikke prisen høres så hårreisende ut. Jeg har montert mange slike varmere, og det er faktisk ganske tidkrevende, og ikke glem at det firmaet som monterer anlegget må gi 5 års reklamasjonsrett på arbeidet. Dessuten har de sikkert ikke tjent fem øre på varmeren siden du har fått den fra lundebåt. Hadde du kjøpt varmeren ferdig montert fra et firma, så hadde nok prisen på monteringen blitt noe lavere. Det er et utak klart på dieseltanken som er ment for dieselvarmer, så akkurat den biten er ganske enkel, men alt tar tid, og det er mange små deler som skal monteres før varmeren er oppe og gå. Mener å huske at jeg brukte rundt 6-8 timer på montering av varmer i disse båtene når alle stuerom var tomme, og alle delene man trengte var der. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Grimsøy Marine har montert varmere i Bavaria før, de er ikke langt unn deg. Hør med dem. Oppfatter ihvertfall at de opererer med fornuftige priser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.