Jump to content

varmtvannsbereder, reparere eller kjøpe ny


atletico1

Recommended Posts

Har en 11år gammel 41 liters Cleghorn varmtvannsbereder som ikke fungerer lengere. Elementet er trolig kaputt - uten at jeg har fått det endelig bekreftet. Nytt element fra produsent i England kommer på nærmere 1100 kr inklusive frakt, fortolling og moms. Dette synes svindyrt og jeg lurer da på om det er verdt å reparere en gammel bereder. Kan vel kanskje holde 5-10 år til, men man får jo nye for rundt 3100 kr. Denne har heller ikkeavtappingskran for ferskvannstilførselen slik at det vil stå noe  vann i tilførselsslangen inn til berederen.

På nye beredere  sitter det også blandetermostat og da slipper jeg å få skoldetemperert vann rett ut i varmtvannslangene.

Har båtplassens medlemmer noen formening om hvor lenge en varmtvannsbereder holder   og om jeg således burde koste på den gamle ett nytt element.

 

Har event. lurt på Isotemp basic 40 liter til kr. 3290 fra Termomarin. Den oransje regular typen fra Isotemp  koster 5800, men holder visst på varmen enda bedre. Men det finnes jo flere andre merker som ATI fra Maritim, Quick fra Seatronic. Noen som har dårlige/bra  erfaringer med dissse berederne?

 

På min nåværende Cleghorn bereder har jeg en lang slange som går til utslippkobling for kjølsvinvann etc. Denne slangen har jeg fått forståelse av er en slags ekspansjonstank for  kjølevann fra motor. Er dette noe nye v.vannberedere også har?

Link to post
Share on other sites

Skal snart begynne å tuske i berederbransjen jeg også. Sist emnet var oppe, konkluderte jeg med at pga den relativt store prisforskjellen, er det bedre å heller legge de ekstra pengene i en større "vanlig" bereder, fremfor å kjøpe en mindre av typen med saltaggregering rundt selve tanken. Det har gått noen måneder siden dette og jeg har ikke fått oppdatert meg på prisene denne sesongen. Men grunnen til at jeg poster er at du kanskje vil vite at det kommende nummeret av Båtmagasinet inneholder "Norges største" test av beredere. Kan kanskje være greit å ta med seg på veien mot beslutning?

Link to post
Share on other sites

Vurderte det samme sist sommer.

Hadde en gammel fra 86 som kuttet ut, byttet denne med en 40l Isotherm Basic. Kjøpte denne hos http://www.nettbaat.no/varmtvann.shtml for kr. 2850. Har nå varmt vann i 2 døgn mot tidligere i 12 timer  :sailing:.

Hadde muligens kommet billigere ut av det ved å reparere den gamle, men hadde ikke hatt varmt vann like lenge.

Lykke til med ditt valg.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Men grunnen til at jeg poster er at du kanskje vil vite at det kommende nummeret av Båtmagasinet inneholder "Norges største" test av beredere. Kan kanskje være greit å ta med seg på veien mot beslutning?

Bra da venter jeg til jeg får lest testen.

 

 

 

Stha:

Vurderte det samme sist sommer.  

Hadde en gammel fra 86 som kuttet ut, byttet denne med en 40l Isotherm Basic. Kjøpte denne hos http://www.nettbaat.no/varmtvann.shtml for kr. 2850. Har nå varmt vann i 2 døgn mot tidligere i 12 timer  .

Hadde muligens kommet billigere ut av det ved å reparere den gamle, men hadde ikke hatt varmt vann like lenge.

Lykke til med ditt valg.

 

Ja, dette er ett godt argument.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...