Jump to content

Forslag til selvbygg, 14-16 foter, åpen eller lite dekk/vindskjerm

wiersen

Recommended Posts

Har store fritidsproblemer for tiden, og lurer på å sette igang et "lite" selvbygger prosjekt.

tenkte da på en liten 14-16 foter, helt åpen, eller med et lite fordekk og vindskjerm.

har lyst å bygge i tre uten bruk av glassfiber og denslags.

noen som kan/vil hjelpe meg med forslag til enten byggesett eller tegninger?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Forslag til selvbygg . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Kommentar fra moderatorHmm, tittelen ble rettet, men jammen satt trådstarter den tilbake til det opprinnelige. Så da må vi rette nok en gang... :headbang:

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt.

Her kommer tre forslag i forskjellige "klasser", som alle er favoritter til "mitt neste prosjekt" på hver sin måte når jeg en gang blir ferdig med min Glen-L Squirt...

Glen-L Zip

dsn-zipf.jpg

Glen-L båtene har meget gode tegninger, ett flott forum du kan stille spørsmål og det er bygget mange hundre av dem. Kan forlenges til nærmere 16'

Bygges av marin kryssfiner på spant innkapslet i epoxy. Man kan legge mahognyfiner på skrog og dekk, male skroget osv. Mange varianter på cockpit-løsning. Kent her på BP bygger en slik

Gå inn på Glen-L customer photos samt project archive så finner du bilder og beskrivelser i bøtter og span.

Det "fornuftige" alternativet

Så hever vi lista for byggekunnskap og utseendet ett par hakk, samt fjerner endel dødvekt i form av passasjerer:

Ken Bassett's Rascal

Byggebeskrivelse

424m.jpg

Kan også forlenges til nesten 16'. Bygges med kaldbaking. For å være optimal her jeg bor skulle den ha vært noe mer v-bunnet tror jeg, men skitt au.. den går fort og ser enda raskere ut. rundt 45-50 knop med 60hk. Holder for meg.. :cool:

Det "nydelige" alternativet.

-----------------

Så til sist det udiskutabelt vakreste og samtidig totalt hoderystende ufornuftige alternativet. Selv jeg har vanskeligheter med å argumenter og overbevise meg selv om at det er denne jeg bør bygge, men det sliter i må-bare-bygge-denne-begjæret hver gang jeg ser på den.

Tre-punkts hydro med innenbords V6, trimmet Wankel eller en annen kompakt motor. Strak aksel, trang sitteplass til en-og-en-halv, raka rør rett forbi venstre legg, ingen støydemping ut over vannkjølingen, farlig rask, totalt uhåndterlig å legge til osv. Men hva betyr vel det i den store sammenhengen... :cool::cool:

Bruce Crandall's Flyer-design fra 1936:

5415.jpg

Tegninger med eksakte spanteriss osv får du her:

Classic Wooden Boat Plans

Flyer%20planking,%20Tom.JPG

PICT%20Toms%20Flyer%201.JPG

Redigert av Honduras (see edit history)

Sant nok Honduras. :cool: Men moderator er jo skikkelig på hugget :boxing:

Men skjærgårdjeep alternativet vil faktisk medføre en hyggelig mengde mahohny støv i neseborene. Nok for iallefall en vinter eller to.

Om den ikke blir solgt finner jeg sikkert fram sagen selv. Må jo ha noe å fylle min egen fritid med også. Båtbygging er (nesten) kjekkere enn bruken.

Mitt båtbehov har vokst ut av garasjen. Men skulle jeg bygget igjen hadde det uten tvil blitt en Glen-L båt. Mange kjekke småbåter som er relativt overkommelige for nevenyttige mennesker.

Jeg har bygget to. Two-Plus brukte jeg to år på. Tubby Tug brukte jeg to helger på. M.a.o. noe for enhver smak. :sailing:

Redigert av 2400Styling (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...