Jump to content

Da var nok et båtbytte unnagjort

tuffff

Recommended Posts

Meklingen er solgt, og ny båt i anmarsj. Denne vakre skuta ble innkjøpt borte i "Walter_S"-land i går.

vaar_iii_forfra.jpg

vaar_iii__styrbord_2.jpg

Ikke bare konvertert til seil igjen altså, men dertil også tilbake til trebåt etter en del års fravær. Dette kan bli spennende. Ei ordentlig lita skute. Gleder meg til å få den hjem.

mvh tuffff

Da får jeg være den første som gratulerer med skikkelig fartøy!!!

Toppers! Håper at den innfrir forventningen!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takk for det Walter. Den er bygget på Hvaler i 1946 og er 29 fot lang. Bærer alderen med stil (håper jeg). Endel småpjus er det jo, men det ser faktisk ut til å være et godt utgangspunkt.

Utslaget ble gjort da jeg fikk med en stor og god tralle til båten inkludert i prisen.

mvh tuffff

Joda, bare bra her. Har gått en del kroner i båt i fjor, siste sprell ble ny kalesje, men ifølge fru Halvorsen skal jeg visst bare ha god samvittighet, pengene skal sirkulere.. :D

Ellers er planen å få båten på land neste uke, for en ukes oppshining før DEN sommeren står for døren - satser på en reprise av fjorårets. Ingen konkrete planer enda, men vet at det er mye fint å se nordover (trenger ikke være langt nordover engang!) Time will show :)

Jepp, det er(var) båten til Magnus. Den blir sjøsatt i morgen - er ferdig stoffet nå.

Artig at du har seilt med den, Fosna. Den er ikke blitt seilt med på noen år forstod jeg - kun motor, men seilene skal visstnok være sånn noenlunde bra.

Skal bli spennende å heise seil første gang. Jeg har aldri seilt med gaffelrigg før - kun spri og bermudarigg - så vi får ta det rolig og prøve på en stille dag.

mvh tuffff

• 3 måneder senere...

Noen ganger tar ting veier en ikke helt hadde tenkt seg. Da vi kjøpte hvalerskøyta hadde vi allerede vært å kikket på noen Vistaer. Bl. annet denne vakre damen:

301.jpg

Imdlertid synes vi den var priset noe for høyt, da dekket var pill råttent og måtte skiftes i sin helhet.

Så kom uansett dagen da vi hentet hvalerskøyta - kalt "Ulrik av Høysand". Nydelig stille vær og tur innom Walter_S for kaffe og båtbyggerkjeks, som er beskrevet annet sted. Motoren ladet imidlertid ikke og det var en liten bekymring, da det kun var en elektrisk lensepumpe ombord og ikke noe manuelt alternativ. Gamle trebåter lekke jo alltid noe, men været var som sagt praktfullt med havblikk over Oslofjorden.

Ulrik var en koselig båt og vi pyntet den vakkert opp med ospeløv og stor flagging for klubbens lille kortesje på St.Hansaften.

Men, det der med å kikke på båter på finn.no ligger liksom litt i blodet, og så en dag lå den grønne Vistaen til salgs med kr 20.000,- i avslag - nå til kr 60.000,-. Dette fikk Gaia (kona) se og avgjorde nærmest på egen hånd at; nå tar vi'n! Dermed satt vi med to båter og en båtplass. Ulrik ble dermed ofret og satt i på finn.no igjen. I havna var det imidlertid en som maste om at jeg måtte gjøre noe mer for å promotere dette salget. Opp med et stort leseil med tilsalgs på! Da synes den. Som sagt så gjort, og etter heising av seilet satte jeg meg på verandaen på jugebua og beundret verket. Etter ti minutter kommer det en kar ruslende ut på moloen med kurs for der restauranten lå tidligere. Skuffet over at denne var nedlagt ruslet han tilbake og stoppet opp ved Ulrik. Han ble tilsynelatende mer enn interessert og da han lente seg så langt over rekka at han nesten datt ombord, så gikk jeg bort og presenterte meg. Fyren var en hyggelig danske fra Sjælland og syntes Ulrik var riktig så staselig. Men, det var det med kona osv. (hørt det før?) Han noterte imidlertid telefonnummeret mitt før han takket høflig for seg og gikk.

En uke passerte, og en uke til, og interessen for Ulrik var heller laber, men litt ut i den tredje uken fikk jeg oppringing fra Danmark. Det var herr Flink som han presenterte seg, og sa han gjerne ville kjøpe den der båt. Vi avtalte møte og prøvetur og Flink kom med Superspeed og kjøpte båten etter en kort tur i indre havn.

Jeg hadde jo hatt ladeproblemer fra dag en og hadde i den anledning kjøpt ny dynamo, så dette skulle være løst, og alt gikk knirkefritt på prøveturen. Jeg lovte og få lys i lanternene som ikke virket siden han skulle seile den relativt lange veien til Sjællands Nyköbing med båten.

Det gikk noen uker og enda noen uker, og guttane i havna lurte på om det stemte at jeg hadde solgt. Joda - pengene var på konto og alt i orden - ingen pruting på prisen og presist oppgjør. Så en kveld ringte Flink og sa han var i båten og skulle seile hjem morgenen etter. Jeg skulle dessverre på sykehuset den morgenen og fikk ikke sett ham vel av gårde, men hørte han hadde reist i fint solskinn og med Danebrog (splittflagget naturligvis) til topps. :flag_da: To dager etterpå fikk jeg rapport fra en i Strømstad om at Ulrik var observert der. Så hadde i hvert fall turen over fjorden gått bra - trodde jeg.

Etter et par uker fikk jeg e-post fra Flink - omtrent som så:

Hej Rolf.

Jeg har fået båden til Danmark.

En smuk tur ned langs den Svenske vestkyst.

Jeg havde lidt problemsr under vejs, først mistede båden strøm, da jeg kom til Strømstad var der ikke mere strøm. Jeg købte nyt batteri og en lader og troede at problemet derved var løst, men det viste sig at båden ikke lader, så jeg oplader når jeg er i havn.

Den sidste dag inden jeg er hjemme fik jeg yderligere problemer. Lænsepumpen holder op med at virke, og det viser sig, at båden tager så meget vand ind at den på kort tid får vand over bundbrædderne og motoren får problemer. Jeg øser vand med en gryde og det blæser ca. 10 m. i sek. Så det er ikke nogen mem opgave. Jeg kommer i havn, men det viser sig at motoren har taget skade og skal udskiften (jeg har fundet en anden).

Bortset fra disse problemer, er det et dejligt skib og jeg skal nok få den sejlklar igen.

Med venlig hilsen

Flink

Makan til uheldig optimist :yesnod: Hva skal en svare til slikt? Jeg forsøkte meg med følgende:

Uff, det hørtes ikke bra ut. Dynamoen var jo helt ny og koblingene til denne nylig gjennomgått. Har du funnet ut hva som ikke stemmer med ladingen?

Problemet med kun elektrisk lensepumpe er jo nettopp tilgang på strøm. Jeg hadde nok montert en manuell pumpe i tillegg dersom jeg hadde beholdt båten.

Er motoren blitt så skadet at den er forbi et stadium av reparasjon? Kom det vann i bunnpannen/oljen?

Jeg håper du har funnet en rimelig løsning på det der motorproblem (at ikke en erstatningsmotor koster for meget).

Båten er nok solid og god i seg selv, så du vil nok få et godt skip dersom du setter henne i ordentlig stand.

Mvh Rolf

Hvorpå det dagen etter kommer følgende e-post:

Hej Rolf.

Jeg har ikke fundet ud af, hvorfor den ikke lader og der er gået vand i olien på motoren. Jeg kunne sikkert ha' reddet motoren, hvis jeg havde stoppet motoren da den begyndte at gå dårligt, men det var hårdt vejr og jeg fortsatte for motor til jeg kom til land, vel viden at det kunne koste motoren, men ellers var jeg ikke sikker på jag kunne redde båden. bardunerne/ tovværket der holder masten sprang, så det kun var en i bagbord side der holdte masten. Jeg kunne jo lade være med at sejle ud i hårdt vejr med en båd jeg ikke kendte, men båden er utrolig stabil, selv i hårdt vejr - jeg hade en del vind på hele turen hjem.

Pumpen svigtede, fordi der var en ledning der var knækket af på svømmeren. Jeg har nu sat en ekstra elpumpe der er tilsluttet eget batteri.

Jeg har været heldig, at finde en komplet motor som den er er i så jeg bliver snart sejlklar igen.

Jeg er glad for båden, og det er ikke for at lægge ansvaret fra mig jeg skriver til dig, men bare for at fortælle dig hvad der hændt.

Hilsen

Flink

Snakker om uhell og elendighet med nyervervet båt. Og ikke minst et ukuelig pågangsmot og tro på Ulriks egenskaper. Der tror jeg nok han for øvrig har rett. Ulrik er virkelig stabil, men jeg må si jeg føler meg litt ille til mote når det skjer så mye rart på hjemturen. Jeg hadde jo ikke rukket å bli noe særlig kjent med båten selv, så det var ikke så mye jeg kunne advart mot heller. Jeg hadde imidlertid observert at vantfestene til jomfruene var begynt å bli dårlige og tau til utskifting var allerede kjøpt av meg og ligger i akterkisten på båten. Flink hadde naturlig nok ikke rukket å spleise dette inn før han reiste.

Men, uansett - enden på visa er at jeg nå har pådratt meg et prosjekt med å skifte ut hele dekket på Vistaen. I den forbindelse har jeg skaffet meg innendørs lagringsplass i vinter. Tror nok også at styrhuset ryker overbord og at cockpiten blir laget større. Orginalt på Vista er denne et lite hull med plass til to rumper. Ikke særlig sosial eller hyggelig.

Jeg har ambisjon om å lage en prosjekttråd på dette arbeidet.

mvh tuffff

Ja, tuff og Gaia, nå har dere ihvertfall ferdig trutna og tett skrog på Vista'en.

Én ting mindre å passe på.

Samtidig så har dere kjøpt dere mange timer med flott arbeid og en del frustrasjon med på kjøpet. Så, alt-ialt, er summen av for- og bakdeler konstant!

Lykke til med høst- og vinter-sysler. Dette blir nok bra!

Han dere Flink var jo en skikkelig hardhaus og ikke skvetten heller. Ikke tok han det så veldig tungt at motor'n må byttes, ser det ut for. Men, så er nok motorpriser i Danmark noe som ikke knekker et husholdningsbudjett totalt - i motsetning til her hjemme. Det som teller, er at han er fornøyd.

:seeya:

N.B.: Blir jo artig å følge med i prosjekt-tråden din / deres nå utover vinteren - etter at min (forhåpentligvis) snart tar slutt!!

:tongue:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

N.B.: Blir jo artig å følge med i prosjekt-tråden din / deres nå utover vinteren - etter at min (forhåpentligvis) snart tar slutt!!

:tongue:

Ja, jo, men å "bygge om etter Walter" er ikke noen spøk :rolleyes: Det blir nok ikke på ditt nivå Walter - i hvert fall ikke her på forumet, men skal forsøke å ta tiden til hjelp for å nærme meg din kvalitet på selve arbeidet. Tankeprosessen er i gang - og det er jaggu mye å tenke gjennom også.

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...