Jump to content

Variabel spenning i 12 volts uttaket?


Dannyboy11

Recommended Posts

Jeg har investert i en Isotherm TB 26, en kjøleboks med kompressor (Danfoss), som også har spenningsvern innebygd. Denne skal slå av boksen ved 10,1 volt og på igjen ved 11,7 (eller noe sånt).

 

Jeg forsøkte koble opp boksen forleden dag i båten. Det var litt trøbbel å få strøm til den, virker som 12 volts uttaket ikke er helt på nett (irr? dårlig tilpasset til kontakten?) Etter litt vriing i kontakten fikk jeg strøm til boksen. Komressoren starter men slår seg av igjen umiddelbart. Så går en vifte (regner med at det er automatikk i denne boksen at kompressor ikke bare skal slå seg av uten at vifta går for å fjerne varme fra kompressoren - det er vel neppe spenningsvern til denne vifta - kun til kompressor tenker jeg)

 

Slik gjentok det seg hele veien. En times tid. Kompressor starter i noen få sekunder og går av igjen. Kjøleboksen ble selvfølgelig aldri kald.

 

Jeg utelukker for dårlig batterispenning. 10,1 volt er lite, videre starter jeg motor på samme batteri og det ville aldri gått om spenningen på BATTERIET er dårlig.

 

Da tenker jeg; er det slik at når det muligens er dårlig kobling i 12 volts uttaket, av en eller annen grunn, så vil dette gi VARIABEL SPENNING, og at dette gjør at kompressoren slår seg av hele tiden/aldri starter skikkelig, pga spenningsvernet?

 

Jeg skal forsøke å koble boksen direkte til batteriet og regner med at det da løser seg. (kjøpte boksen brukt og forrige eier sjekket den opp på 220 volt og da gikk den så det susa. Så termostat og slikt er ok.

 

Meninger/tanker om dette?

Link to post
Share on other sites

Det er ofte for dårlig kvadrat på ledninger frem til slike uttak. Det medfører spenningsfall når det trekkes en del strøm. Aggraget på kjølebokser trekker ofte mye strøm i starøyeblikket og da vil spenningen kunne falle for lavt og kompressoren starter da ikke. Vil ofte særlig gjør seg gjeldene når batterispenninge i tillegg er litt lav (ikke toppladet). Prøv koble direkte til batteri. Virker det greit da så vet du hva du har å gjøre... Dimensjonere opp kabler til uttaket.

Selv bruker jeg minst 4 Kvmm til slike uttak. Ofte blir det litt trangt med større kvadrat enn 1.5-2.5 kvmm, men det går på et vis. :rolleyes:

 

Vil også nevne at det kan være litt dårlig kontakt i slike uttak, noe som også kan gi spenningfall ved belasning.

 

Boksen er sikkert topp den - har en TB 42 selv...

 

Lykke til!

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å koble bolsen dirkte på batteriene er prinsippielt feil. Kan føre til nedtapping av batteriene.

Å koble den til et "sigarettenner" uttak er også prinsippielt feil. Fast inventar bør få egen kus med sikring og bryter.

 

Jeg gjetter at feilen skyldes spenningsfall i "sigarettenner" uttaket forårsaket av dårligkontakt etc.

 

Prøv kjølskapet direkte på batteriene, går det OK, ta jobben og legg opp en egen sikret kurs, med bryter, for kjøleskapet.

Link to post
Share on other sites

Heisann. Takk for svar.

 

Jeg tipper det som er blitt antydet her, at det oppstår variabel spenning i uttaket. Kompressoren starter, OLPI, så den får nok strøm til det, men den kutter igjen. Det er her jeg tipper spenningsvernet slår inn (midlertidig lavere spenning enn 10,1 volt).

 

Ser at man ideelt sett bør koble opp egen kurs osv, men denne boksen har egen sikring, samt av/på bryter, i tillegg til nevnte spenningsvern. Og når man da har en batteribank med start og forbruk adskilt så kan vel ikke det være noe problem å koble den direkte til forbruksbatteriet? Det eneste jeg ellers bruker av strøm i denne båten er stereoen og kanskje et lys i ny og ne. Kjøleboks av denne typen er kjent for å være meget effektiv og dermed "strømsnål".

 

Jeg kobler boksen rett på forbruksbatteriet.

 

(ps:dette går vel ikke som "fast inventar?" Det er en kjøleboks. Skal riktignok være permanent plassert i båten, men er på ingen måte bygd inn osv.)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...