Jump to content

Kjølesystem Yanmar diesel 3J4H - Ny motor hva må jeg gjøre?


Lakecaptain

Recommended Posts

Nå avsløres min uvitenhet. Jeg trenger hjelp av dere.

 

Tar ikke en slik motor inn kjølvann fra sjøen? Instruksjonsheftet sier jeg må fylle kjølevæske. Det er et lukket system. Hvor mye skal jeg fylle? det står:

 

Kjølesystem Ferskvannskjøling med varmeveksler

Smøresystem Komplett lukket trykksmøresystem

Kjølevannskapasitet (fersk) Motor 4,5 l (4,8 qt), kjølemiddelekspansjonstank: 0,8 l (0,8 qt)

 

Skal jeg fylle 4,5 liter oppi det lokket på toppen?

Link to post

Hei, og gratulerer med ny båt!

 

Ble ikke motoren levert med kjølevæske påfylt?

 

Du har rett i at det er sjøvann som kjøler, men det sjøvannet går bare gjennom varmeveksleren. Ferskvannskjølingen er den som kjøler selve motoren. I varmeveksleren tar sjøvannet varmen fra ferskvannet, om du skjønner? Varmeveksleren blir på en måte det samme som radiatoren i en bil.

 

Sjekk ekspansjonstanken, hvis det er væske i den så har du væsken du skal ha på motoren. Hvis du må fylle, evt, etterfylle, så skal det være en blanding av 50% destillert vann og 50% silikatfri frostvæske. Her er en oversikt fra Yanmar Norge over hvilke typer frostvæske de anbefaler.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Ja, da forstår jeg.

 

Nei jeg fikk båten helt "tørr". Båten var ikke pakket ut av plasten engang. Men det var mitt ønske, for jeg skulle frakten den 20 mil på henger i regnværet, og da hadde den blitt så skitten.

 

Takk skal du ha, da skal jeg ut og kjøpe frostvæske.

Link to post

OK, skjønner.

 

Du skal fylle på varmeveksleren, der er et lokk hvor det sannsynligvis står "coolant" eller noe slikt. Husk at det kan ta noe tid før du ser at det kommer opp noe i ekspansjonstanken, det er noe luft som må fortrenges. Fyll på slik at du til slutt har opp til minimums nivået i ekspansjonstanken. Ta av lokket på ekspansjonstanken når du begynner å fylle, så går det kjappere. Husk å feste lokket på ekspansjonstanken skikkelig når du er ferdig.

 

Husk også å følge med på ekspansjonstanken de første par turene, så ser du om du må fylle på litt mer. Men husk at ved varm motor er det trykk på kjølevæsken!

 

Lykke til.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Du skal fylle på rød longlife G30 glykol utblandet 50% med vann. Du må regne med å etterfylle en liten skvett for hver gang motoren har vært varm og så blir kald igjen. Den dagen ekspansjonsbeholderen ikke suges tørr for kjølevæske, er systemet fritt for luft. 5 år senere må du tappe ut kjølevæska og erstatte den med ny.

 

En viktig ting å huske på: Du har diverse avtappingsplugger. Normalt er disse bare løst tilskrudd på en ny motor og må skues hardere igjen. Det betyr at du må finne ut hvor mange slike avtappinger du har og om de er skrudd skikkelig igjen.

 

Synes det er rart at leverandøren din ikke har klargjort dette på forhånd. Selv om den var ferdigpakket i plast, så har de jo testkjørt båten tidligere og da virker det veldig rart om de i etterkant har tappet av kjølevæska igjen. Det må i så fall være om de har vært veldig kjipe og bare testet med rent vann i kjølesystemet. Da ruseter det imidlertid veldig kjapt.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Hei og gratulerer med ny skute :flag:

 

Dette er ikke ment som kritikk men som ren opplysning! :wflag:

 

Hvis du har kjøpt deg en helt ny båt med ny motor uten og la et autorisert verksted ta klargjøringen på motor og båt kan du få problemer med evt reklamasjoner i fremtiden, anbefaller deg og henv deg til det nærmeste forhandleren/service verkstedet for motortypen din for å foreta klargjøringen .

Uansett! Lykke til :cheers:

Norske båter er best!

Link to post

Da er båten (og motoren) i gang.

 

Flere nevner at det er underlig å ikke få båten levert "klar til bruk". Men nå ble det nå som det ble. Jeg er ihvertfall blitt godt kjent med motor og servicepunkter.

 

Det som måtte gjøres var å fylle motorolje, gearolje og kjølevæske. Ikke noe hokus-pokus når man bare ble kjent. Yanmar lager kanskje gode motorer, men instruksjonsbøkene er ikke i samme klasse. Når tegninger og figurer i instruksjonsheftet ikke ligner på selve motoren blir det ikke lett

 

En viktig ting å huske på: Du har diverse avtappingsplugger. Normalt er disse bare løst tilskrudd på en ny motor og må skues hardere igjen. Det betyr at du må finne ut hvor mange slike avtappinger du har og om de er skrudd skikkelig fast.

Dette utsagnet, samt at det hang en lapp på selve motoren som sa at "drain cocks are open" skapte mye hodebry i går. Når man da ser i instruksjonsboken for å finne disse tappeskruene, og ikke klarer å finne noen der boken sier, er det ikke lett.

 

Vi stod tre mann og klødde oss i hodet, til slutt ga vi opp å finne noen tappeskruer der de anhgivelig skulle være, prøvde de skruene vi fant, og alle lot til å sitte godt tilskrudd. Så fylte jeg opp med kjølevæske, og så fikk jeg bare se om den rant ut igjen noe sted. Det gjorde det ikke!

 

Da skulle motoren bare crankes 5 sekunder og så var det bare å starte. Fryktet kanskje at jeg måtte lufte dieselsystemet ettersom det aldri hadde vært diesel på tanken, men det var ikke nødvendig, den startet nesten før jeg fikk sukk for meg.

 

Så var det en liten tur rundt i havna for varmkjøring. Alt normalt :flag:

 

Den nye båten er klar! Yeah :sailing:

Link to post

Anbefaler at du leter etter dreneringsplugger en gang til.

De er gjerne løst tilskrudd og virker tette, men etter en tids bruk av motoren er en av de plutselig løse og alt kjølevann fra den indre kjølesløyfa ligger i kjølsvinet og temperaturalarmen uler.

 

For 4LHA er det 3 plugger for saltvann og 3 for ferskvann. På 3JH kan det være et annet antall og de kan se litt annerledes ut. Er gjerne en 11 mm sekskantskrue i bunnen på et ca 3 cm lang sylindrisk rør med en slangenippel stikkende ut 90 grader et sted på det sylindriske røret. De ser ganske karakteristiske ut og du er ikke i tvil om hva det er når du først får øye på en slik. De står gjerne strategisk plassert på diverse laveste punkt på rørene til kjølesystemet, eller som her på bildet til høyre med en slange fra et eller annet punkt og ned til en brakett.

 

drain_plug2.jpgdrain_plug1.gif

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Kjære Lotus!

 

Takk for bilder og advarsel.

 

Men nå har jeg sjekket og dobbeltsjekket og lett etter disse, og finner ikke noen sånne. Jeg skjønner ikke noe.

 

Nå har motoren gått 5 timer og fungerer utmerket. Jeg sjekker fra tid til annen etter om det skulle komme kjølevann ut noe sted, men det gjør ikke det.

 

Du skriver "etter en stund", er 5 gangtimer nok, eller er muligheten for trøbbel fortsatt tilstede?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...